MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
kompresja - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: kompresja (/temat-kompresja--10172)



kompresja - karl323 - 1.12.2013

Wiem, że temat był poruszany juz X razy, ale nadal nie mogę zczaić po co kompresorów używamy w muzyce elektronicznej. O ile w przypadku nagranego dźwięku, dajmy na to bębnów, wiadomo, że trzeba wyrównać poziom głośnośći. A skąd mam wiedzieć kiedy i po co nakładać kompresor na kick z paczki sampli...


RE: kompresja - Marduk - 1.12.2013

Tak wyglada kick po poszczegolnej kompresji, zwroc uwage na attack i release ( to sa najwazniejsze opcje )
[Obrazek: 85cBKLe.jpg]
Oczywiscie im wyzsza fala tym glosniej i po to jest kompresor.
Kompres dodaje sie:
- podgloszenia/sciszenia transjentow czyli tego gowienka co widzisz co sie podglosilo albo sciszylo na samym starcie dzwieku ( trwa to jakies 0.2 sek ) jesli go podglaszasz slychac lepiej uderzenia i sa wyrazniejsze. - zalezy od gatunku i to co chcesz osiagnac - jesli chcsz zeby kick napieprzal i bylo czuc te uderzenie - podglaszasz transjent - jesli chcesz delikatne dzwieki - sciszasz.
- wykluczania zbytnich skokow lub wyrowanie oglonej glosnosci sciezki - jezeli masz nalozone 500 efektow i czasami wystepuja bledy ze wypieprzaja ponad 10 db to wtedy naklada sie compresor zeby tak nie robilo.
Jak zauwazysz Attack i Release to czas po ktorym zaczyna dzialac kompresor i ile czasu 'sie wylacza' glownie odnosi sie do transjentow.
Praca domowa dla Ciebie, napisz mi tu do czego sluza pozostale galki - treshold i ratio - mile widzaine przyklady uzycia. Pozdrawiam :)


RE: kompresja - OProject - 1.12.2013

Generalnie kompresji używasz kiedy chcesz ;)
By po głosić dźwięk, żeby go "wyrównać" (poziom dB)
To co kolega pisał, czyli jak chcesz by werbel czy stopa była "mocniejsza"
Jeżeli jakiś dźwięk jest mało słyszalny w miksie a korekcja nie pomaga, wale kompresor :D
Ogólnie najważniejsze to musisz przeczytać -> TEORII a potem praktyka, kompresuj różne dźwięki i obczaj co jak gra z i bez kompr.
http://musicproducers.pl/temat-jak-dziala-kompresja xD



RE: kompresja - Arytmica - 1.12.2013

Czy tak "kiedy chcesz" to nie wiem. Moim zdaniem kompresja to bardzo specyficzny zabieg.
Obok współczynników attack i release, bardzo ważna jest też orientacja (czyli ratio)
(nie chcę podawać wszystkich szczegółów, najlepiej eksperymentować - najlepszą nauką jest praktyka).

Gdzie używać kompresji? Kompresji można używać dosłownie wszędzie; na bassline, lead, loop etc,
jednak moim zdaniem, najbardziej pomaga ona w obróbce wokalu.
Po wcześniejszym zredukowaniu szumu i trzasku (i drobnymi zabiegami tego typu) kompresor jest szalenie ważny:
wyrównuje nam ścieżkę w ustawionym przez nas zakresie. Sprawia, że wokal staje się dynamiczny i "czysty".
Z doświadczenia wiem też, że 1 kompresor to czasami za mało przy tego typu "zabawach" z wokalem :)

Tyle ode mnie - mam nadzieje ze moje informacje się przydadzą :)
cheers!


RE: kompresja - karl323 - 1.12.2013

Przykładami za bardzo nie posypę tutaj, bo nie za bardzo umiem używać kompresji:D. Do tej pory bawiąc sie przeróżnymi kompresorami opierając się na teorii którą gdzieś tam w czeluściach neta mi sie udało odnaleźć, mniej więcej wiem jakie zadanie ma powielone każda gałka, a więc. Treshold- to tak jakby próg od którego ma zadziałać kompresja, ratio- to stopień w jakim dany dźwięk bedziemy kompresować, oczywiście powyżej ustawionego progu(treshold), attack- to inaczej moment w którym ma zacząć działać, a ratio- jak długo ta kompresja ma się odbywać(przeważnie ma sie kończyć przed wejściem nastepnego dzwieku, inaczej bedzie "pompowało" kawałek). No i tyle w teorii, a w praktyche ni cholery nie mogę tego ogarnąć:D


RE: kompresja - sowa - 1.12.2013

kompresory są różne... podstawowe mają Treshold, Ratio, Attack, Realese, Knee i Make UP/Gain... no i często Input...
jeżeli ustawisz Treshold na -6db a Ratio na 2.0:1 to sygnał zostanie ściszony o 3db...

