Postanowiłem przedstawić wam wybrane techniki które możecie wykorzystać w swojej produkcji
Aby w pełni zrozumieć to co niżej, dobrze zapoznaj się z tym:
https://youtu.be/884t_5Z5ofQ?si=8D4LC-E5FIbipGf0
1. Voice Leading (Prowadzenie Głosów)
Polega na płynnym przejściu między akordami poprzez minimalizację ruchu poszczególnych głosów (nuty w akordzie). Na przykład, jeśli dwa akordy dzielą wspólną nutę, ta nuta jest utrzymywana, podczas gdy pozostałe nuty zmieniają się o najmniejszą możliwą odległość, próbuj przeskoczyć o oktawę nutkę która wystaje.
https://www.youtube.com/watch?v=Csb20LnlFa8
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Chromatic Approach (Podejście Chromatyczne)
Używanie akordów chromatycznych lub przejściowych dla stworzenia niespodziewanych zmian, co może dodać interesujących napięć i uwolnić progresję od typowych schematów.
https://youtu.be/1dRA28cdt5c?si=bDwzYNHeKKUWYkXO
Dla przykładu weźmy G, skala Major (lonian)
wymiana modalna (Modal Interchange) w kontekście G-dur (G Major) pozwala na wykorzystanie akordów z innych skal, które mają tę samą tonikę (G), ale różnią się strukturą. Oto niektóre z równoległych skal, które możesz wykorzystać, tworząc progresje akordów w tonacji G-dur:
G Minor (Natural Minor lub Aeolian):
Ta skala ma tę samą tonikę, co G-dur, ale różni się strukturą. Dla G-dur (G, A, B, C, D, E, F#) równoległa skala g-moll (G, A, Bb, C, D, Eb, F) zawiera Bb, Eb i F zamiast B, E i F#.
G Dorian: G Dorian (G, A, Bb, C, D, E, F) to kolejna skala, która może być używana w wymianie modalnej. Jest to drugi mod skali F-dur.
G Phrygian: Skala G Phrygian (G, Ab, Bb, C, D, Eb, F) ma bardziej egzotyczne brzmienie, będąc trzecim modem skali Eb-dur.
G Lydian: Skala G Lydian (G, A, B, C#, D, E, F#) jest szczególnie jasna i wesoła, będąc czwartym modem skali D-dur.
G Mixolydian: Skala G Mixolydian (G, A, B, C, D, E, F) ma bluesowe odczucie, będąc piątym modem skali C-dur.
G Aeolian (Natural Minor): Skala G Aeolian (G, A, Bb, C, D, Eb, F) jest naturalną skalą molową, będącą szóstym modem skali Bb-dur.
G Locrian: G Locrian (G, Ab, Bb, C, Db, Eb, F) jest najbardziej niestabilnym modem, będąc siódmym modem skali Ab-dur.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Secondary Dominants (Dominanty Pośrednie)
Stosowanie akordów dominantowych, które rozwiązują się na inne akordy niż tonika, tworząc nietypowe i interesujące przejścia.
https://www.youtube.com/watch?v=hjfY84t6GZA
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Rozbudowa Akordów (Extended Chords):
Dodawanie septym, non, undecym itd. do akordów, co nadaje im większej głębi i złożoności, szczególnie przydatne w sekcjach breakdown i padach.
https://www.youtube.com/watch?v=IaC_ECpcTbE
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Parallel Movement (Ruch Równoległy):
Przesuwanie akordów w górę lub w dół skali, zachowując ich strukturę, co tworzy ciekawe efekty harmoniczne i może być łatwe do zastosowania w elektronicznych brzmieniach.
Zastosowanie:
Tworzenie Tekstur: W muzyce elektronicznej, a zwłaszcza w house, ruch równoległy jest używany do tworzenia hipnotyzujących tekstur i unikalnych progresji akordowych.
Efekt Hipnotyzujący: Powtarzanie takiego samego akordu przesuwanego w górę lub w dół skali może stworzyć hipnotyzujący efekt, który jest bardzo pożądany w muzyce elektronicznej.
https://www.youtube.com/watch?v=zGhLfNGvtdc
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bonus Przejścia akordów
Akordy zawieszone, znane jako "suspended chords" lub "sus chords", to specjalny typ akordów, w których tradycyjna tercja (durowa lub molowa) w akordzie jest zastąpiona przez czwartą lub czasem drugą skalę. Istnieją dwa główne rodzaje akordów zawieszonych:
Sus2 (Suspended 2nd): W tym akordzie drugi stopień skali zastępuje tercję. Na przykład, w akordzie C Sus2 zamiast C-E-G (tradycyjny akord C-dur), mamy C-D-G.
Sus4 (Suspended 4th): Tutaj czwarty stopień skali zastępuje tercję. Na przykład, w akordzie C Sus4 zamiast C-E-G (tradycyjny akord C-dur), mamy C-F-G.
Zastosowanie Akordów Zawieszonych:
Akordy zawieszone są często wykorzystywane do dodania napięcia i koloru do progresji akordowej, ponieważ brak tercji sprawia, że akord ma mniej zdefiniowany charakter dur czy mol. Napięcie to często rozwiązuje się poprzez powrót do tradycyjnego akordu dur lub mol.
