MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Korekcja, dynamika. - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: Korekcja, dynamika. (/temat-korekcja-dynamika)



Korekcja, dynamika. - MAKLMOR - 22.12.2014

cześć. mam pewien problem- moje synthy nie brzmią tak profesjonalnie jak powinny, więc uznałem, że wina może leżeć w braku EQingu, albo też w tym, że VST jest już starej daty i nie generuje nowoczesnego brzmienia, choć w to wątpię bo przecież jest sporo analogowo brzmiących kawałków, które wpisują się w aktualne standardy. Chciałbym, żeby melodie , które piszę, były też bardziej dynamiczne, czy to już może kwestia miksu? Nawet jeśli midi jakiegoś innego wykonawcy wrzucę to nie brzmi to nie leci to tak płynnie jak w tym wydanym przez wytwórnię utworze.

Przechodziliście już może przez to ze swoją twórczością, kawałkami i mielibyście jakieś porady, które by mi mogły pomóc? byłbym bardzo wdzięczny :)


RE: EQ'ing, dynamika - OProject - 22.12.2014

Jakiego vst uzywasz? :P
Moje synthy i miksy też nie brzmią jak te profesjonalne hehe a już 4 lata zaraz stuknie...
Nie ma się co oszukiwać ale oprócz tego że nie jestem profesjonalistą i brakuje mi umiejętności, to ani nie mam dobrych warunków akustycznych ani nie mam dobrego sprzętu i moje utwory nie przechodzą przez dobry mastering xd
Wiadomo ze analogi brzmią lepiej niż vst, choć nie są to jakieś ogromne różnice, te dobre wtyczki może i nawet dorównują analogom.
Jak dla mnie to ok. 90% umiejętności 10 % sprzętu i masteringu wpływa na brzmienie.
Stare vst, analogi nadal są używane od 20-30 lat hehe :P
Raczej miks nie ma nic wspólnego z melodią, tylko z brzmieniem syntezatora, musisz pisać lepsze melodie :D
Nie ma innej możliwości trzeba siedzieć i dojść do mistrzowskiego poziomu, nie pytaj mnie jak to zrobić bo sam nie wiem jak ci ludzie tworzyli takie brzmienia czy kompozycje... w końcu muzyka to sztuka... ;)
Ćwicz, ćwicz, kup sprzęt i czekaj na wene a coś wyjdzie :)


RE: EQ'ing, dynamika - Xorbolanid - 22.12.2014

(22.12.2014, 17:22)OldscoolProject napisał(a): Ćwicz, ćwicz, kup sprzęt i czekaj na wene a coś wyjdzie :)

Czy ktoś mnie wołał? :D

Tylko należy pamiętać by wyrabiać własną technikę produkcyjną i aranżacyjną. Kombinować z nowymi rzeczami. Wtedy coś przyjdzie, jakieś efekty.

Ja na przykład staram się nie powielać schematów. Miks wygląda jak wygląda, ale w pewnych sprawach chce by to brzmiało po mojemu. Ale to już chyba kwestia aranżu.

Każdy dzwięk potrzebuje własnych Hz. Najlepiej do tego dojść unosząc kilka dB w losowo wybranym paśmie Hz na EQ, wtedy będziesz wiedział że tak, te kHz czy Hz chcesz mieć zarezerwowane dla synthu czy bassu czy czegoś innego. Tylko staraj się nie przedobrzyć.

Gdzieś wspominałem o submixach, o tym tez nalezy pamiętac. Np, jak chcesz by ci perkusja dobrze grała z całością, wsztystko musi mieć osobne przetwarzanie. Wszystko traktuj indywidualnie.


RE: EQ'ing, dynamika - MAKLMOR - 24.12.2014

@OldscoolProject
używam Sylenth1,
"Raczej miks nie ma nic wspólnego z melodią, tylko z brzmieniem syntezatora, musisz pisać lepsze melodie"

Oldscool, masz oczywiście rację, pisać melodii więcej, ale na SampleMagic trafiłem na poradę MIX AS YOU WRITE:

"My own view is that if you aren’t mixing to a close-to-finished standard while you’re writing, you run a constant risk of losing track of the feel and all-important groove of a track."

"If you make even a minor tweak to the the attack envelope of a kick drum, for example, this will change the whole feel of the groove, necessitating not just changes in the compression (and often EQ) of the kick drum, but also potentially of other rhythmic sounds too."


