MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Tonacja, tony itp. - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: Tonacja, tony itp. (/temat-tonacja-tony-itp)



Tonacja, tony itp. - KrystianT - 4.09.2015

Witam!;) Chciałbym odpowiedz na wszystko co napisałem wiem że się dziwnie rozpisuje ale jakoś tak pisze zawsze ;P

Jak wy to robicie ? Jeśli robicie kawałek od początku to już sobie stawiacie warunek że ma być w tonacji np. E-minor, D-Major itd. ?
Jak od początku dobieracie perkusje to sprawdzacie w jakiej tonacji jest stopa ?? i później dobieracie bass żeby pasował do stopy, zeby miał tą samą tonacje co kick ? Bo kick, bass to fundament kawałka co nie ? A haty, ride itd. to już na słuch oczywiście.
A wyobraźcie sobie taką sytuacje macie prawie wszystko ułożone w c-major aa stopa jest w innej tonacji a chcecie mieć ją a nie inną to jedynym sposobem jest pitch ?

Przeanalizowałem kawałek Henry Fong & J-Trick - Scream (Original Mix) ten utwór jest na Splicie więc sprawdziłem jak stopa i bass gra no i widzę że na tej samej tonacji (sprawdzałem w SPAN w FL Studio 11). Cały kawałek sprawdzając w mixed in key jest w 2A czyli E-Flat Minor, główny lead tego kawałka też jest w 2A. Czyli gdy chłopaki układali melodie do tego kawałka to w piano roll używali klawiszy E♭, F, G♭, A♭, B♭, C♭, and D♭ <--"kopiowane z wiki", aby wszystkie dźwięki syto pasowały do siebie ? czy to nie ma do rzeczy i jak ułożyli melodie to i tak musieli zmieniać jej tonacje pitchem lub innym sposobem, jakim ?

Jeśli chce dodać ten sampel a nie inny ale on nie pasuje do całego kawałka to po prostu go wyje..ć ? :D czy jest możliwość modyfikacji żeby pasował ale żeby za bardzo się nie zmienił..

Ktoś bardziej zaawansowany pomyśli jakiś poj*b ale te rzeczy zawsze mnie ciekawiły jak to jest ? :P
Jeśli ogarne teraz tą błahostkę dla niektórych, to dużo zmieni to w moim życiu :D


RE: Tonacja, tony itp. - Zirds - 4.09.2015

No ja zazwyczaj robię w tonacji D i pochodnych. W sumie nigdy nie wiem jaką tonację mógłbym zagrać :) U mnie to samo przychodzi i samo wychodzi.


RE: Tonacja, tony itp. - HybridRaven - 4.09.2015

Ja zaczynam od postawienia sobie pytania czy utwor ma byc smutny czy pozytywny/wesoly. Jezeli smutny to wybieram game molowa, a durowa przy pogodnym. Jak juz wybralem czy moll czy dur to w jakiej dokladnej tonacji - nie ma znaczenia, poniewaz znam gamy molowe i durowe oraz podtsawowe akordy z przewrotami oraz wersje tzw dziewiatki/jedynastki czy trzynastki (szkola muzyczna) - wiec mam o wiele prosciej.
Tonacje stopy rzadko sprawdzam gdyz w muzyce filmowej glownie uzywam taikosow, wyjatkiem sa tzw "kotły" (eng timpani) ktorych tonacje mozna regulowac za pomoca naciagniecia membrany. :P

Innych grzechow nie pamietam ;P


PS. Proponowałybm abys poszukal sobie na necie podstawy z gam muzycznych. Duzo mozesz sie dowiedziec istotnych rzeczy ktore sie przydadza, np. jak budowac akordy, krzyzyki i bemole... koło kwintowe, przewroty akordow itp itd.


RE: Tonacja, tony itp. - Revnotes - 4.09.2015

Obecnie pamiętam kilka nut z każdej tonacji, ale mimo wszystko długi czas wspomagałem się, zresztą w dalszym ciągu zerknę dla pewności do Pitchera. Oczywiście ta wtyczka nie musi być aktywna, chodzi wyłącznie o podejrzenie aktywnych klawiszy w konkretnej tonacji. Odpowiadając na Twoje kolejne pytanie - Owszem na samym początku wybieram tonację, której się będę trzymał. Tyle tylko, że podczas komponowania nie musisz od razu wrzucać sampla we właściwej tonacji, to spokojnie możesz zrobić i przed samym wykonaniem miksu. Wybrany wcześniej sampel możesz dostroić za pomocą pitch'a ewentualnie wymienić na inny. Nie wszystkie próbki dają się tak łatwo przestroić, czasem przydaje się layering.


