Sytrus: Sub downsweep (dodatki)
Efekt końcowy zwykłego downsweep'u może nie wszystkich zadowolić, może komuś czegoś brakować. Aby stworzyć możliwie najbardziej unikalny efekt, tutaj jest kilka moich dodatkowych pomysłów.
UWAGA:
Przed wykorzystaniem tego opisu potrzebny będzie nam poprzedni tutorial opisujący jak zrobić downsweep: część pierwsza
Demo całości:
[zs]http://www13.zippyshare.com/v/gviEMrCI/file.html[/zs]
1. LFO
a) W filtrze 2 przechodzimy do zakładki cutoff, a następnie LFO. Wybieramy "open state file" i preset "1 bar triangle" (nie będziemy się niepotrzebnie męczyć bo rysowanie LFO w Sytrusie nie należy do przyjemności ). Zmieniamy falę trójkątną na sinusoidę. Tension przekręcamy na 33% w prawo, speed tak, aby pojawiło nam się 8 przebiegów fali na "bar" (przy zaznaczonym parametrze "tempo").
b) Automatyzujemy parametr LFO speed (PPM>create automation clip). Przykładowo tak:
2. Waveshaper
W Sytrusie jest wbudowany waveshaper dla filtrów. Za jego pomocą można wykonać np. przesterowanie. Wystarczy w filtrze przekręcić gałkę waveshaper mix maksymalnie w prawo (później można dostosować wg potrzeb) i zaznaczyć parametr "enable", następnie zabrać się za edycję karty waveshaper (WS). Ja uzyłem waveshapera na szum, czyli filtr 1.
3. Dodanie sweep up'u
Edytujemy pitch envelope operatora 1, cutoff envelope filtra 2 i volume envelope filtra 3 aby pozwolić, aby efekt najpierw szybko narastał, a potem dopiero spadał.
4. Panning envelope
Możemy dodać szumowi lekki efekt stereo dodając envelope (dla podstawy nie polecałbym, dół nie powinien być w stereo). Filtr 1 w FM Matrix kierujemy do wyjścia (out) na jakieś 30% w prawo. Teraz dodajemy panning envelope dla filtra 1. Np. tak:
Ważne jest jednak, aby dodać też volume envelope.
Istnieją jeszcze różne rozwiązania, które eferuje Sytrus sam w sobie. Nie wszystkie jednak będą się nadawały. Można jeszcze dodać delay czy reverb (ale na szum, nie na podstawę!). Te 4 punkty i tak dają już wystarczająco unikalny i co najważniejsze własnoręcznie zrobiony efekt.
Efekt końcowy zwykłego downsweep'u może nie wszystkich zadowolić, może komuś czegoś brakować. Aby stworzyć możliwie najbardziej unikalny efekt, tutaj jest kilka moich dodatkowych pomysłów.
UWAGA:
Przed wykorzystaniem tego opisu potrzebny będzie nam poprzedni tutorial opisujący jak zrobić downsweep: część pierwsza
Demo całości:
[zs]http://www13.zippyshare.com/v/gviEMrCI/file.html[/zs]
1. LFO
a) W filtrze 2 przechodzimy do zakładki cutoff, a następnie LFO. Wybieramy "open state file" i preset "1 bar triangle" (nie będziemy się niepotrzebnie męczyć bo rysowanie LFO w Sytrusie nie należy do przyjemności ). Zmieniamy falę trójkątną na sinusoidę. Tension przekręcamy na 33% w prawo, speed tak, aby pojawiło nam się 8 przebiegów fali na "bar" (przy zaznaczonym parametrze "tempo").
b) Automatyzujemy parametr LFO speed (PPM>create automation clip). Przykładowo tak:
2. Waveshaper
W Sytrusie jest wbudowany waveshaper dla filtrów. Za jego pomocą można wykonać np. przesterowanie. Wystarczy w filtrze przekręcić gałkę waveshaper mix maksymalnie w prawo (później można dostosować wg potrzeb) i zaznaczyć parametr "enable", następnie zabrać się za edycję karty waveshaper (WS). Ja uzyłem waveshapera na szum, czyli filtr 1.
3. Dodanie sweep up'u
Edytujemy pitch envelope operatora 1, cutoff envelope filtra 2 i volume envelope filtra 3 aby pozwolić, aby efekt najpierw szybko narastał, a potem dopiero spadał.
4. Panning envelope
Możemy dodać szumowi lekki efekt stereo dodając envelope (dla podstawy nie polecałbym, dół nie powinien być w stereo). Filtr 1 w FM Matrix kierujemy do wyjścia (out) na jakieś 30% w prawo. Teraz dodajemy panning envelope dla filtra 1. Np. tak:
Ważne jest jednak, aby dodać też volume envelope.
Istnieją jeszcze różne rozwiązania, które eferuje Sytrus sam w sobie. Nie wszystkie jednak będą się nadawały. Można jeszcze dodać delay czy reverb (ale na szum, nie na podstawę!). Te 4 punkty i tak dają już wystarczająco unikalny i co najważniejsze własnoręcznie zrobiony efekt.