MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Profesjonalna głośność - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Archiwum (https://musicproducers.pl/forum-archiwum)
+--- Wątek: Profesjonalna głośność (/temat-profesjonalna-glosnosc)



Profesjonalna głośność - kwkik - 9.03.2016

Witam,
mam pytanie co jest najważniejsze podczas miksu aby po masteringu głośność utworu dorównywała profesjonalnym utworom? Wysłałem utwór do masteringu jednak po tym jest nie wiele głośniej niż to co uzyskałem za pomocą maximusa i limitera w fl studio. Czy zależy to od sprzętu jaki jest w studiu który robi mastering? Jak znani producenci wydają tyle piosenek i wszystkie takie głośne? Jak na etapie miksu sprawdzić czy po masteringu głośność będzie dorównywała profesjonalnym trackom wydawanym przez wytwórnie? Bo rozumiem ,że inaczej nie warto niczego gdziekolwiek wysyłać jak jest ciszej od każdej wydanej piosenki?
Pozdrawiam


Zły dział, przenoszę

Wystawiono 18:17:34, dnia 9.03.2016, przez Knifeman



RE: Profesjonalna głośność - Xorbolanid - 9.03.2016

Waves + Izotope Ozone

Plus / Lub

Dużo hardware'u na rackach.


RE: Profesjonalna głośność - OProject - 9.03.2016

W muzyce nie chodzi o to żeby było głośniej tylko żeby była dobra ;)
Niektóre kawałki są tak zmasakrowane limiterem że sie słuchać odechciewa zero dynamiki :P
Sxorbolamid dobrze pisze, ja ci polecam do tego też limiter waves, izotope czy ebuslim, maxloud a przed tym pewno jakiś kompresor.
Zreszta wiadomo że gość ma doświadczenie i sprzęt więc sie nie ma co porównywać ;)


RE: Profesjonalna głośność - Revnotes - 9.03.2016

Do analizy przydałby się Twój mixdown (utwór przed masteringiem) oraz track referencyjny z zadowalającą Ciebie głośnością. Będziemy mogli porównać oba tracki i podpowiedzieć co uniemożliwia podniesienie głośności. Słusznie zauważyłeś, że najczęściej problem leży w samym miksie.

Moim zdaniem do masteringu nie potrzebujesz mega wypasionych wtyczek, ale wiedzy, w jaki sposób z nich korzystać, aby otrzymać zamierzony efekt. Przedmówcy polecali drogie Waves'y, ja proponuję bezpłatny Limiter No6. Uważam, że istotniejsze od wyboru limitera jest sensowna budowa całego łańcucha masteringowego.

Mimo wszystko jeżeli miałbym Ci na upartego coś zasugerować, mogę jedynie generalizować. Zwróć uwagę na kompresję i korekcję pojedynczych śladów. Jeszcze wcześniej na dobór sampli i ogólnie budowę aranżacji. Każdy element powinien mieć swoją przestrzeń i nie warto iść na ilość.


RE: Profesjonalna głośność - Xorbolanid - 9.03.2016

(9.03.2016, 20:10)Revnotes napisał(a): Przedmówcy polecali drogie Waves'y, ja proponuję bezpłatny Limiter No6.

Polecałem, bo są proste. Limiter No6 sam używam ale do niego trzeba trochę wiedzy, bo nie ma presetów a UI przypomina matrix z Sytrusa.

Kiedyś przetestowałem Ozone. To w tracku gdzie były smyczki z defaultowego FL'owskiego soundfonta zrobił mi niezły pad troche przypominający smyczki.

Ale zgadzam się z tobą. Najlepiej mieć track referencyjny, analizator spektrum i wtedy można brać się za korektę.

Także producenci miksują track metodą MID/SIDE proccessing polegającą na oddźielnym kompresowaniu miksu sygnału MONO i STEREO.


RE: Profesjonalna głośność - Revnotes - 9.03.2016

(9.03.2016, 20:59)Xorbolanid napisał(a): Także producenci miksują track metodą MID/SIDE proccessing polegającą na oddźielnym kompresowaniu miksu sygnału MONO i STEREO.

Taki łańcuch może być bardzo złożony. Ja tworzę submiksy np. jeden miażdżę kompresją nowojorską, drugi pozostawiam czysty, kolejny traktuję jakimś enhancerem czy sturatorem w zależności od potrzeb. Temat rzeka.


