MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Kompresory - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki)
+--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow)
+--- Wątek: Kompresory (/temat-kompresory)



Kompresory - agro - 13.07.2019

Witam jako że chcąc uzbroić się w wtyczki do kompresji, lekko prześwietliłem temat a swoimi obserwacjami chciałem się podzielić z wami :) wszystko należy oczywiście traktować hipotetycznie bo nie da się dokładnie określić co, gdzie i kiedy :)

PODSTAWY
Do czego wykorzystujemy kompresje?
- równanie poziomów sygnału.
- zapobieganie przesteru sygnału .
- poogłaszanie cichszych partii.

Parametry
- Threshold: próg zadziałania im niżej zejdziemy tym więcej materiału będzie kompresowane
- Ratio: głębokość kompresji np 2:1, 4:1.

Czasy
- Atak: po minięciu jakiego czasu kompresor zadziała
- Relase: czas zwolnienia pracy kompresora. Można nadmienić że bardzo krótkie czasy mogą wprowadzać zniekształcenia.

- Knee: jak szybko zaaplikujemy całość kompresji, wyróżniamy dwa ustawienia
HARD - zazwyczaj te ustawienie stosuje się na pojedyncze ścieżki, perkusje.
SOFT - na grupy ścieżek i również synthy, wokale.

Tryby pracy
PIK - wyłapuje najgłośniejszcze szczyty.
RMS - średnia głośność, delikatne działanie.

Można dodać że kompresory typu Vintage mogą mieć mniej pokrentełek i o innych nazwach, wtedy wskazane jest zaznajomić się z instrukcją obsługi by zrozumieć w jakis sposób działa owy kompresor.

TIPS
- Jeżeli coś jest rozpięte pod względem poziomów, nie będzie ładnie siedzieć w miksie.
- kompresją można skleić kilka ścieżek w jedną grupę.
- Zazwyczaj na grupie stosuje się delikatne kompresory, delikatne kolano, wolny atak szybkie ratio.

Kompresorem można:
- Wyciągnąć wokal czyli zbliżyć go do siebie, szepty, ambienty, delikatne werble.
- Pogrubić bębny, bas, wokal
- Spłaszczyć np tło gdzie będzie pomimo słychać szczegóły.

Kompresor może okazać się zbędny:
- gdy używamy sample o tej samej amplitudzie, głośności.
- do padów które pozbawione są dynamiki z założenia.

TYPY KOMPRESORÓW

Kompresory lampowe np: Ferichild 660, La2a.
- kompresor wolny, trudno łapie transjenty.
+ dodaje ciepło, tłustość, wagę.
Zastosowanie: delikatny materiał, grupy instrumentów, mastering, bębny.

Dobre darmowe wtyczki
Variety of Sound Density MkIII
[code]https://varietyofsound.wordpress.com/2012/06/26/major-mkiii-update-for-density-bus-compressor-released/[/code]
[Obrazek: density_mk3.jpg]

W tej grupie można wyróżnić kompresor typu Variable Mu
Zastosowanie: Akustyczne barwy, grupy instrumentów, na sume.

MJUC jr. - variable-tube* compressor
[code]https://klanghelm.com/contents/products/MJUCjr/MJUCjr.php[/code]
[Obrazek: MJUCjr.jpg]

Kompresory Optyczne np: CL-2A, CL-1B
- kompresor szybki w działaniu
+kompresja transparentna aczkolwiek dodaje nieco charakteru, wygładza sygnał, uspokaja, raczej trudno wprowadzić zniekształcenia.
Zastosowanie: Mastering, grupy, delikatny materiał.

Kompresor typu FET np: 1176
- szybka kompresja, mocna
+ dodaje sod siebie sporo charakteru, emulacji, saturacji
Zastosowanie: bębny, wokal, basy, gitary, instrumenty dente, elektryczne, elektroniczne.
Dobre darmowe wtyczki
ModernSeventhSign
[code]http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Modern_Seventh_Sign&id=1190[/code]
[Obrazek: ModernSeventhSign_3.jpg]

Kompresor typu VCA np: SSL-G, DBX-160, API 2500
- kompresor bardzo dokładny
Przeznaczenie: mastering, klejenie grup, elementy perkusyjne mocna muzyka dynamiczna

Dobre darmowe wtyczki
ACQUA - Tan
[code]https://www.acustica-audio.com/store/products/tan-free[/code]
[Obrazek: tan.jpg]

BONUS :D STARTOWE PUNKTY USTAWIENIA KOMPRESORÓW
- Kompresory wielopasmowe mastering:
Wysokie ratio 4:1 - 10:1 i szybki atak wpływa na większe wyrównanie całości i bardziej wyraziste bębny
Niskie ratio 2:1 - 4:1 i długi atak, krótki czas powrotu, dodatkowo sterujemy głębokością kompresji Threshold w ten sposób uwypuklimy bass.

