MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Ultimate HS Kick Tutorial by The Timbrer - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Kosz (https://musicproducers.pl/forum-kosz)
+--- Wątek: Ultimate HS Kick Tutorial by The Timbrer (/temat-ultimate-hs-kick-tutorial-by-the-timbrer)



Ultimate HS Kick Tutorial by The Timbrer - The Timbrer - 10.11.2012

SPECIAL FOR MUSICPRODUCERS.PL


Pierwsze co chciałem powiedzieć to to, że ten tutek jest w 100% napisany z mojej wiedzy nabytej przez niecały rok produkcji. Proszę o nie kopiowanie go na inne fora o tematyce muzycznej bez mojej zgody i pewnej notki o tym że zrobiłem to ja :)

OK, zacznijmy więc.

Zacznę od krótkiego słowniczka. Będę wykorzystywał niektóre z tych pojęć i wolałbym mieć pewność że wiecie o co chodzi:
1.TOK - to tylko klikniecie tak naprawdę. Dokładnie tok to attack kicka. Bez niego kick brzmi pusto, gdyz on nadaje "dźwięk" PUNCHowi.
2. PUNCH - to odbicie kicka. Rowniez attack kicka, jednak jest on dłuższy od TOKa i generalnie różne są szkoły. Niektórzy zaliczają TOK do PUNCHu, a niektórzy traktują TOKa jako oddzielna część kicka i pracują nad nim osobno.
3. DECAY - to niesamowicie ważna czesc kicka, gdzie już słyszymy efekt dużej ilości nałożonego efetku DISTORTION. Jest to częsc kicka pomiędzy PUNCHem a TAILem. Generalnie nad tą częścia kicka powinno pracować sie osobno z racji tego, iż ma ona nieco inny wydźwięk od czystego taila kicka mianowicie jego Sustaina. (Polecam przeczytanie artykułów na temat ADSR[Attack, Decay, Sustain, Release], gdyż ta wiedza to minimum, którego wymagam od Was)
TAIL - "ogon" kicka. Ważny jest on o tyle że w Nu-Stylu i teraz również Raw Stylu jest on bardzo słyszalny. Jest to część za DECAYem (SUSTAIN Kicka innymi słowy). Dzieli się on na pierwszą część taila i drugą. Pierwsza to SUSTAIN druga to RELEASE. Obie są równie ważne i nie można się bez nich obejść. Należy wychwycić moment w którym kończy się jedna część a zaczyna druga co ułatwi nam osobną pracę nad nimi
SUB - pasmo niskich częstotliwoęci. W zaleznosci od PITCHa kicka moze on byc na roznych częstotliwościach. Przykładowo na G# bedzie on na 52 Hz z racji tego że jest to fundamentalna częstotliwość tego pitchu w kicku ;) Polecam cięcie ponizej 30 czasem nawet 40 Hz ewentualnie 60 Hz ale z cutem 24 db/oct i podbiciem kicka na drugiej HARMONICZNEJ lub oktawie. To pasmo jest o tyle wazne ze od niego zalezy czy kick bedzie walil bassem czy bedzie bardziej slyszalny w mixie ,)
HARMONICZNA - częstotliwość harmoniczna do częstotliwości fundamentalnej. Jest ona jej wielokrotnością. Tyle musicie w sumie wiedzieć na jej temat. Gdy będziecie EQuować w trakcie mixdown'u kicka po harmonicznych będzie on bardziej słyszalny w mixie.
DISTORTION - po polsku PRZESTER. Jest to efekt który zniekształca nam dźwięk ścinając/spłaszczając wierzchołki przebiegów przy jednoczesnym zminimalizowaniu attack'u i release'u. Możemy go wywołac różnymi plug-in'ami typu CamelPhat, Clip Distortion, Fruity Fast Distortion i masą innych. Typowe działanie dist'u jest widoczne gdy masz 1 voice sine wave. Z tego zrobi się square wave :) Mamy różne rodzaje distu. Mamy: Clip Distortion, OverDrive, BitCrush Distortion, FoldBack Distortion, Decimate Distortion, itd... Każdy charakteryzuję się różnym zachowaniem i różnym dźwiękiem wyjściowym .Przykładowo Decimate Distortion używamy do wszystkim znany dźwięk "YAY" z dubstep'u.
EQ - equalizacja. Najważniejsza część robienia kicka. Tutaj kickowi nadajesz charakteru tu BOOSTujesz (podbijasz czestotliwosci) CUTujesz (tniesz niepotrzebne czestotliwosci).

To by było na tyle jeśli chodzi o słowniczek. I koniec suchej teorii. Czas na jakąś praktykę, gdyż o to się wszystko rozchodzi.

