MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
All about that bass - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Archiwum (https://musicproducers.pl/forum-archiwum)
+--- Wątek: All about that bass (/temat-all-about-that-bass)



All about that bass - MAB - 19.07.2016

No może nie all... takie moje all. Wrzucam tutaj bo zaprzyjaźnione ;)forum zdechnie niedługo a nie chciałbym, żeby ten tekst przepadł. (Tak jak to się stało z lekcjami o akordach). Prosty tekst, który w założeniu miał być bardziej rozbudowany i wzbogacony o jakieś graficzne instrukcje.

Bas to jedna z najważniejszych części kompozycji. Spaja sekcje rytmiczną z melodiami. Daje podstawę harmonii utworu. Bez dobrego basu nie masz dobrego utworu. Koniec kropka. Jest królem. Często charakterystyczny riff w basie decyduje o atrakcyjności całego utworu; nawet wtedy gdy cała jego reszta jest przeciętna. Zastanówcie się i poszukajcie w pamięci utworu, który siedzi Wam w głowie ze względu na linię basu. Z pewnością każdy z Was ma taki kawałek.
Oczywiście każdy gatunek muzyki ma inne podejście do tego instrumentu. Długie nuty trapu nijak mają się do zawiłych ścieżek granych w muzyce funk czy dnb. Pomimo to jednak istnieje wspólna część która jest – lub powinna być – obecna w każdym utworze. Sprzedam Wam trochę swojej wiedzy.
W tym krótkim artykule przedstawię kilka praktycznych i teoretycznych rozważań odnośnie prowadzenia linii basu w utworach. Skupiam się całkowicie na muzycznej stronie tego zagadnienia.

1. Sprawa pierwsza i oczywista. Wydawać by się mogło, że jest to zbędna wiadomość no ale. Bas to najniższy głos melodyczny jaki powinien być w Twoim utworze. Proste? Dziękujemy Ci, kapitanie Oczywiście! No ale rozwinę trochę tę myśl. Zadbaj o to by w rejestrach basowych było jak najmniej ruchu. Niech sobie tam stopa puka, niech basik pogra, może czasem jakiś instrument też w te rejony spaść, ale nie ładuj się tam z połową instrumentów użytych w aranżu. Fx w tych rejestrach też niech będą rozsądnie umieszczone.

2. Bas powinien być jedną melodią. Jedna melodia nie oznacza, że musi to być jeden instrument. Tą samą partię basu mogą bez problemu grać dwa, trzy czy nawet większa liczba instrumentów. Ważne jest by wszystkie instrumenty grały to samo. Zatem jeżeli myślisz o tym by w obszarze basu grać jakieś dwie lub trzy wzajemnie przeplatające się melodie tworząc przy tym dwudźwięki czy nawet pełne akordy to wiedz, że nie jest to najlepszy pomysł. Akordy w rejestrach basowych nie brzmią dobrze, zamulają się nie mają klarowności i tylko dodają niepotrzebnego bałaganu. Ale…

3. … dopuszczalne jest prowadzenie głosu basu w odległości 1 oktawy. Obie oktawy basu wzajemnie się uzupełniają. Podczas gdy w dolnej oktawie siedzi najwięcej „ciężaru” basu to w górnej mamy więcej „słyszalności” i „melodyjności”. Zdwajanie basu nie zawsze ma sens i jest potrzebne. Częściej spotykałem się z tym przy okazji muzyki orkiestrowej a rzadziej przy muzyce np. rockowej. Wynika to z siły instrumentów. Jedna tylko elektryczna gitara basowa może mieć dużo, dużo więcej mocy niż cała sekcja kontrabasów więc nie ma potrzeby by w kapeli było dwóch basistów (a orkiestra symfoniczna bez grupy kontrabasów się nie obroni). Poza tym to właśnie w orkiestrze symfonicznej częstym zabiegiem jest zdwajanie linii wiolonczel w oktawie niżej przez kontrabasy. Drugim przykładem niech będzie podział na I i II Tubę w orkiestrach dętych (I tuba gra wyższą oktawę, II gra niższą).
A co daje takie zdwojenie w oktawie? Podam Wam przykład z orkiestrowego grania. Przez długi czas grając po różnych dętych tworach grałem I Tubę (czyli tą wyższą) i grałem ją sam. Tzn. Była tylko jedna tuba na całą orkiestrę. I pomimo tego, że katowałem przeponę do nieprzytomności nie byłem wstanie zapewnić ładnie brzmiącego basu orkiestrze. Miałem też okazję posłuchać orkiestry w której grały trzy tuby II i nie były one wstanie wybić się ponad wyżej grające instrumenty. Linia basu była zamulona i brakowało jej wyrazistości. Dopiero połączenie I i II tuby dało naprawdę dobrze sklejony bas. Ciężar płynął z drugiej II a słyszalność z I.
Pomyślcie o tym jak można by wykorzystać to w DAWie. Czasem jakaś tłusta dobrze brzmiąca barwa basu jest niesłyszalna w miksie. Ciężko ją ładnie wyeksponować. Może to znak, żeby poszukać zdwojenia w oktawie wyżej? To nie zawsze musi pasować, nie zawsze musi się udać, ale skoro działa na prawdziwych instrumentach to może w świecie elektroniki też się uda?