- Wokal, obcinanie szczytów, wysokie ratio 5:1, 6:1 twarde kolano, szybki atak, szybkie zwolnienie, wysoki poziom kompresji.

- Perkusja, atakiem przepuszczamy transjenty, szybki czas powrotu.
- Tomy, akcent transjentów i szybkie zwolnienie.

- Kompresja równoległa atak i zwolnienie szybkie, wysokie ratio i niski Threshold i twarde kolano

- bass. szybki atak, zwolnienie średnie, 3:1, 5:1, 7:1

KONIEC :D

Teraz chciał bym zapytać was ile standardowo macie na pokładzie kompresorów, jakie firmy polecacie przy zakupie? Jeżeli chcielibyście coś wnieść do tematu to zapraszam ewentualne poprawki mile widziane. Pozdrawiam Agro


RE: Kompresory - Sajtrus - 13.07.2019

https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/effects/supercharger/

Darmowy - pełna wersja


RE: Kompresory - IzydorBer - 13.07.2019

(13.07.2019, 1:51)agro napisał(a): Witam jako że chcąc uzbroić się w wtyczki do kompresji, lekko prześwietliłem temat a swoimi obserwacjami chciałem się podzielić z wami :) wszystko należy oczywiście traktować hipotetycznie bo nie da się dokładnie określić co, gdzie i kiedy :)

PODSTAWY
Do czego wykorzystujemy kompresje?
- równanie poziomów sygnału.
- zapobieganie przesteru sygnału .
- poogłaszanie cichszych partii.

Parametry
- Threshold: próg zadziałania im niżej zejdziemy tym więcej materiału będzie kompresowane
- Ratio: głębokość kompresji np 2:1, 4:1.

Czasy
- Atak: po minięciu jakiego czasu kompresor zadziała
- Relase: czas zwolnienia pracy kompresora. Można nadmienić że bardzo krótkie czasy mogą wprowadzać zniekształcenia.

- Knee: jak szybko zaaplikujemy całość kompresji, wyróżniamy dwa ustawienia
HARD - zazwyczaj te ustawienie stosuje się na pojedyncze ścieżki, perkusje.
SOFT - na grupy ścieżek i również synthy, wokale.

Tryby pracy
PIK - wyłapuje najgłośniejszcze szczyty.
RMS - średnia głośność, delikatne działanie.

Można dodać że kompresory typu Vintage mogą mieć mniej pokrentełek i o innych nazwach, wtedy wskazane jest zaznajomić się z instrukcją obsługi by zrozumieć w jakis sposób działa owy kompresor.

TIPS
- Jeżeli coś jest rozpięte pod względem poziomów, nie będzie ładnie siedzieć w miksie.
- kompresją można skleić kilka ścieżek w jedną grupę.
- Zazwyczaj na grupie stosuje się delikatne kompresory, delikatne kolano, wolny atak szybkie ratio.

Kompresorem można:
- Wyciągnąć wokal czyli zbliżyć go do siebie, szepty, ambienty, delikatne werble.
- Pogrubić bębny, bas, wokal
- Spłaszczyć np tło gdzie będzie pomimo słychać szczegóły.

Kompresor może okazać się zbędny:
- gdy używamy sample o tej samej amplitudzie, głośności.
- do padów które pozbawione są dynamiki z założenia.

TYPY KOMPRESORÓW

Kompresory lampowe np: Ferichild 660, La2a.
- kompresor wolny, trudno łapie transjenty.
+ dodaje ciepło, tłustość, wagę.
Zastosowanie: delikatny materiał, grupy instrumentów, mastering, bębny.

Dobre darmowe wtyczki
Variety of Sound Density MkIII
[code]https://varietyofsound.wordpress.com/2012/06/26/major-mkiii-update-for-density-bus-compressor-released/[/code]
[Obrazek: density_mk3.jpg]

W tej grupie można wyróżnić kompresor typu Variable Mu
Zastosowanie: Akustyczne barwy, grupy instrumentów, na sume.

MJUC jr. - variable-tube* compressor
[code]https://klanghelm.com/contents/products/MJUCjr/MJUCjr.php[/code]
[Obrazek: MJUCjr.jpg]

Kompresory Optyczne np: CL-2A, CL-1B
- kompresor szybki w działaniu
+kompresja transparentna aczkolwiek dodaje nieco charakteru, wygładza sygnał, uspokaja, raczej trudno wprowadzić zniekształcenia.
Zastosowanie: Mastering, grupy, delikatny materiał.

