MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
-12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Offtop (https://musicproducers.pl/forum-offtop)
+---- Dział: Dyskusje (https://musicproducers.pl/forum-dyskusje)
+---- Wątek: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność (/temat-12-rms-to-10-lufs-przy-masteringu-jednolita-glosnosc)



-12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Wasp - 8.07.2021

czy można ujednolicać głośność kawałków ustawiając identyczne lufs z youlean vst?
wcześniej inspirowałem się  SPAN vst (dawałem -12 RMS )
zmierzyłem i w youlean to będzie wartość -10 LUFS

macie  jakieś rady co do tego?
np. czy badać średnie miejsce w utworze czy tylko zapętlić jego najgłośniejszy moment i tam badać LUFS?


RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Loco - 9.07.2021

Trochę trudno porównywać dB RMS do LUFS bo założenie samego ich mierzenia jest trochę inne, LUFSy bazują nie tylko na czystej matematyce, ale również odnosi się do tego jak słyszymy dźwięk. Utwory mogą mieć różne wskazania RMS, a brzmieć tak samo. LUFS dają tą przewagę, że jeżeli wszystkie utwory będziesz miksował do -10 LUFS, powinny one brzmieć spójnie, gdzie przy RMS takiej pewności nie możemy mieć.


RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Wasp - 10.07.2021

@Loco ale jakie momenty w kawałkach ze sobą porównywać? najgłośniejsze czy jakieś inne? czy rożne po trochu?


RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Loco - 10.07.2021

Ogólnie koncepcja jest taka aby mierzyć to za pewien okres. Jeżeli chcesz dostosować się do norm serwisów streamingowych czy telewizyjnych powinieneś raczej mierzyć za całość utworu. Zazwyczaj są wskazania short i integrated, jedne są za ostatnie x sekund, zaś integrated jest to za całość utworu. O ile się nie mylę serwisy streamingowe jako normę wykorzystują te drugie podając np -14, -16 LUFS.


RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Wasp - 10.07.2021

@Loco a dlaczego tak jest , nie może być standard CD wszędzie?


RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - Loco - 10.07.2021

Najlepiej zacząć od koncepcji LUFS. Jeżeli spojrzymy na RMS jest to czysta matematyka wzięta właściwie z pomiarów elektrycznych - odnosi się do wartości "średniej" sygnału - z perspektywy energii sygnału ma sens, wszystko się zgadza. Niestety nie bierze to pod uwagę psychoakustyki. Człowiek różnie odbiera różne częstotliwości i pewne zjawiska akustyczne (np. jeżeli mamy cichy dźwięk, a następny głośny, to w dB nie musi być duża różnica, aby spotęgować wrażenie "uderzenia") są różnie odbierane. LUFSy poniekąd uwzględniają te czynniki i dlatego ich wskazanie, -10LUFS dla dwóch utworów, będzie skutkowało podobnym ich odbiorem. Serwisy streamingowe narzucają pewne wartości, aby użytkownik nie musiał borykać się z problemem że jeden utwór gra tak, a inny inaczej. To jakie wartości narzuci serwis, to już raczej kwestia ich widzimisie. Przyjmuje się również że przekraczanie pewnej granicy LUFS wiąże się ze znaczącą utratą dynamiki utworu i staje się on praktycznie klocem (mimo że nie występują jakieś przestery i inne takie). Ponadto LUFSy to nie tylko standard w muzyce, ale we wszelkiego rodzaju nadawaniu audio, np. radiu czy telewizji (stąd właściwie on się wywodzi).