Ustaw DAW na 48kHz 24bit lub 32float.Przed podpieciem instrumentow,sampli,do miksera zrob proces zwany GainStaging (obszerna baza wiedzy na YT.Znajdziesz do swojego DAWu)
Miksuj z headroomem -6db,do -3.Zeby zadna sciezka nie wyskakiwala ponad.Bedzie trzeba poczytac o korekcji,kompresji i limitowaniu poszczegolnych trakow(inaczej kanalow,szyn w mikserze)Zwlaszcza pianina ktore jak sadze juz pikuje ponad 0db.Slychac to zwlaszcza na laptopach,telefonach i innych malych sprzetach.Rowniez Szyny na ktora wrzucasz wszystkie elementy perkusji itd.Dlatego rownie wazne jest odsluchiwanie swojej pracy na roznych glosnikach lub na imitacjach takawych przed wypuszczeniem w eter,by sie upewnic ze odbiorca napewno uslyszy to co Ty w chcialas przekazac.Jest to glowny problem.
Imitacja ktora polega na nakladaniu na twoje monitory charakterystyki brzmieniowej innych slawnych glosnikow np.Yamaha NS10,w kompletach z reguly dostepne sa rowniez wlasnie symulacje laptopow,fonow,glosnikow samochodowych itd.Rowniez symulacje roznych slawnych studiow muzycznych jak AbbeyRoad czy Nashville.Te znow dedykowane sa odsluchujacym ze sluchawkek,Do tego celu wykorzystywana jest kamera w lapku.Nie jest to drogie.Mozna demo pobrac przewaznie
Zrzuc rowniutki miks (-6 ,-3dB)do pliku Wave z najwyzsza mozliwa rozdzielczoscia.Pozniej taki plik otworz w nowej sesji w swoim programie.Albo innym jesli masz kotroler bo teraz najwazniejsze bedzie sluchanie wiec wygodnie miec galeczki pod reka zamiast myszki.
Do analizowania co sie dzieje w miksie i przy masteringu,mozesz uzyc SPAN od Voxengo,jest darmowy.Zapinaj go zawsze na ostani slot kanalu Master w swoim DAW.Ustaw w nim rozdzialke na High Resolution.Dobierz kolorek.Na dole masz dwa wazne wskazniki.RMS i Peak.RMS to glosnosc srednia.Taka ktora sie odczuwa a Peak to jak nazwa wskazuje szczyty poszczegolnych sygnalow wychodzacych z szyn,kanalow miksera.Trzymaj Peaki ponizej wartosci ktora okreslilas sobie zakladajac swoj headroom,czyli miejsce od swoich -6dB do 0dB za ktorym juz jest tzw przester,clipping,charczenie i rozwalanie glosnikow.Ten headroom potrzebny jest by pozniej ladnie wszystko wyeksponowac i podkreslic w Masteringu.
Wiec otworz plik w nowej sesji,podepnij pod mikser,np slot 1 a na szyne Master zapnij na ostatni slot efektowy jakis Analyzer np.SPAN.Tam wyswietlane sa wartosci RMS ale poczytaj koniecznie o jednostce LUFS(Loudness Unit Full Scale)bo w tych jednostkach sa z reguly wskazywane wartosci wyjsciowe na potencjometrach Analizatorow.A takze ograniczenia serwisow streamingowych YT,Spoyify i inne.I analizer z takimi wartosciami polecam zakupic koszt okolo 150 zl.Sa rowniez darmowe.
Lancuch efektow podstawowych uzywanych w procesie masteringu wyglada tak:
- korektor masteringowy
- kompresor masteringowy
- limiter (ustawiony na limitowanie przy -0,2dB by nie dopuscic do przesteru)
Limiter wlacz sobie od razu z -0,2 ale threshold(prog zadzialania)zostaw na razie na zero.
Na koncu bedziesz tym thresholdem prasowac swoj miks dodajac komercyjnej glosnosci.
Po kolei wlaczasz efekty.EQ,krecisz korygujac ewetualne rezonanse,Leciutko podbijasz,korygujesz,Decydujesz czy robisz to w Stereo czy tez w Mid Side.
