Acid-owy dźwięk w TS404 (FL Studio)
Ostatnio bardzo często używam go jako dodatkową warstwę do bass synthów, wykonanie takiej barwy w TS404 wydawałoby się niemożliwe, ale z pomocą przychodzi Waveshaper.
demo:
potrzebne wtyczki: TS404, Patcher, F. Chorus, F. Waveshaper, Parametric EQ 2, Maximus
1. Otwieramy TS404 (channels > add one > TS404 bassline synthesizer)
2. Pierwszy oscylator: square wave, coarse w środku, fine lekko przesunięty w lewą stronę, pulse width 0
3. Drugi oscylator: sinsquare wave, coarse 100% w prawo, fine lekko przesunięty w prawą stronę, pulse width 0, FM na około 33%
4. OSC1+2 Mix: około 80%, ring modulation: około 20%
5. Envelope
attack: może być 0, może być nieco więcej np. do 10%, zależy od tego jak chcemy użyć tego dźwięku, pełna dowolność
decay: około 60%
sustain: 100%
sustain level: około 70%
release time: 50%
6. Filter
typ filtru: lowpass 24
cut-off: około 25-30%
resonance: około 20-25%
envelope: około 25-30%
te parametry świetnie nadają się do automatyzowania dźwięku, polecam do tego dojść metodą prób i błędów
7. LFO (bardzo subtelne LFO w tym przypadku)
shape: sine
target: filter cut-off
amount: około 10-15%
speed: około 35%
8. Distortion
type: A
amount: 15%
threshold: 40%
9. Linkujemy channel z TS404 do mixera (CTRL+L lub z menu okna "assign to free mixer track")
10. Wrzucamy Patcher na insert z TS404
11. W Patcherze dzielimy dźwięk na low+mid i high, do tego posłużą nam dwie instancje Parametric EQ 2. Dodajemy je klikając PPM>Add plugin>Effects>Parametric EQ 2.
12. Gdy mamy już dwa EQ2 linkujemy sygnał "from FL Studio" do naszych wcześniej utworzonych 2xEQ2, a EQ2 linkujemy "to FL Studio".
13. W zakładce editors mamy dwa okna EQ2. W pierwszym ustawiamy lowpass na około 2kHz, odcięcie musi być precyzyjne (order: steep 8, band width około 50-55%). Teraz drugie EQ: highpass od około 2kHz o takim samym odcięciu. Można lekko podbić wysokie częstotliwości.
14. Wracamy do zakładki "tab" i dodajemy Fruity Chorus. Linkujemy "from FL Studio" do Chorusa, a Chorusa do dwóch wcześniej utworzonych EQ2.
15. W zakładce editors pojawia nam się Chorus, którego ustawienia to:
delay: 15ms
depth: 2.25ms
stereo: 60dg
LFO 1 frequency: 0.45Hz
wave: sin
cross type: process HF
LFO 2 frequency: 1.25Hz
wave: sin
cross type: 320Hz (default)
LFO 3 frequency: 2.45Hz
wave: sin
wet only: no
16. Wracamy do mapy i dodajemy dwa Fruity Waveshapery. Po ich dodaniu odlinkowujemy EQ2 z "to FL Studio" a linkujemy do Waveshaperów (pierwszy do pierwszego, drugi do drugiego).
17. W edytorach pojawią nam się oczywiście Waveshapery, który ustawiamy w mniej więcej taki sposób: http://gyazo.com/254cb8b875f2fdcdbc52250532f7cf99
18. Następny Waveshaper to po prostu zmiana typu fali na "alt double curve" z tension na 100% ze zmienionymi lekko parametrami preamp, mix level i post gain. Tak to wygląda w praktyce: http://gyazo.com/69bdb880ceba47cd8071d9c2206437a8
19. Na koniec polecam:
- uciąć dół (to ma być warstwa dźwiękowa, nie dźwięk prowadzący), a przynajmniej sprowadzić go do mono
- podbić środek i górę
- wykonać automatyzacje filtra o czym wspomniałem wcześniej; ten acidowy dźwięk będzie ciekawym elementem w aranżacji nawet gdy będzie grał cicho w miksie
- kontrolować poziom dźwięku przy automatyzowaniu (to chyba najważniejszy punkt korzystania z tego dźwięku, bo przy maksymalnych ustawieniach cutoff/reso/envelope w filtrze dźwięk jest około 2x głośniejszy niż przy minimalnych ustawieniach)
Have fun!