4. Bas musi współpracować z sekcją rytmiczną. I tutaj najważniejsza jest stopa. Najczęściej rytm grany przez stopę powinien zgrywać się i wzajemnie uzupełniać z rytmem granym w basie. Poziom dopasowania może być różny. W trapie Kick i bas będą grały ten sam rytm, w reggae z kolei bas może prowadzić bardziej niezależną linię melodyczną. Tak czy inaczej rytm perkusji i bas muszą stanowić logiczną i wzajemnie uzupełniającą się całość. Jeżeli podczas tworzenia utworu odsłuchasz tylko linii basu i bębnów i dojdziesz do wniosku, że jest rytmicznie i że głowa się buja to dobry znak. Jeżeli jednak coś jest kulawe, coś się nie zgrywa tak jakbyś chciał to nie licz na to, że rozwiązanie znajdzie się później lub inny instrument załatwi dobre "bujanie".
No dobra, musi się zgrywać. Ale jak to zrobić? Nie jest to proste do wytłumaczenia. Sam nie do końca wiem jak się do tego zabrać. Chyba najlepiej będzie jeżeli osłuchasz się gatunku w którym chcesz zrobić kawałek i zwróć uwagę tylko na pracę basu; na to w jaki sposób łączy się z poszczególnymi elementami perkusji. Gdzie w linii basu znajduje się stopa i werbel, gdzie są mocne a gdzie słabe części taktu. Postaraj się też skopiować podziały rytmiczne basu do swojego kawałka. Jeżeli bas gra równymi ćwierćnutami przez cały kawałek, postaraj się zrobić to u siebie. Jeżeli zaczyna swój pochód od słabej czśęci taktu lub od synkopy spróbuj wprowadzić ten element w swojej kompozycji. Nie musisz kopiować całej linii melodycznej, bo to nie o to chodzi. Ważny jest podział rytmiczny. Przerzuć tylko sposób i rytm z jakim gra bas. Konkretne nuty nie są w tym momencie istotne.

5. No a co ma grać bas? Jakie nuty/melodie ma realizować, żeby było fajnie (albo przynajmniej, żeby nie fałszowało)? Bas musi grać pod harmonię utworu. Czyli innymi słowy pod akordy. Więc jeżeli ogrywacie świadomie dobrane akordy będziecie mieli łatwiej. Jeżeli gracie na chybił trafił będziecie mieć trudniej się odszukać.
Załóżmy, że gracie pod określone akordy.
Po pierwsze: pryma akordu. Zawsze zabrzmi dobrze. Bezpiecznie i pewnie. Może nie zawsze atrakcyjnie, ale zawsze pewnie. Więc, jeżeli nie bardzo wiesz co zagrać walnij prymę.
Po drugie: pozostałe dźwięki należące do akordu. Zazwyczaj zabrzmią dobrze.
Po trzecie: dźwięki z ogrywanej właśnie skali: Powinno być dobrze, ale trzeba się pilnować. Używaj ich raczej jako przejścia pomiędzy elementami wymienionymi wyżej.


PS
Zdaję sobie sprawę, że tak krótki artykuł nie załatwia i nie wyjaśnia całej kwestii poprawnego komponowania tego instrumentu. Poglądów na ten temat może być wiele ja jednak starałem się uchwycić wszystko to mi o muzyce i o tym instrumencie wiadomo. Nie wszystko musi się wprost przekładać na wszystkie gatunki muzyki elektronicznej, ale myślę, że część zasad zawsze znajdzie jakieś zastosowanie.

Pozdrawiam
mabovsky