Jeszcze jest tam porada o szablonach, oto ona:

"There’s nothing worse when you have a kick-ass creative idea than to be wasting time setting up mix environments and managing signal flow. A good template track helps solve that problem.

My template track for Ableton Live 9 has my favourite plugins pre-loaded and labelled, and audio/midi channels with the I/O armed and ready so I can use my hardware instruments right away.

Also, because plugins and loops tend to be quite loud, all my tracks are pre-set to -5dB. These simple things have boosted my productivity significantly; when an idea comes now I can just start working on it straightaway."

Brzmi całkiem nieźle i mogłoby bardzo przyśpieszyć pracę i tworzenie. Nie mam niestety bladego pojęcia jak taki szablon w FL Studio zapakować, macie jakiś tip może :) ?


Vene mógłbyś o tych submixach coś więcej napisać :) ?


RE: EQ'ing, dynamika - Xorbolanid - 24.12.2014

[Obrazek: t1lvvEP.png]

Tak jak na załączonym obrazku. W każdym DAWie masz możliwość routingu poszczególnych kanałów do innych.

Zrobiłem dla ciebie przykład, tak jak ja to robie. Każdy dzwięk osobno przetwarzam, potem sygnał przeprowadzam do innych wejść w mikserze.

Sygnał ze stopy 1 i stopy 2 ląduje zbiorowo w submiksie - INS 8, 9 -> INS 4. Tak samo sygnał z werbli 1 i 2 ląduje do submiksu "werble" - INS 11, 12 -> INS 5. i tak dalej, jeżeli chodzi o talerze, melodie, bas.

Na początek każdy dzwięk jest w osobnych wejściach miksera. Potem sygnał z tych wejść ląduje w kanale zbiorczym dla danej grupy - bas, melodie, perkusja, wokal itd - by potem znów ewentualnie je zgrupować na perkusje i melodie, aby potem je wsadzić do jednego kanału "wszystko" - na przykładzie INS 1.

Z przykładu:

Stopa 1, 2 ląduje w Stopy. (INS 8, 9 -> INS 4).
Werbel 1,2 ląduje w Werble. (INS 11, 12 -> INS 5).
Werble Stopy Talerze i inna zgrupowana perkusja ląduje w Perkusji. (INS 4, 5, 6 -> INS 3).
A Perkusja i inne już takie pojedyncze kanały lądują we Wszystko. (INS 3 -> INS 1).

Jak robić submiksy? We FL-u wystarczy kliknąć na tą strzałeczkę pod suwakiem głosności. Domyślnie każdy kanał wychodzi do "MASTER". Więc jeżeli chcesz by wyjście się nie zdublowało, kanał który ma wychodzić do innego kanału musi mieć wyłączony master - to tylko klikasz strzałkę przy master z kanału którego przeprowadzasz na inny kanał. Poniżej - widzisz, INS 8 ma wyjście do INS 4, ale już nie do master. Jednak INS 4 już wychodzi do master - audio będzie.

[Obrazek: 17mSv6p.png]

Ale kanał, mam nadzieje że przez te powtórzenia, nie zabłądziłeś XD. W razie czego mogę zrobić ilustracyjnie to :D
To proste.

Wtedy ewentualnie możesz zrobić sobie szablon - pokombinowac z tymi submiksami. Ja na dodatek, gdy pracuje nad utworem, też sciszam niektóre kanały czy ścieżki. Kick może być za głośny, lub tez po prostu kanał główny bądź master aby - gdy dochodzi do ostatniej fazy tj. mastering - móc wszystko dodatkowo skompresowac odgórnie Maximusem.


RE: EQ'ing, dynamika - Koepaard - 24.12.2014

A można zrobić tak, że np. mam dwa snare, i wysyłam je do jednego kanału, czyli np. Insert 1 i Insert 2 wysyłam na Insert 5, no i chciałbym jeszcze raz wysłać te dwa snare (Insert 1 i 2), ale tym razem na Insert 6, aby nałożyć np. reverb, bo na wcześniejszej wysyłce np. nałożyłem sobie kompresor na całość i teraz jak zrobić, aby sygnał z tych dwóch wysyłek się nie dublował? O ile da się coś takiego zrobić?