Ostatnio bardzo często używam go jako dodatkową warstwę do bass synthów, wykonanie takiej barwy w TS404 wydawałoby się niemożliwe, ale z pomocą przychodzi Waveshaper.
demo:
potrzebne wtyczki: TS404, Patcher, F. Chorus, F. Waveshaper, Parametric EQ 2, Maximus
1. Otwieramy TS404 (channels > add one > TS404 bassline synthesizer)
2. Pierwszy oscylator: square wave, coarse w środku, fine lekko przesunięty w lewą stronę, pulse width 0
3. Drugi oscylator: sinsquare wave, coarse 100% w prawo, fine lekko przesunięty w prawą stronę, pulse width 0, FM na około 33%
4. OSC1+2 Mix: około 80%, ring modulation: około 20%
5. Envelope
attack: może być 0, może być nieco więcej np. do 10%, zależy od tego jak chcemy użyć tego dźwięku, pełna dowolność
decay: około 60%
sustain: 100%
sustain level: około 70%
release time: 50%
6. Filter
typ filtru: lowpass 24
cut-off: około 25-30%
resonance: około 20-25%
envelope: około 25-30%
te parametry świetnie nadają się do automatyzowania dźwięku, polecam do tego dojść metodą prób i błędów
7. LFO (bardzo subtelne LFO w tym przypadku)
shape: sine
target: filter cut-off
amount: około 10-15%
speed: około 35%
8. Distortion
type: A
amount: 15%
threshold: 40%
9. Linkujemy channel z TS404 do mixera (CTRL+L lub z menu okna "assign to free mixer track")
10. Wrzucamy Patcher na insert z TS404
11. W Patcherze dzielimy dźwięk na low+mid i high, do tego posłużą nam dwie instancje Parametric EQ 2. Dodajemy je klikając PPM>Add plugin>Effects>Parametric EQ 2.
12. Gdy mamy już dwa EQ2 linkujemy sygnał "from FL Studio" do naszych wcześniej utworzonych 2xEQ2, a EQ2 linkujemy "to FL Studio".
13. W zakładce editors mamy dwa okna EQ2. W pierwszym ustawiamy lowpass na około 2kHz, odcięcie musi być precyzyjne (order: steep 8, band width około 50-55%). Teraz drugie EQ: highpass od około 2kHz o takim samym odcięciu. Można lekko podbić wysokie częstotliwości.
14. Wracamy do zakładki "tab" i dodajemy Fruity Chorus. Linkujemy "from FL Studio" do Chorusa, a Chorusa do dwóch wcześniej utworzonych EQ2.
15. W zakładce editors pojawia nam się Chorus, którego ustawienia to:
delay: 15ms
depth: 2.25ms
stereo: 60dg
LFO 1 frequency: 0.45Hz
wave: sin
cross type: process HF
LFO 2 frequency: 1.25Hz
wave: sin
cross type: 320Hz (default)
LFO 3 frequency: 2.45Hz
wave: sin
wet only: no
16. Wracamy do mapy i dodajemy dwa Fruity Waveshapery. Po ich dodaniu odlinkowujemy EQ2 z "to FL Studio" a linkujemy do Waveshaperów (pierwszy do pierwszego, drugi do drugiego).
17. W edytorach pojawią nam się oczywiście Waveshapery, który ustawiamy w mniej więcej taki sposób: http://gyazo.com/254cb8b875f2fdcdbc52250532f7cf99
18. Następny Waveshaper to po prostu zmiana typu fali na "alt double curve" z tension na 100% ze zmienionymi lekko parametrami preamp, mix level i post gain. Tak to wygląda w praktyce: http://gyazo.com/69bdb880ceba47cd8071d9c2206437a8
19. Na koniec polecam:
- uciąć dół (to ma być warstwa dźwiękowa, nie dźwięk prowadzący), a przynajmniej sprowadzić go do mono
- podbić środek i górę
- wykonać automatyzacje filtra o czym wspomniałem wcześniej; ten acidowy dźwięk będzie ciekawym elementem w aranżacji nawet gdy będzie grał cicho w miksie
- kontrolować poziom dźwięku przy automatyzowaniu (to chyba najważniejszy punkt korzystania z tego dźwięku, bo przy maksymalnych ustawieniach cutoff/reso/envelope w filtrze dźwięk jest około 2x głośniejszy niż przy minimalnych ustawieniach)
Have fun!