RE: Tonacja, tony itp. - Mich - 5.09.2015

No hej.
1. Czasami tak, czasami nie. Jak wpadnę na jakiś motyw, to potem sobie go przenoszę do innej tonacji, zawsze sprawdzam jak stoi bas. Każdy akord ma swoją nutę basową, i wybieram tę tonację, w której najlepiej brzmią te "suby". Badania dowiodły, że najmocniej odczuwamy bas o częstotliwości 49 Hz, czyli na nucie G1, dlatego większość energicznych kawałków jest właśnie w G. Widzę, że gustujesz w bigroomowych klimatach, to podzielę się z tobą spostrzeżeniami największego producenta tego gatunku - Maartena Vorwerka na temat tonacji:
Cytat:I normally base the key of the track on what goal you want to achieve with the track.
G = I’ve think that this key carries the most energy for cool/tough tracks
F = Also cool but you can give the low end a bit more low.
E = For really Low kick based tracks
A = For more emotional melodies and stuff.
C,D and B = more for commercial happy stuff.
The key in minor makes it a bit more sadder and darker. The key in major a bit more happy and open

Ale ostatnio coraz częściej zaczynam utwór od progresji akordów, więc od razu wybieram tonację utworu, a potem zabieram się za wymyślanie motywu :)

2. Jeśli chodzi o stopę, to zależy od gatunku. W big roomie czy trapie obowiązkiem jest, by była w odpowiedniej tonacji, ale już w housie nie będzie to aż tak słyszalne, gdyż housowe stopy są krótkie. W dubstepie i pochodnych też radzę stroić stopę.
Dodam, że w niektórych gatunkach bardzo ważne będzie też dostosowanie werbla do tonacji. Hihaty natomiast raczej nie mają żadnej określonej wysokości, więc nimi bym się nie przejmował, tak samo clapy.

3. Zależy jaki sampel. Jeśli ci się podoba stopa, to możesz ją "zpitchować", jeśli wystarczy zmiana o np. tylko pół tonu. Ja ci proponuję też spróbować obciąć z tej stopy dół, a dołożyć część odpowiadającą za wysokość (niższe częstotliwości) z innej stopy :) Ja tak często robię ze stopami i werblami, ale musisz mieć do tego trochę skilla, ogarniać dobrze EQ.
Jeśli chodzi o efekty, to upliftery radzę ci się nauczyć robić samemu, bo to nic trudnego, a trudno się je pitchuje.


RE: Tonacja, tony itp. - Zirds - 5.09.2015

(5.09.2015, 19:13)Mich napisał(a):
Cytat:I normally base the key of the track on what goal you want to achieve with the track.
G = I’ve think that this key carries the most energy for cool/tough tracks
F = Also cool but you can give the low end a bit more low.
E = For really Low kick based tracks
A = For more emotional melodies and stuff.
C,D and B = more for commercial happy stuff.
The key in minor makes it a bit more sadder and darker. The key in major a bit more happy and open

Świetny cytat! Od razu wyobraziłem sobie jak to by brzmiało.. No i zgadza się! To pasuje jak ulał :)


RE: Tonacja, tony itp. - lovetrance01 - 9.09.2015

W ogóle zmienia się tonację stopy czy werbli? jeśli tak to moje życie legło w gruzach bo nie miałem o tym pojęcia..


RE: Tonacja, tony itp. - Finite - 9.09.2015

Nic nie legło w gruzach, świadomość niewiedzy to podstawa do rozwoju :D

Osobiście lubię narzucić sobie tonację przy początku kompozycji. Zwykle wybieram te, w których już czuje się najbardziej komfortowo aby płynnie improwizować, dogrywać czy wyłapywać relacje pomiędzy dźwiękami, a w ćwiczeniach ogarniam jakieś nowe.
Kiedy tak sobie narzucisz (co oczywiście nie wyklucza jakiś zmian w trakcie, czy odskoków) łatwo można wyczaić chwytliwe progresje czy melodie.


RE: Tonacja, tony itp. - In-Tegral - 15.09.2015

Stopa powinna mieć zmienioną tonacje do tonacji utworu wtedy mix ma tego kopa co powinien i wszystko gra jak powinno, jeżeli są to małe różnice w tonacji to można pitchować jeżeli nie to trzeba szukać innego sampla, co do perki to w zależności jaka perka.


RE: Tonacja, tony itp. - KrystianT - 1.10.2015

Zapytam jak stopa i bass grają w np. tonacji G
to melodie mam układać G-dur lub E-moll ?
czy to nie ma do rzeczy i melodia może być w c-dur, d-dur,f-mol itp ??