RE: Profesjonalna głośność - lovetrance01 - 10.03.2016

Weź pod uwagę, że mogłeś trafić na średniego inżyniera. Coś o tym wiem. Duże pieniądze nie muszą świadczyć o dobrej jakości. Mówi się, że głośność nie jest najważniejsza, ale to podstawa dobrego profesjonalnego masteringu. Jeśli chodzi o miks, to np. przebasowanie mocno wpływa na końcową głośność.
Tak w ogóle, jeśli nie jest to utwór do wydania, to daj go komuś na forum i dostaniesz solidnie zmasterowany kawałek za darmo. Kolega Revnotes coś takiego dla mnie zrobił, sam również mogę się podjąć. Rzecz w tym aby nie wyrzucać pieniędzy w błoto.


RE: Profesjonalna głośność - KBK - 11.03.2016

Od pewnego czasu nastała moda na głośne utwory. W ludzkiej psychologii, takie utwory sa lepsze i lepiej odbierane przez słuchaczy i mają wiele zalet, ponieważ często słuchamy muzyki w radio, tv... a tam z powodu szumu otoczenia dźwieki z dobra dynamiką po prostu by nie brzmiały.
Jeśli ktoś jeszcze nie słyszał o wojnie głośności, zamieszczam link do wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Niestety chcąc wybic się na rynku musimy się do niego dostosowywać. Jesli zaś robimy muzykę dla odbiorców, którzy cenią sobie najwyższą jakość i nie mamy ciśnienia, aby nasze utwory były sprzedawane na ilość to tak jak wspomnieliście wczesniej, dynamika jest bardzo ważna....

A Wy po kompresji jak mocno ścinacie limiterem górę? O ile decybeli?


RE: Profesjonalna głośność - Revnotes - 11.03.2016

(11.03.2016, 7:54)KBK napisał(a): A Wy po kompresji jak mocno ścinacie limiterem górę? O ile decybeli?

Dobre pytanie, ale trudno udzielić konkretnej odpowiedzi. Zaczynam od osiągnięcia zadowalającego RMS, następnie zapinam za limiterem jakąś wtyczkę, za pomocą której obniżę głośność do pierwotnej. Dla mnie to bardzo ważne, aby porównania (mixdown vs. mastered) dokonać na tym samym poziomie głośności. Następnie cofam tłumik do momentu, aż osiągnę akceptowalną dynamikę, najczęściej poziom głośności nie odbiega zbytnio od tego, który osiąga się w komercyjnym masteringu. Oczywiście po drodze często musze wracać do korektorów i kompresorów, ale to chyba naturalne. Nie jest idealnie, ale jest akceptowalnie, zresztą masterowałem parę traków dla znajomych i nikt nie narzekał.


RE: Profesjonalna głośność - kwkik - 11.03.2016

Dzięki za pomoc


RE: Profesjonalna głośność - In-Tegral - 11.03.2016

(10.03.2016, 21:10)lovetrance01 napisał(a): Weź pod uwagę, że mogłeś trafić na średniego inżyniera. Coś o tym wiem. Duże pieniądze nie muszą świadczyć o dobrej jakości. Mówi się, że głośność nie jest najważniejsza, ale to podstawa dobrego profesjonalnego masteringu. Jeśli chodzi o miks, to np. przebasowanie mocno wpływa na końcową głośność.
Tak w ogóle, jeśli nie jest to utwór do wydania, to daj go komuś na forum i dostaniesz solidnie zmasterowany kawałek za darmo. Kolega Revnotes coś takiego dla mnie zrobił, sam również mogę się podjąć. Rzecz w tym aby nie wyrzucać pieniędzy w błoto.

Właśnie miałem o tym pisać, jeżeli mamy proporcjonalny mix (stosunek bassu do trebli itp.)
wtedy mamy większe pole do popisu przy głośności w masteringu także, grunt to dobre proporcje w mixie.


RE: Profesjonalna głośność - kwkik - 14.03.2016

Czyli jak chcemy oddać utwór do masteringu to przed tym nie mamy jak sprawdzić czy mastering zagwarantuje profesjonalną głośność?


RE: Profesjonalna głośność - Revnotes - 14.03.2016

Na upartego ktoś może Ci to zagwarantować, ale jeżeli skopałeś miks, to wyjdzie z tego papka z zerową dynamiką. Uwierz nie chcesz tego ;)


RE: Profesjonalna głośność - lovetrance01 - 15.03.2016

Możesz poprosić takiego inżyniera o próbkę. Niektórzy pewnie się zgodzą.


RE: Profesjonalna głośność - magnus - 24.04.2016

Po pierwsze ze zle zrobionego mixa nie ukreci sie dobrego mastera. Juz w miksie musi byc dobry rms i sporo headromu. Odmulaj dol, ucinaj czestotliwosci z instrumentow ktore nie.potrzebuja basu bo tam siedzi najwiecej energii. To samo w masterze najlepiej upieprzyc z 30hz highpasem pasywnym np linear phase eq od waves. Kompresja, saturacja, limiter ale z glowa:D