Powiedzmy że gdy oglądasz obraz który okazuje się foto manipulacją nie mając elementarnej wiedzy dotyczącej perspektywy, symetrii, proporcji czy światła i cieni wyczuwasz w nim fałsz, coś Ci się nie zgadza, a to ta ręka jest za duża względem głowy, a to jakiś cień pojawia się w miejscu gdzie jest jasno a to to a to tamto.
Czujesz że coś jest nie tak, a bardziej twoje oko czuje ty tylko stwierdzasz fakty oparte o wcześniejsze doświadczenia.
Tak samo jest (w dużym skrócie) z szerokością, głębią dla ucha, jeżeli mix jest skopany ucho zamiast przykuć swoją uwagę nie da się wyrolować i szybko wyczuje że coś tu jest nie tak.
Powiedzmy że zawiąże Tobie oczy nieprześwitującym szalikiem , i zabieram Cię w pewne miejsce, niech to będzie wielka jaskinia, stoisz tam i słyszysz że gdzieś z oddali dociera do twoich uszu dźwięk kapiącej wody, nagle gdzieś z boku osuwa się kamień i z delikatnym szmerem opada na ziemie. Po tych dwóch wrażeniach słuchowych jesteś w stanie ocenić że znajdujesz się, mniej więcej w "miejscu o sporej przestrzeni", ściągasz szaliki widzisz przed sobą gostka który nagle zaczyna grać przyjemną melodie na gitarze, pomimo tego że znajduje się blisko ciebie i dobrze słyszysz dźwięk instrumentu, słyszysz również jak rozchodzi się po całej jaskini. Jesteś oszołomiony ...ale jak? przecież nikt tu nawet żadnego fruity reeveba nie użył?
I właśnie twoje zadanie polega na tym abyś ogarniał szerokość i przestrzeń w mixie na tyle abyś mógł sobie zbudować scenę jaką sobie zażyczysz, począwszy od prostego przykładu z jaskinią kończąc na bardziej wyrafinowanych kwestiach wykorzystywanych do dobrych przestrzennych mixów.
Stereo imagery, stereo enhancery, delay'e i reveby, paning, suwaki głośności ect, ect. zostały stworzone do tego abyś mógł budować sobie taką scenę, abyś mógł nadawać instrumentom glebie, pozycje albo po postu je rozmieszczał gdzie chcesz, oczywiście jest to związane z wiedzą na temat obsługi narzędzi wcześniej wymienionych i spodziewanych efektów.
Nie wymyśle tu nic nowego raczej powtórzę to co było wcześniej powiedziane i usłyszane.
https://www.infomusic.pl/poradnik/32716,mid-side-prolog
http://zakamarkiaudio.pl/2013/08/jak-sku...#more-6210
a bardziej konkretnie na przykładach.
https://www.youtube.com/results?search_q...+width+mix
Pamiętaj że tych samczyków można wykorzystać na wiele różnych sposobów zależy od pomysłu i kreatywności!
jednak różne gatunki muzyczne skłaniają się ku mniej więcej rozpoznawalnych schematach które powinieneś znać.
Pozdrawiam.
Czujesz że coś jest nie tak, a bardziej twoje oko czuje ty tylko stwierdzasz fakty oparte o wcześniejsze doświadczenia.
Tak samo jest (w dużym skrócie) z szerokością, głębią dla ucha, jeżeli mix jest skopany ucho zamiast przykuć swoją uwagę nie da się wyrolować i szybko wyczuje że coś tu jest nie tak.
Powiedzmy że zawiąże Tobie oczy nieprześwitującym szalikiem , i zabieram Cię w pewne miejsce, niech to będzie wielka jaskinia, stoisz tam i słyszysz że gdzieś z oddali dociera do twoich uszu dźwięk kapiącej wody, nagle gdzieś z boku osuwa się kamień i z delikatnym szmerem opada na ziemie. Po tych dwóch wrażeniach słuchowych jesteś w stanie ocenić że znajdujesz się, mniej więcej w "miejscu o sporej przestrzeni", ściągasz szaliki widzisz przed sobą gostka który nagle zaczyna grać przyjemną melodie na gitarze, pomimo tego że znajduje się blisko ciebie i dobrze słyszysz dźwięk instrumentu, słyszysz również jak rozchodzi się po całej jaskini. Jesteś oszołomiony ...ale jak? przecież nikt tu nawet żadnego fruity reeveba nie użył?
I właśnie twoje zadanie polega na tym abyś ogarniał szerokość i przestrzeń w mixie na tyle abyś mógł sobie zbudować scenę jaką sobie zażyczysz, począwszy od prostego przykładu z jaskinią kończąc na bardziej wyrafinowanych kwestiach wykorzystywanych do dobrych przestrzennych mixów.
Stereo imagery, stereo enhancery, delay'e i reveby, paning, suwaki głośności ect, ect. zostały stworzone do tego abyś mógł budować sobie taką scenę, abyś mógł nadawać instrumentom glebie, pozycje albo po postu je rozmieszczał gdzie chcesz, oczywiście jest to związane z wiedzą na temat obsługi narzędzi wcześniej wymienionych i spodziewanych efektów.
Nie wymyśle tu nic nowego raczej powtórzę to co było wcześniej powiedziane i usłyszane.
https://www.infomusic.pl/poradnik/32716,mid-side-prolog
http://zakamarkiaudio.pl/2013/08/jak-sku...#more-6210
a bardziej konkretnie na przykładach.
https://www.youtube.com/results?search_q...+width+mix
Pamiętaj że tych samczyków można wykorzystać na wiele różnych sposobów zależy od pomysłu i kreatywności!
jednak różne gatunki muzyczne skłaniają się ku mniej więcej rozpoznawalnych schematach które powinieneś znać.
Pozdrawiam.