Wazna jest rowniez saturacja,mozna przepuscic przez symulacje tasmy,mozna uzyc exiterow itd ale wszystko w stopniu umiarkowanym bo to sie zemsci wlasnie przy limitowaniu thresholdem w Limiterze.Wszystko wylezie przy prasowaniu pliku miksu.Jednym slowem Master to sciskanie Muffinki tak by pyszna czekoladka nie wyplynela a zarazem z Muffinki zrobil sie rowniusienki,piekny ...hmm..prostokacik,ktory pieknie sie prezentuje w analizerom i algorytmom serwisow a rowniez swietnie brzmi wszedzie i nawet jesli ktos nie lubi nadzienia to doceni kunszt kucharza i zapach klarownego brzmienia hehe.
Kombinuj.O podstawach napisalem.W muzyce wszystko jest mozliwe.To fascynujaca podroz w nieznane.
Na rutyne trzeba pozniej uwazac ale to wszystko przed Toba dopiero.
Witaj zatem w naszych skromnych progach.Czym chata bogata,czuj sie jak u siebie,nie bierz do serca krytyki,czy jakos osobiscie.To jest potrzebne moim zdaniem by nabrac hartu ducha tak potrzebnego w tej branzy
Ps.
akustyczna muzyke sie troche inaczej miksuje i masteruje bo niema takiej duzej dynamiki jak w elektronice typu kluby,hiphop.Nie trzeba wrecz nie powinno sie raczej prasowac limiterem.Leciutenko ze smakiem by pozostawic naturalnosc brzmienia.Jesli o to chodzi oczywiscie w zamysle.
Rowniez przy miksowaniu mysl o masteringu.Z reguly najwyzsze czestotliwosci przy masterze wywalaja ze tak to ujme i daja nieprzujemny efekt dla ucha wiec pelna kontrola przy obu procesach.Mozna to robic od razu miksujac i masterujac ale to juz nie bede sie rozpisywal.
Znajdziesz dlaczego tak jest dobrze a i rowniez drugi sposob ma swoje zalety.
Korzystaj z wiedzy
Pzdr
Miksuj z headroomem -6db,do -3.Zeby zadna sciezka nie wyskakiwala ponad.Bedzie trzeba poczytac o korekcji,kompresji i limitowaniu poszczegolnych trakow(inaczej kanalow,szyn w mikserze)Zwlaszcza pianina ktore jak sadze juz pikuje ponad 0db.Slychac to zwlaszcza na laptopach,telefonach i innych malych sprzetach.Rowniez Szyny na ktora wrzucasz wszystkie elementy perkusji itd.Dlatego rownie wazne jest odsluchiwanie swojej pracy na roznych glosnikach lub na imitacjach takawych przed wypuszczeniem w eter,by sie upewnic ze odbiorca napewno uslyszy to co Ty w chcialas przekazac.Jest to glowny problem.
Imitacja ktora polega na nakladaniu na twoje monitory charakterystyki brzmieniowej innych slawnych glosnikow np.Yamaha NS10,w kompletach z reguly dostepne sa rowniez wlasnie symulacje laptopow,fonow,glosnikow samochodowych itd.Rowniez symulacje roznych slawnych studiow muzycznych jak AbbeyRoad czy Nashville.Te znow dedykowane sa odsluchujacym ze sluchawkek,Do tego celu wykorzystywana jest kamera w lapku.Nie jest to drogie.Mozna demo pobrac przewaznie
Zrzuc rowniutki miks (-6 ,-3dB)do pliku Wave z najwyzsza mozliwa rozdzielczoscia.Pozniej taki plik otworz w nowej sesji w swoim programie.Albo innym jesli masz kotroler bo teraz najwazniejsze bedzie sluchanie wiec wygodnie miec galeczki pod reka zamiast myszki.
