MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Jakość czy głośność? Czy można to pogodzić ? - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki)
+--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow)
+--- Wątek: Jakość czy głośność? Czy można to pogodzić ? (/temat-jakosc-czy-glosnosc-czy-mozna-to-pogodzic)



Jakość czy głośność? Czy można to pogodzić ? - FL FAN - 29.08.2023

W "rzeczywistym" przetwarzaniu sygnałów kwantyzacja to proces, w którym liczba jest aproksymowana z liczbą o skończonej precyzji. Na przykład podczas konwersji analogowo-cyfrowej nieskończenie zmienne napięcie sygnału jest reprezentowane przez liczbę binarną ze stałą liczbą bitów. Różnica między dwiema kolejnymi wartościami binarnymi nazywana jest krokiem kwantyzacji lub poziomem kwantyzacji. Rozmiar kroku kwantyzacji określa efektywny poziom szumów skwantowanego sygnału.


[Obrazek: conted1.jpg]


DSP to cyfrowe przetwarzanie sygnałów (Digital Signal Processing)


1 bit = 6 dB

Dlatego zakres dynamiki dla systemu 16-bitowego wynosi 96 dB. Dla 20-bitowego dźwięku cyfrowego jest to 120 dB. Dla 24-bitowego dźwięku cyfrowego jest to 144 dB. "Headroom" jest ważnym poziomem docelowym dla inżynierów miksu, ponieważ pomoże utrzymać dynamikę miksu podczas procesu masteringu. Ta różnica między najwyższym poziomem szczytowym a 0dBFS nazywana jest headroomem.

Inżynierowie masteringu delikatnie podnoszą poziom i wygładzają dynamikę Twojej muzyki do dystrybucji na platformach streamingowych, ale ich magia nie może działać, jeśli nie ma na to miejsca!


Cyfrowy świat wywołał pytania dotyczące poziomu dźwięku i odniesienia. Biorąc pod uwagę, że mamy teraz absolutny maksymalny poziom znany jako 0 dBFS, sensowne jest skalibrowanie całego sprzętu w taki sposób, aby gdy na konsoli miksującej pojawi się 0 dBFS, każdy dodatkowy lub kolejny element sprzętu powinien być ustawiony na poziom 0 dBFS. W ten sposób możemy wiedzieć, że cały system jest skalibrowany i dopasowany do mocy wyjściowej stołu miksującego.

"DSP Noise" to w inżynierii dźwięku poziom szumów. Jest to suma całego szumu mierzonego przez konfigurację nagrywania, gdy nie przepuszcza się przez nią sygnału. Obejmuje to hałas z pętli uziemienia, zakłócenia, fale elektromagnetyczne, zakłócenia sieci bezprzewodowej i hałas sprzętu. Zakłócenia te występują zarówno w cyfrowym świecie przy -114 dB jak i w analogowym przy -90 dB. Nominalny poziom szczytowy - 12 w cyfrowym świecie i +12 w analogowym systemie. 0 dBfs w systemie cyfrowym to odpowiednij +24 dBu w systemie analogowym.

Jeśli chodzi o nominalny poziom operacyjny, zalecaną praktyką jest przyjęcie -12 dBFS jako odniesienia. Oznaczałoby to zaobserwowanie dynamicznych poziomów szczytowych, które osiągnęłyby wskazanie -12 dBFS, pozostawiając w ten sposób 12 dB zapasu dla systemu. Zakładając, że 0 dBFS ma występować na najwyższym poziomie dźwięku przed wystąpieniem przesterowania, co odpowiada poziomowi analogowemu wynoszącemu 24 dBu, +4 dBu jest tym samym, co – 20 dBFS.

Chociaż jest to ogólnie akceptowany zakres cyfrowego dźwięku, nie jest to sztywny standard. Kiedy cyfrowe wartości audio są konwertowane z powrotem na analogowe, niektóre cyfrowe urządzenia audio umożliwiają wybór poziomów w celu przesunięcia analogowych poziomów wyjściowych z 0 VU do -18 dBFS lub -14 dBFS.

Obniżenie relacji dBFS zwiększa poziom dźwięku wyjściowego z przetwornika cyfrowo-analogowego.



RE: Jakość czy głośność? Czy można to pogodzić ? - Wasp - 29.08.2023

o FL FAN wrócił, witaj ponownie
potem przeczytam ten artykuł


RE: Jakość czy głośność? Czy można to pogodzić ? - sonic - 25.09.2023

Powiedzmy że wszystko jasne ; ]