(4.01.2018, 14:25)Wizzardius napisał(a): Załóżmy, że piszemy utwór w tonacji G Dur.
Zazwyczaj w takiej sytuacji, zaczynałem progresje akordów od właśnie akordu G Dur, a bass/sub od właśnie nutki G.
Teraz pytanie brzmi - jak można inaczej?
Jak zaczne progresje akordów od akordu C Dur, a bassik wciąż od G - to wciąż mam tonacje G. Tak?
To teraz pytanie za sto punktów - jak zmienić tonacje na E mol (pokrewna do G Dur) - skoro korzysta z tych samych klawiszy i akordów?
Kompletnie nie rozumiem, że jak chce pisać w G Dur - to od jakich akordów/nutek bassu moge zaczynać? Co determinuje, czy to jest e mol czy g dur?
Wytłumaczy mi to ktoś ?
Można inaczej np. zaczynając od innego akordu danej tonacji. Tonacje często określa nie pierwszy a ostatni akord, to jak gdyby dążenie do rozwiązania, do toniki.
To od jakiego akordu zaczniesz nie określi Ci jeszcze tonacji, dopiero progresja akordów może zasugerować jaka to tonacja.
Zmianę w pokrewnych tonacjach najłatwiej zrobisz używając podstawowych akordów danej tonacji, tzw. triady: dominanty, subdominanty i toniki - te akordy nie pokrywają się w tonacjach pokrewnych.
Ale ja to robię na czuja i nie przejmuję się tonacjami, wtedy masz muzykę atonalną
(4.01.2018, 16:39)Wizzardius napisał(a): Dobra, troche ogarnąłem z wikipedii..
Według tego co wyczytałem TUTAJ:
http://bit.ly/2E4KefS
W połowie, zmieniłem tonacje korzystając z Modulacji diatonicznej.
Tak jest, czy nie? xd
https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja_diatoniczna
Zależy co zrobiłeś, bo dodając akord z Modulacji diatonicznej, to nie zmieniłeś jeszcze tonacji ani w połowie ani w ogóle Zmienisz tonację, przy jego pomocy albo w inny sposób dopiero jak będziesz miał kolejne akordy w nowej tonacji, np. kolejny akord po Modulacji diatonicznej.