W Muzyce EDM:
Akordy zawieszone mogą być wykorzystywane do stworzenia unikalnych tekstur dźwiękowych i przejściowych momentów w progresji. Ze względu na ich otwarte brzmienie, często są stosowane w melodii, padach lub tle harmonijnym, aby dodać warstwę tajemniczości lub oczekiwania.
https://www.youtube.com/watch?v=mRwzy1IER6w
Dziękuje za uwagę życzę progresu
Aby w pełni zrozumieć to co niżej, dobrze zapoznaj się z tym:
https://youtu.be/884t_5Z5ofQ?si=8D4LC-E5FIbipGf0
1. Voice Leading (Prowadzenie Głosów)
Polega na płynnym przejściu między akordami poprzez minimalizację ruchu poszczególnych głosów (nuty w akordzie). Na przykład, jeśli dwa akordy dzielą wspólną nutę, ta nuta jest utrzymywana, podczas gdy pozostałe nuty zmieniają się o najmniejszą możliwą odległość, próbuj przeskoczyć o oktawę nutkę która wystaje.
https://www.youtube.com/watch?v=Csb20LnlFa8
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Chromatic Approach (Podejście Chromatyczne)
Używanie akordów chromatycznych lub przejściowych dla stworzenia niespodziewanych zmian, co może dodać interesujących napięć i uwolnić progresję od typowych schematów.
https://youtu.be/1dRA28cdt5c?si=bDwzYNHeKKUWYkXO
Dla przykładu weźmy G, skala Major (lonian)
wymiana modalna (Modal Interchange) w kontekście G-dur (G Major) pozwala na wykorzystanie akordów z innych skal, które mają tę samą tonikę (G), ale różnią się strukturą. Oto niektóre z równoległych skal, które możesz wykorzystać, tworząc progresje akordów w tonacji G-dur:
G Minor (Natural Minor lub Aeolian):
Ta skala ma tę samą tonikę, co G-dur, ale różni się strukturą. Dla G-dur (G, A, B, C, D, E, F#) równoległa skala g-moll (G, A, Bb, C, D, Eb, F) zawiera Bb, Eb i F zamiast B, E i F#.
G Dorian: G Dorian (G, A, Bb, C, D, E, F) to kolejna skala, która może być używana w wymianie modalnej. Jest to drugi mod skali F-dur.
G Phrygian: Skala G Phrygian (G, Ab, Bb, C, D, Eb, F) ma bardziej egzotyczne brzmienie, będąc trzecim modem skali Eb-dur.
G Lydian: Skala G Lydian (G, A, B, C#, D, E, F#) jest szczególnie jasna i wesoła, będąc czwartym modem skali D-dur.
G Mixolydian: Skala G Mixolydian (G, A, B, C, D, E, F) ma bluesowe odczucie, będąc piątym modem skali C-dur.
G Aeolian (Natural Minor): Skala G Aeolian (G, A, Bb, C, D, Eb, F) jest naturalną skalą molową, będącą szóstym modem skali Bb-dur.
G Locrian: G Locrian (G, Ab, Bb, C, Db, Eb, F) jest najbardziej niestabilnym modem, będąc siódmym modem skali Ab-dur.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Secondary Dominants (Dominanty Pośrednie)
Stosowanie akordów dominantowych, które rozwiązują się na inne akordy niż tonika, tworząc nietypowe i interesujące przejścia.
https://www.youtube.com/watch?v=hjfY84t6GZA
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Rozbudowa Akordów (Extended Chords):
Dodawanie septym, non, undecym itd. do akordów, co nadaje im większej głębi i złożoności, szczególnie przydatne w sekcjach breakdown i padach.
https://www.youtube.com/watch?v=IaC_ECpcTbE
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Parallel Movement (Ruch Równoległy):
Przesuwanie akordów w górę lub w dół skali, zachowując ich strukturę, co tworzy ciekawe efekty harmoniczne i może być łatwe do zastosowania w elektronicznych brzmieniach.
Zastosowanie:
Tworzenie Tekstur: W muzyce elektronicznej, a zwłaszcza w house, ruch równoległy jest używany do tworzenia hipnotyzujących tekstur i unikalnych progresji akordowych.
Efekt Hipnotyzujący: Powtarzanie takiego samego akordu przesuwanego w górę lub w dół skali może stworzyć hipnotyzujący efekt, który jest bardzo pożądany w muzyce elektronicznej.
https://www.youtube.com/watch?v=zGhLfNGvtdc
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bonus Przejścia akordów
Akordy zawieszone, znane jako "suspended chords" lub "sus chords", to specjalny typ akordów, w których tradycyjna tercja (durowa lub molowa) w akordzie jest zastąpiona przez czwartą lub czasem drugą skalę. Istnieją dwa główne rodzaje akordów zawieszonych:
Sus2 (Suspended 2nd): W tym akordzie drugi stopień skali zastępuje tercję. Na przykład, w akordzie C Sus2 zamiast C-E-G (tradycyjny akord C-dur), mamy C-D-G.
Sus4 (Suspended 4th): Tutaj czwarty stopień skali zastępuje tercję. Na przykład, w akordzie C Sus4 zamiast C-E-G (tradycyjny akord C-dur), mamy C-F-G.
Zastosowanie Akordów Zawieszonych:
Akordy zawieszone są często wykorzystywane do dodania napięcia i koloru do progresji akordowej, ponieważ brak tercji sprawia, że akord ma mniej zdefiniowany charakter dur czy mol. Napięcie to często rozwiązuje się poprzez powrót do tradycyjnego akordu dur lub mol.
W Muzyce EDM:
Akordy zawieszone mogą być wykorzystywane do stworzenia unikalnych tekstur dźwiękowych i przejściowych momentów w progresji. Ze względu na ich otwarte brzmienie, często są stosowane w melodii, padach lub tle harmonijnym, aby dodać warstwę tajemniczości lub oczekiwania.
https://www.youtube.com/watch?v=mRwzy1IER6w
Dziękuje za uwagę życzę progresu