OK. Większość jutubowych tut'ów mówi żebyśmy wzięli 909 i pamiętali o EQ przed Distem. Tylko dlaczego. Dlaczego nikt z nich nie mówi dlaczego jest to tak istotne. Otóż wcale tak być nie musi. Nie ma żadnego problemu w tym że zaczniesz od distortion. Jednak osobiście polecam zaczynanie od EQ. Ponieważ Distortion ma to do siebie że im głośniejszy efekt wejścicowy tym efekt jest bardziej potęgowany. Czyli jeśli podbijemy w pierwszym EQ 500 Hz na +17 DB to distrtion będzie miało na niego zdecydowanie większy wpływ niż powiedzmy niepodbite 40 Hz. Pamiętajcie że EQ generalnie opiera się na ciągłym próbowaniu. Jedyne co musisz pamiętać to parę zasad gdzie co znajduje się w kicku. Otóż PRZEWAŻNIE (nie zawsze):
0-80 Hz SUB (piszę od zera chociaż jak już napisałem wcześniej usuwamy częstotliwości poniżej 30 Hz gdyż one dodają mulastych dźwięków i i tak ich nie usłyszymy nawet także jest to bezsensu by znjdowały się w naszych utworach ;)
80-150 Hz Tu znajduje się punch. Odbicie. Dlatego często tak ciężko jest zachować równowagę pomiędzy mocnem subem i punchem gdyż częstotliwości są blisko siebie
200-300 Hz tutaj musimy bardzo uważać. Podbicie za dużo tych dźwięków powodują niemiłe dla ucha dźwięki lecz wycięcie ich powoduje utratę mocy w kicku.
Okolice 500 Hz Tu znajduję się moc TOKa. Dlatego tak często w pierwszym EQ podbijamy bardzo 500 Hz by wyróżnić TOK i dodać kickowi więcej punchu już na dzień dobry. A po za tym kick typu KRONG ma to do siebie że przed pierwszym distem nieźle te częstotliwości przyjmuje.
600-900 Hz Charakter kicka tu znajduje się (ja to nazywam potencjał crunchu) charakter kicka. Ten osobliwy dla HSu "crunch" to zasługa distowania właśnie tych częstotliwości. Jednak one nie dają same tego crunchu. Ponieważ tak na prawdę crunch znajduje się w częstotliwościach wysokich.

OK ale jak zacząć?
Otóż moim zdaniem najlepiej od popularnego Kicka 909. Możemy go uzyskać w symulatorach takich jak: FX Pansion Tremor, D-16 Drumazon (Polski wyrób), Synapse EKS-9.
Mamy także jeszcze mnóstwo innych pluginów którymi możemy się podpierać. M.in. Synapse Hydra/Junglist, Microtronic. Jednak tam już wykręcamy dźwięk z waveformów. Oczywiście jest możliwym wykonanie kicka w syntezatorze takim jak Sylenth1.

Dalej już się bawimy w EQ i distortion. Przed korzystaniem z jakiegokolwiek plug-in'u do distortion polecam przeczytanie jego manuala. Z racji tego iż tam jest wyjaśnione co dane porętło robi z dźwiękiem ;)

Dalej w trakcie robienia kicka korzystamy z PHASER'ów (by dodać delikatnie crunchu, phasery są bardzo przydatne w kickach. Dobry dźwięk małym, kosztem, mniejszym czasem nawet od EQ, ale oczywiście i EQ musi być zapięte tuż przed Distem i tuż po nim gdyż dist dodaje często syfiastych mulistych dźwięków które będziemy musięli usunąć z naszego badass kicka ;), AUTOFILTR'ów (by skrócić kicka, często po dodaniu dużej ilości distortion kicki się wydłużają i na końcu dodaje się tak syfiasty dźwięk. Jest jeszcze opcja po prostu wyeksportowania kicka i skrócenia go ręcznie poprzez fade-out). Jeśli korzystasz z Logic'a używaj TAPE DELAY w końcowej fazie kicka. Ustaw delay na 0 i masz świetną saturację która poprawia zdecydowanie kicka ;)

Generalnie nie jestem w stanie Ci powiedzieć dokładnie jak masz EQuować czy jak masz Distortionować, gdyż jest to związane z tym co chcesz osiągnąć, a także z tym w jakim aktualnie momencie jesteś i z jakim dźwiękiem wejściowym aktualnie jesteś.

