MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Sytrus: Delikatny pad idealny do tła - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Kosz (https://musicproducers.pl/forum-kosz)
+--- Wątek: Sytrus: Delikatny pad idealny do tła (/temat-sytrus-delikatny-pad-idealny-do-tla)



Sytrus: Delikatny pad idealny do tła - piral - 6.01.2016

Delikatny pad idealny do tła

Pad tego typu można usłyszeć w wielu moich trackach, także oddaję tym razem kawałek siebie w tym tutorialu. Niestety nie za bardzo umiem wytłumaczyć jak modyfikuję falę. Po prostu trzeba wypracować umiejętność dobierania dźwięków do siebie, aby tworzyły spójną całość. Magii nie będzie, ale mimo to zapraszam.

Demo:
[zs]http://www55.zippyshare.com/v/uSCDPw32/file.html[/zs]

1. Otwieramy Sytrusa i preset default.

2. Tworzymy pierwszą część dźwięku w operatorze 1. Fala sine z lekko przesuniętym tension (-30%) i sine shaper na 15%. W FM Matrix OP1 linkujemy do filtra 1 (będziemy robić lowpass i przy okazji ADSR) na około 40% w prawo. Filtr 1 linkujemy do wyjścia na 100% (out).

Screen z zakładki oscillator harmonics, gdzie dokładniej widać obraz fali:
[Obrazek: 15pigy9.png]

3. Operator 2. Modyfikujemy falę przekręcając shape na 50%, tension na -40%, sine shaper na 25%. Zmieniamy frequency ratio na 1.0000x aby obniżyć dźwięk. Ta część dźwięku jest najbardziej potrzebna, co wcale nie oznacza że dajemy ją głośno. Linkujemy na 50% w prawo do filtra.

[Obrazek: zof02d.png]

4. Operator 3, ostatni. Nie będę tym razem opisywać co i jak przekręcać, trochę mi to zawsze zajmuję zanim wykonam trzecią warstwę pada, która będzie zarówno unikalna jak i dobra (tak, zazwyczaj robiąc pad używam trzech warstw). Czasami nie uzyska się tego co się chce uzyskać, to jest to co uwielbiam w pracy przy falach w Sytrusie.
[Obrazek: 2ekhfug.png]

Jak widać na screenie zmieniłem też frequency ratio na 1.0000x i dodałem harmoniczne: trzecią na 66%, szóstą nieco niżej niż trzecią. Polecam na początku dodać harmoniczne jeśli chce się uzyskać ten sam efekt co ja. Fala zmienia się po dodaniu harmonicznych, a bez nich ta część dźwięku jest kiepska. OP3 linkujemy do filtra 1 w prawo na 100%.

5. Przechodzimy do zakładki main i dodajemy efekt unison. Można to zrobić na początku, aby w trakcie wykręcania własnego dźwięku wiedzieć jak mniej więcej będzie się zachowywał w finalnej wersji. W moim przypadku unison order jest ustawiony na 7. Panning, volume i phase na 100% i pitch na 75%. Po zaznaczeniu "unison for oscillators only" zredukujemy dolne częstotliwości dźwięku. Ja tego nie zaznaczam w swoim przypadku, unison działa także na filtrze co daje cieplejszy efekt. Zdradzę, że używam za każdym razem podobnych ustawień, po prostu brzmią dobrze.

6. Czas na lowpass i ADSR czyli przechodzimy do filtra 1. Ustawiamy filtr lime low pass. Cutoff polecam ustawić na około 30% na początek, w aranżacji parametr świetnie nadaje się do automatyzowania żeby zbudować napięcie i upiększyć tło. ADSR tworzymy, a właściwie rysujemy w volume envelope.

[Obrazek: 2eea9a8.png]

Od A (zaznaczonego na zielono) do D (punkt zaznaczony poprzez PPM>ADSR Section>Decay) mamy atak. Do tego typu padu polecam dłuższy atak, taki jak na screenie jest optymalny. Zaznaczenie funkcji "tempo-based time" tworzy uniwersalne ustawienie.
D-S to właściwe wybrzmiewanie dźwięku aż do końca nuty w MIDI (aby zaznaczyć Sustain robimy to samo co w przypadku Decaya, ale zaznaczamy "Sustain/loop end").
S-R to już to co wybrzmiewa po zakończeniu nuty w MIDI (release), aby nie było efektu "ucięcia". Nie za długi, nie za krótki.

Uważam, że w Sytrusie tworzenie ADSR jest akurat dość proste, ale jeśli ktoś nie zrozumiał, to na ten temat jest kilka tematów tutaj na forum, które mogą okazać się pomocne.

Podobne ustawienia można opcjonalnie dodać do cutoff envelope.

7. Gotowe. Teraz warto zająć się korekcją, reverbem (do dema użyłem ValhallaRoom) czy innym processingiem. Ale to już zależy od was. ;) Mogę tylko polecić, aby skierować okolice 250Hz i niższe bardziej w mono, a zupełnie niepotrzebne informacje odciąć high passem.



RE: Sytrus: Delikatny pad idealny do tła - Zirds - 6.01.2016

Zawsze lubiłem to "zimne" brzmienie Sytrusa. Z tego co pamiętam Albino też miało takie zimne, surowe brzmienia :)