RE: EQ'ing, dynamika - Xorbolanid - 24.12.2014

To po rpostu działa na tej samej zasadzie co te cztery sendy. Tylko ze każdy kanał jest automatycznie ustawiony tak, by wysyłał do nich sygnał - jednak domyślnie głośność jest ustawiona na 0%

Da się, wszystko się da. Ale jak mówię Można uzyć send. Ładujesz efekt - np reverb w takim specjalnym kanale, ustawiasz ewentualnie routing na niego - tak jak w przypadku tworzenia submiksów (jeżeli jest to inny insert), ustawiasz głośność wejścia i masz. Nie musisz się martwić o dublowanie, bo sygnał który wchodzi na reverb ulega zmodyfikowaniu tak, że dźwięk wychodząc z takiego kanału jest przetworzony jako sam efekt - nie usłyszysz oryginalnego wejścia:

[Obrazek: eqciZZx.png]

Wtedy nie mozna mówić o dublowaniu się, bowiem wychodzą wtedy dwie różne fazy. Z dublowaniem sygnału mamy do czynienia wtedy, kiedy dzwięk jest taki sam, mianowicie kiedy z dwóch źródeł wychodzą takie same próbki, częstwotliwości, fazy... (nie wiem jak to określić, po prostu sygnał wyjściowy), wtedy nawek możemy usłyszec charakterystyczne opóźnienie.

Na zrzucie ekranu masz sytuację: Snare przechodzi przez dwa kanały. Jeden to oryginalny dzwięk, przechodzi przez utworzony tzw. "send" - kanał wysyłkowy i z tego kanału wysyłkowego do "master". Ale także Snare idzie od razu do "master". Gdyby jednak zostawić sam "reverb" usłyszałbyś tylko dzwięk który nachodzi "snare", sam dodatek do oryginalnego dźwięku.


RE: EQ'ing, dynamika - Koepaard - 24.12.2014

No ok, ale jak tak robię to reverb inaczej brzmi (słabo go słychać i brzmi strasznie sztucznie) niż jakbym nałożył go bezpośrednio na tych dwóch kanałach a nie na wysyłce.


RE: EQ'ing, dynamika - Xorbolanid - 24.12.2014

Zależy z jakiego reverba korzystasz. Ja używam naprzemiennie Fruity Convolvera i epicVerb od Variety of Sound. Ten drugi właśnie działa na zasadzie wygłuszania oryginalnego sygnału. Moc wejściowego sygnału ustawiasz pokrętłem pod suwakiem głośności.

Pozatym, polecam się pobawić ustawieniami w samym reverbie - jeżeli korzystasz z Fruity Reverb 2.

Do takich efektów raczej każdy stosuje "send".


RE: EQ'ing, dynamika - F.P.P - 25.12.2014

Ja powiem tylko tyle ze dobre procesowanie nawet z lipne brzmiacego dzwięku potrafi zdzialac cuda. Jezeli chodzi o lead-y itp dźwięki to po kolei eq wydobywasz kwintesencje dzwięku wszystkie częstotliwości ktore nas nie interesuj usuwamy jak naprzyklad przesadne wysoka gora bądź bardzo niskie czestotliwosci sub-owe później najprostszym posunieciem eqalizacji jest wyrownanie pasma wyciecie najnizszej skladowej, dalej kompresja, saturacja, znowu eq, ocieplenie, efekty do wyboru chorus, flanger, napewno reverb i eq. To taki najprostszy łancuch procesowania mozna go nagrywać i powielać stosując tez inne sposoby odwrócenie, lajering :D, rozjazd o pare centów bardziej do basu poszerzy stereo eq mid side


RE: EQ'ing, dynamika - Zirds - 25.12.2014

Czemu nie nazywacie rzeczy po polsku? Ładniej się wymawia i piszę słowo Korekcja niż EQ lub equalisation.


RE: EQ'ing, dynamika - F.P.P - 25.12.2014

Piszę z telefonu jest mi łatwiej i szybciej napisać eq, gdzie w czsie napisania słowa korekcja można wypić lufe świątecznej wódeczki :D
Chyba jestem usprawiedliwiony :D


RE: EQ'ing, dynamika - OProject - 25.12.2014

Jak dla mnie językiem "producenckim" jest angielski, dajmy na to że szukam tutoriala, tworze z kims za granicy, czytam manual, czy obsługuje daw czy cokolwiek nie robie wszystko jest po angielsku.
Staram się uzywać polskich odpowiedników ale angielski pozostaje głównym językiem w tej dziedzinie xd


RE: EQ'ing, dynamika - Zirds - 25.12.2014

To piszmy tylko po angielsku.