Bardzo ważna jest rzecz że subbass powinien mieć równy waveform jak Frontliner pokazywał w swoim tutorialu, który znajdziecie na Youtubie. Nie może on zjeżdżać w trakcie jego trwania gdyż wpłynmie to na jego pitch. Kolejną rzeczą jest to że layer sub'a to ten tuż po pierwszym diście. Ponieważ im dalej pójdziemy tym waveform kicka będzie bardziej nierówny i będzie źle brzmiał sub.
Tak mniej więcej powinine wyglądać waveform sub'a
[Obrazek: 24whs88.png]
Ciężko jest utrzymać sub'a równym gdy jesteśmy już przy 15 diście. A czasem jest tak że i trzeba koło 18 użyć. W tych granicach mniej więcej nakładamy ilość distortionu. Ale oczywiście też można mniej zależy na czym nam zależy. Kiedy po 10 widzimy że nasz kick już brzmi zarąbiście to nie jedziemy na siłe do 15 bo nie liczby są tu ważne ;) W kickach składa się to tak 20% wiedza teorytyczna, 50% wiedza praktyczna (jak EQuować i distortionować), 30% szczęścia ;).

Oto jak wygląda mój kick w analizatorze spectrum ;) Później na koniec Wam krótki jego preview
[Obrazek: 2ai1qpw.png]

Możecie sobie łatwo przeanalizować to z tym co wcześniej napisałem ;)
Jak widzicie sub 52 Hz jest podbity dość mocno dalej delikatnie 104 Hz dla efektu missing fundamental (poczytajcie o tym. Warte jest to uwagi). Do tego wysoko podbite częstotliwości 600-900 dla podbicia charakteru kicka oraz delikatnie 5 KHz dla podbicia crunch'u. 200-300 Hz tak jak mówiłem są zcutowane z powodu tego że wprowadzały one delikatną mulastość do dźwięku kicka.

OK. Mamy już naszego ukochanego wykręconego kick'a ale co dalej?
Pierwsze co to kompresujemy punch by dodać mu mocy. SAM PUNCH bez DECAY i TAIL.
Layerujemy sub z pierwszego distortion z tym co wykręciliśmy jednak tu musimy użyć High-Pass Filtr'a którym wytniemy częstotliwości powyżej 175 HZ gdzie znajduje sie właśnie całe pasmo niskich częstotliwości dla kicka. Łącznie z odbiciem punchu.
No super. Ale jak mamy melodie to bass line nam gra G - A# itd jak zrobić żeby kick grał również na A# i jak sprawdzić na jakiej nucie teraz gra?
Używamy do tego darmowego pluginu Gtune (windows) Pluginy od Melda i Tuner (MAC) oba są darmowe. gdy już wiemy pitchujemy allbo w wewnętrznym edytorze(nie polecam chyba że masz Cubase'a) albo w zewnętrznym oprogramowaniu. To jest: KONTAKT, WAVELAB oraz Cool Edit Pro. Wybieramy tam ilość semitonów o jakie ma nam sie zwiększyć kick i zapisujemy. No i najważniejsze. PITCHUJEMY TYLKO DECAY + TAIL!!! Bez TOKa i PUNCHu.

Oto mój kick:


Jeżeli macie jakieś pytania/uwagi co do tuta proszę pisać w tym termacie nie na PW xD.
Proszę się nie krępować każdy kiedyś zaczynał.
Jeżeli pomogłem kliknij plus w lewym dolnym rogu tego posta ;).


RE: Ultimate HS Kick Tutorial by The Timbrer - RaNi/Works - 10.11.2012

Noo. Bratu się przyda... 19 godzin na dobę hs... :D


RE: Ultimate HS Kick Tutorial by The Timbrer - Herman - 11.11.2012

skoro tak skrupulatnie opisane są ustawienia korekcji, pasma, czestotliwości etc., to powiedz mi jak wygląda miksowanie takiego kiczka z pozostałymi instrumentami ? ;>


RE: Ultimate HS Kick Tutorial by The Timbrer - The Timbrer - 11.11.2012

Herman tu się zaczynają dopiero prawdziwe jaja. HS jest jednym z najtrudniejszych gatunków muzycznych pod względem mixu. Kick zajmuje całe spektrum i lead również. Tutaj należy pobawić się w stereo. Zapomniałem tego napisać. TOK powinien być delikatnie poszerzony w stereo. Sub kicka i jego odbicie musi byc w mono, ale już decay i tail bez suba niekoniecznie. Możemy go delikatnie poszerzyć. Leady w HSie powinny być dość szeroko. Jednak u mnie ten mix nie brzmi jeszcze najlepiej. Jeden instrument stąpa drugiemu po piętach. Kwestia EQ. Dlatego między innymi boostujemy kicka po harmonicznych, by zrobić go bardziej słyszalnym. Natomiast ważne jest to że to lead musi być przystosowany do kicka a nie odwrotnie. W końcu słuchamy HSu a nie disco polo. Do tego czasem sidechainujemy leada z kickiem, ale to rzadko uzywany efekt. Wildstylez - A Different Story dla przykladu. Jezeli chcecie uslyszec mix taki jak sie nalezy polecam nowe utwory Headhunterza i Noisecontrollersow. Swietne mixy, swietnw kicki. To sa ludzie ktorzy opanowali sztuke mixowania HSu do poziomu mistrzowskiego :)