Kompresor typu FET np: 1176
- szybka kompresja, mocna
+ dodaje sod siebie sporo charakteru, emulacji, saturacji
Zastosowanie: bębny, wokal, basy, gitary, instrumenty dente, elektryczne, elektroniczne.
Dobre darmowe wtyczki
ModernSeventhSign
[code]http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Modern_Seventh_Sign&id=1190[/code]
[Obrazek: ModernSeventhSign_3.jpg]

Kompresor typu VCA np: SSL-G, DBX-160, API 2500
- kompresor bardzo dokładny
Przeznaczenie: mastering, klejenie grup, elementy perkusyjne mocna muzyka dynamiczna

Dobre darmowe wtyczki
ACQUA - Tan
[code]https://www.acustica-audio.com/store/products/tan-free[/code]
[Obrazek: tan.jpg]

BONUS :D STARTOWE PUNKTY USTAWIENIA KOMPRESORÓW
- Kompresory wielopasmowe mastering:
Wysokie ratio 4:1 - 10:1 i szybki atak wpływa na większe wyrównanie całości i bardziej wyraziste bębny
Niskie ratio 2:1 - 4:1 i długi atak, krótki czas powrotu, dodatkowo sterujemy głębokością kompresji Threshold w ten sposób uwypuklimy bass.

- Wokal, obcinanie szczytów, wysokie ratio 5:1, 6:1 twarde kolano, szybki atak, szybkie zwolnienie, wysoki poziom kompresji.

- Perkusja, atakiem przepuszczamy transjenty, szybki czas powrotu.
- Tomy, akcent transjentów i szybkie zwolnienie.

- Kompresja równoległa atak i zwolnienie szybkie, wysokie ratio i niski Threshold i twarde kolano

- bass. szybki atak, zwolnienie średnie, 3:1, 5:1, 7:1

KONIEC :D

Teraz chciał bym zapytać was ile standardowo macie na pokładzie kompresorów, jakie firmy polecacie przy zakupie? Jeżeli chcielibyście coś wnieść do tematu to zapraszam ewentualne poprawki mile widziane. Pozdrawiam Agro

Napisales bardzo ciekawy artykul.
Ja kompresje stosuje by dzwieki przepychaly sie miedzy soba ale robily to w sposob elegancki. Nie zawsze to wychodzi tak jakbym chcial.
Kompresja jednak to swietna zabawa ;)

Zycze wszystkiego dobrego ! :)


RE: Kompresory - patrykpatryk - 13.07.2019

powiem ci o kompresorze,,, staraj sie go używać jak naj mniej , tylko tam gdzie trzeba, bo zamuli ci mix, jak przesadzisz z atakiem czy relesem to kaplica zrobi sie muł , masz teraz kompresory w glowie i myslisz pewnie ze to cudowne narzedzie i upiekni ci wszystko, i ze bez tego bedziesz nikim bo twoje miksy beda slabe ,,,, tam gdzie trzeba to wal go smialo nawet drastycznie,,, ale jak go nietrzeba to go niedawaj a jak juz to pamietaj o jednym , nieprzesac , lepiej odpuscic sobie kompresje niz np, przesadzic z atakiem,,, ale sam dojdziesz do tego ,,,, lub zamiast compresji rob SOFT CLIPPING


RE: Kompresory - pumadesign - 13.07.2019

https://www.tokyodawn.net/tdr-feedback-compressor-2/

darmowy polecam :)


RE: Kompresory - agro - 14.07.2019

(13.07.2019, 23:30)patrykpatryk napisał(a): powiem ci o kompresorze,,, staraj sie go używać jak naj mniej , tylko tam gdzie trzeba, bo zamuli ci mix, jak przesadzisz z atakiem czy relesem to kaplica zrobi sie muł , masz teraz kompresory w glowie i myslisz pewnie ze to cudowne narzedzie i upiekni ci wszystko, i ze bez tego bedziesz nikim bo twoje miksy beda slabe ,,,, tam gdzie trzeba to wal go smialo nawet drastycznie,,, ale jak go nietrzeba to go niedawaj a jak juz to pamietaj o jednym , nieprzesac , lepiej odpuscic sobie kompresje niz np, przesadzic z atakiem,,, ale sam dojdziesz do tego ,,,, lub zamiast compresji rob SOFT CLIPPING

Niestety kiepski z Ciebie wróżbita :), nie przeceniam kompresji i stosuję ja kiedy trzeba, jest to jeden z wielu procesów które mogą poprawić/upiększyć Twój mix dlatego nie podchodził bym do tego z takim awersem, bo nie po to stworzono te urządzonka :D i tyle kosztują, żeby nic nie robiły, tak czy siak rozumiem Twoje obawy i świeżym producentom zalecam jak najszybsze zapoznanie się z tematyką kompresji by mieć ją w swoim bagażu doświadczeń i umieć ją stosować kiedy trzeba :)