Gdy zajrzymy na stronę producenta to przeczytamy tam:
Cytat:SPAN provides you with a very flexible “mode” system which you can use to setup your spectrum analyzer preferences. You may specify Fourier block size in samples, FFT window overlap percentage, spectrum's visual slope. Beside that you can choose to display secondary spectrum of a desired type (e.g. real-time maximum, all-time maximum). Spectrum can be smoothed out visually for an easier examination.
Cytat:SPAN zapewnia bardzo elastyczny system „trybów”, którego można użyć do ustawienia preferencji analizatora widma. Możesz określić rozmiar bloku Fouriera w próbkach, procent nakładania się okna FFT, wizualne nachylenie widma. Oprócz tego możesz wybrać wyświetlanie widma wtórnego żądanego typu (np. maksimum w czasie rzeczywistym, maksimum wszechczasów). Widmo można wygładzić wizualnie, aby ułatwić badanie.
To zależy z jakiego trybu korzystasz, 4.5 dB slope zazwyczaj używany jest już domyślnie. Spadkowa charakterystyka powinna być zauważalna po przełączeniu nachylenia na 0.
Ja o tym piszę w formie ciekawostki, aby trochę rozpropagować wiedzy o korektorach i odczarować ich tajemnicze funkcje. Nie ma to wpływu na ostateczny miks. No chyba, że przełączysz na przykładowo 4.5 dB a będziesz dążył do spadkowej charakterystyki, to w takim przypadku może być "przebasowane" nagranie.
Napisałem o tym w nowym rozszerzonym artykule, bo dzięki temu można w przystępny, obrazowy sposób zrozumieć na czym polega odwrócona zależność między częstotliwością, a poziomem głośności. Chodzi o to, aby nabrać świadomości istnienia takich zależności. Jest to przydatna wiedza w trakcie miksowania ścieżek.
Dla uporządkowania faktów, o których już było na początku.
Obecnie muzyka produkowana jest tak, że dla każdego podwojenia częstotliwości lub oktawy dźwięk
powinien być o 4.5 dB cichszy. Odwrócona zależność częstotliwości do głośności. Im wyższa częstotliwość - tym ciszej.
I to właśnie prezentuje ta grafika:
I gdy włączymy w korektorze nachylenie widma o te - 4.5 dB, to otrzymamy wyrównane widmo częstotliwościowe:
W profesjonalnej piosence na pewno, a w przypadku naszych produkcji, to wówczas o ile dobrze wykonaliśmy miks.
W profesjonalnej piosence na pewno, a w przypadku naszych produkcji, to wówczas o ile dobrze wykonaliśmy miks.
(Przełączając na 0dB znów zobaczylibyśmy spadkową charakterystykę częstotliwościową)
- Ten tryb -4.5dB jest zazwyczaj domyślny więc nie ma potrzeby niczego przestawiać. Jest on najlepszy wizualnie, bo dążymy do linii poziomej we wszystkich pasmach i widzimy czy jest zachowana równowaga. To dla wygody w produkcji.
- Przełączać pomiędzy trybami wyświetlania możemy się, aby sprawdzić na przykład czy wszystko się zgadza z założeniami i tym co słyszymy z głośników.
- Przełączanie tych trybów nie ma znaczenia dla miksu, bo niczego to nie zmienia. Wyłączenie wizualizacji wyrównania nachylenia po prostu wyświetla rzeczywistą moc częstotliwości.