MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Offtop (https://musicproducers.pl/forum-offtop)
+---- Dział: Dyskusje (https://musicproducers.pl/forum-dyskusje)
+---- Wątek: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. (/temat-potrzebuje-drobnych-wyjasnie%C5%84)



Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - PaQ - 3.01.2015

Mam takie pytanie,
Może mi ktoś wyjaśnić jakich efektów/wtyczek używać na jakie dźwięki?
np.kick,snare,h.hat,syth.
Żeby moje bity były "Tłustsze".
Używam programu Fl Studio 11.5.


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - Xorbolanid - 3.01.2015

Parametric Equalizer 2.

Naucz się układac sample warstwami. Naucz się odpowiednio je korygować graficznie. Naucz się kompresji.

Wtedy nic ci nie będzie potrzebne. Bo każdy dzwięk będziesz umiał wydobyć. I będziesz umiał każdy dzwięk dopasowywac pod siebie, robić tłuste bity i wogóle.


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - PaQ - 4.01.2015

Dzięki stary, a mógłbyś mnie nakierować na gatunki muzyczne w których mógłbym się natknąć na jakieś interesujące sample do robienia hip-hop'owych bitów?
Z góry dziękuję.


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - Zirds - 4.01.2015

Poszukaj sampli w starych jazzowych i blouseowych kawałkach.


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - Rafau - 4.01.2015

na dobrą sprawę to wszystko można przesamplować. I trance nawet samplowali, kwestia koncepcji, aczkolwiek najprościej będzie z tym co mówił Generator.


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - skibot - 4.01.2015

Amerykański soul z lat 70-90, jazz, blues, ale nie tylko


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - suds - 4.01.2015

apropo samplowania, ciekawa stronka na ten temat. Tak naprawdę każdy sampluje co się da :D
http://www.whosampled.com/


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - Megot - 4.01.2015

Moim zdaniem to nieważne, co się sampluje. Ja ostatnio samplowałem piosenkę z reklamy Orange hehe :D Najważniejszy jest efekt, albo jak napisał kiedyś chyba Matheo "Najważniejsze jest to, żeby ten kto słucha bitu nie rozpoznał sampla" :D Oczywiście nie zawsze kierujmy się tym zdaniem, ale bardzo przyda się własna interpretacja i jakaś zmiana.
Co do perkusji to jakbyś posiedział nawet nad tymi podstawowymi z FL'a to można by było wycisnąć z nich coś fajnego. Baw się pokrętłami, a po jakimś czasie załapiesz o co chodzi, przynajmniej ja tak zaczynałem (i pewnie nie tylko ja) :D


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - PaQ - 4.01.2015

Dzięki wszystkim za odpowiedzi,na pewno dały mi większe pole widzenia ;)


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - Audionectic - 6.01.2015

http://hostuje.net/file.php?id=4ef81ccd134f2ac59de6c95113447207

http://hostuje.net/file.php?id=9e2366c3bccfdb717d844cbb7bc26913


RE: Potrzebuję drobnych wyjaśnień. - skibot - 6.01.2015

Dobrze jest znać zasady działania podstawowych procesorów jakich używa się w produkcji a są nimi:
- filtry - czyli taki procesor którym podbijesz lub odejmiesz/utniesz konkretne zakresy częstotliwości sygnału (tony niskie, średnie, wysokie) Jest kilka rodzajów filtrów i kilka parametrów które określają to jaki rodzaj filtra wybierzesz do uzyskania potrzebnego efektu.
- kompresory i limitery - procesory dynamiczne odpowiadające za uzyskanie odpowiedniego poziomu dynamiki (głośności) sygnału, poprzez przyciszenie/odjęcie najgłośniejszych warstw lub odwrotnie poprzez zgłośnienie najcichszych. Istnieją też rozbudowane kompresory szerokopasmowe (multiband compressor) które dzielą sygnał na 3 lub więcej pasm, zazwyczaj tonów niskich, średnich i wysokich i dają możliwość wykonania odrębnej kompresji w zakresie każdego z tych pasm - to już taki procesor którego używa się najczęściej do masteringu ale nie tylko.
- pogłosy (reverb) - tłumaczyć na czym polega pogłos chyba nie muszę, nie mniej procesory które odpowiadają za ten element, dają możliwość nie tylko ustalania długości czy głośności pogłosu ale również jego barwy.
- delay - czyli odbicie, echo (nie mylić z pogłosem) - narzędzie zwielokratniające sygnał z ustalonym opóźnieniem.
- flangery, phase invertery, stereo enhancery, - procesory polegające na odwracaniu fazy sygnału, pomagają uzyskać szerszą panoramę - czyli mówiąc w prostych słowach "zrobić większe stereło" :) ale nie tylko. Flangery przy okazji robią jeszcze niesamowite efekty z barwą dźwięku a ich zachowanie określa się ustawiając częstotliwość i zakres uruchamiania flangera.
- enhancery, emulatory wzmacniaczy no lampowych ("tube") - sygnał stworzony na komputerze to sygnał cyfrowy. Czasami brakuje mu takiego analogowego pazura jaki dają np wzmacniacze gitarowe - tego typu procesory działają najczęściej na zasadzie filtra i kompresora ale potrafią wydobyć np z wokalu czy z gitarowego sampla dużo ciepła.

Powyżej zdawkowo opisałem nazwy i sposoby działania najbardziej podstawowych narzędzi, z których każdy producent korzysta niemal codziennie w swojej pracy. Sposób ich działania oraz jak odpowiednio używać tych narzędzi znajdziesz bez problemu w internecie. Warto przejrzeć sobie kilka filmów na youtube.com na których widać i słychać w czasie rzeczywistym sposób ich działania, choć nie opierałbym wiedzy na tego typu materiałach bo jest pełno byków wrzucanych przez gówniarzy którzy po miesiącu układania klocków w FLu postanawiają pisać tutoriale :)

Ja jestem dużym entuzjastą czasopisma Estrada i Studio (w grudniowym np. numerze był tutorial pt "Tajemnice dobrego mixu"). Każdy numer jest ukierunkowany w konkretnym temacie, np styczniowy mówi o syntezie modularnej czyli o syntezatorach analogowych oraz ich wirtualnych emulatorach. Do każdego numeru jest dołączona płyta DVD z ogromną ilością sampli oraz wtyczek darmowych efektów i instrumentów - szczerze mówiąc korzystam ostatnio niemal wyłącznie z wtyczek z EiS.