Do analizowania co sie dzieje w miksie i przy masteringu,mozesz uzyc SPAN od Voxengo,jest darmowy.Zapinaj go zawsze na ostani slot kanalu Master w swoim DAW.Ustaw w nim rozdzialke na High Resolution.Dobierz kolorek.Na dole masz dwa wazne wskazniki.RMS i Peak.RMS to glosnosc srednia.Taka ktora sie odczuwa a Peak to jak nazwa wskazuje szczyty poszczegolnych sygnalow wychodzacych z szyn,kanalow miksera.Trzymaj Peaki ponizej wartosci ktora okreslilas sobie zakladajac swoj headroom,czyli miejsce od swoich -6dB do 0dB za ktorym juz jest tzw przester,clipping,charczenie i rozwalanie glosnikow.Ten headroom potrzebny jest by pozniej ladnie wszystko wyeksponowac i podkreslic w Masteringu.
Wiec otworz plik w nowej sesji,podepnij pod mikser,np slot 1 a na szyne Master zapnij na ostatni slot efektowy jakis Analyzer np.SPAN.Tam wyswietlane sa wartosci RMS ale poczytaj koniecznie o jednostce LUFS(Loudness Unit Full Scale)bo w tych jednostkach sa z reguly wskazywane wartosci wyjsciowe na potencjometrach Analizatorow.A takze ograniczenia serwisow streamingowych YT,Spoyify i inne.I analizer z takimi wartosciami polecam zakupic koszt okolo 150 zl.Sa rowniez darmowe.
Lancuch efektow podstawowych uzywanych w procesie masteringu wyglada tak:
- korektor masteringowy
- kompresor masteringowy
- limiter (ustawiony na limitowanie przy -0,2dB by nie dopuscic do przesteru)
Limiter wlacz sobie od razu z -0,2 ale threshold(prog zadzialania)zostaw na razie na zero.
Na koncu bedziesz tym thresholdem prasowac swoj miks dodajac komercyjnej glosnosci.
Po kolei wlaczasz efekty.EQ,krecisz korygujac ewetualne rezonanse,Leciutko podbijasz,korygujesz,Decydujesz czy robisz to w Stereo czy tez w Mid Side.
Wazna jest rowniez saturacja,mozna przepuscic przez symulacje tasmy,mozna uzyc exiterow itd ale wszystko w stopniu umiarkowanym bo to sie zemsci wlasnie przy limitowaniu thresholdem w Limiterze.Wszystko wylezie przy prasowaniu pliku miksu.Jednym slowem Master to sciskanie Muffinki tak by pyszna czekoladka nie wyplynela a zarazem z Muffinki zrobil sie rowniusienki,piekny ...hmm..prostokacik,ktory pieknie sie prezentuje w analizerom i algorytmom serwisow a rowniez swietnie brzmi wszedzie i nawet jesli ktos nie lubi nadzienia to doceni kunszt kucharza i zapach klarownego brzmienia hehe.
Kombinuj.O podstawach napisalem.W muzyce wszystko jest mozliwe.To fascynujaca podroz w nieznane.
Na rutyne trzeba pozniej uwazac ale to wszystko przed Toba dopiero.
Witaj zatem w naszych skromnych progach.Czym chata bogata,czuj sie jak u siebie,nie bierz do serca krytyki,czy jakos osobiscie.To jest potrzebne moim zdaniem by nabrac hartu ducha tak potrzebnego w tej branzy
Ps.
akustyczna muzyke sie troche inaczej miksuje i masteruje bo niema takiej duzej dynamiki jak w elektronice typu kluby,hiphop.Nie trzeba wrecz nie powinno sie raczej prasowac limiterem.Leciutenko ze smakiem by pozostawic naturalnosc brzmienia.Jesli o to chodzi oczywiscie w zamysle.
Rowniez przy miksowaniu mysl o masteringu.Z reguly najwyzsze czestotliwosci przy masterze wywalaja ze tak to ujme i daja nieprzujemny efekt dla ucha wiec pelna kontrola przy obu procesach.Mozna to robic od razu miksujac i masterujac ale to juz nie bede sie rozpisywal.
Znajdziesz dlaczego tak jest dobrze a i rowniez drugi sposob ma swoje zalety.
Korzystaj z wiedzy
Pzdr