Znam bardzo prosty sposób na używanie kompresora jeśli nie wiemy jak go użyć, czy się uczymy kompresji... tak więc jeżeli posiadamy kompresor posiadający te parametry które podałem wyżej, robimy następujące kroki:

1. Ustawiamy Treshold na 0, Ratio na maksymalną wartość czyli maks w prawo, Knee na HARD, Attack i Realese dajemy na najniższe wartości jeżeli nie mamy pomysłu na te parametry.
2. Ustawiamy Treshold. Możemy dodać trochę GAIN, ponieważ sygnał zostanie ściszony w zależności od wartości Treshold jaką ustawimy.
3. Ustawiamy wartości Attack i Realese.
4. Ustawiamy Ratio i Knee
5. Używamy Bypass (włącznik i wyłącznik kompresora) i ustawiamy głośność sygnału skompresowanego równej sygnału nieskompresowanego. Dzięki temu usłyszymy rezultaty kompresji. Dlaczego oba sygnały muszą przy porównaniu być tak samo głośno? Dlatego, że człowiek z natury sygnał głośniejszy odbiera jako sygnał lepszy. Jednak w rzeczywistość może być inna. Dlatego po kompresji warto to sprawdzić czy faktycznie skompresowany sygnał jest lepszy. Jeżeli nie to wiadomo walczymy dalej.

Ja polecam czytać instrukcję pluginów, których używamy, ponieważ jest to najważniejsze źródło informacji, które pomoże nam prawidłowo korzystać z pluginów.


RE: kompresja - dziobak - 1.12.2013

a ja mam pytanie z lekko innej beczki...
Jest sobie stopa, werbel i hihat (na 3 oddzielnych ścieżkach) i na każdym dźwięku jest włączony kompresor.
Każdy skompresowany dźwięk leci osobno na master.

Czy jest sens zapinać jeszcze jeden kompresor na sumę sygnałów skompresowanej już stopy i werbla?
bo na bank trzeba dać kompresor na master żeby wyrównał wszystkie ścieżki i potem potraktować limiterem
więc stąd pomysł takiego kompresowania w sekcjach.

załączam rysunek jakby coś było niejasne:)
[Obrazek: myhh.jpg]


RE: kompresja - sowa - 1.12.2013

Jeżeli pomoże to jest sens. Często na grupę daje się lekką kompresję żeby "skleić" ścieżki ze sobą dzięki czemu lepiej np. partia perkusji brzmi. A kompresor czy limiter na sumie to już zabawa w mastering i nie daje się tego podczas pracy z miksem.


RE: kompresja - APO - 2.12.2013

Witam wszystkich.

Jestem nowy na tym forum i dlatego trochę mi głupio nie zgodzić się z adminem w pierwszym poście.

(1.12.2013, 18:04)sowa napisał(a): jeżeli ustawisz Treshold na -6db a Ratio na 2.0:1 to sygnał zostanie ściszony o 3db...

Myślę, że popełniony został błąd z rozpędu. Bo powyższe jest prawdą tylko dla sygnału 0db

Pozdrowienia.


RE: kompresja - sowa - 2.12.2013

Błąd? Czy może niedoprecyzowanie? ;] Tak czy siak niektóre kompresory pokazują dokładnie o ile db zostaje ściszony sygnał (np. kompresor w SO2 :))


RE: kompresja - Grisha - 2.12.2013

(1.12.2013, 23:10)dziobak napisał(a): a ja mam pytanie z lekko innej beczki...
Jest sobie stopa, werbel i hihat (na 3 oddzielnych ścieżkach) i na każdym dźwięku jest włączony kompresor.
Każdy skompresowany dźwięk leci osobno na master.

Czy jest sens zapinać jeszcze jeden kompresor na sumę sygnałów skompresowanej już stopy i werbla?
bo na bank trzeba dać kompresor na master żeby wyrównał wszystkie ścieżki i potem potraktować limiterem
więc stąd pomysł takiego kompresowania w sekcjach.

załączam rysunek jakby coś było niejasne:)
[Obrazek: myhh.jpg]

Wypowiem sie na swoim przykładzie. Osobiście czasem używam kompresora na oddzielnej ścieżce stopy, a na werbel i haty nie, jednakże po podpięciu tego wszystkiego do wspólnej grupy używam kompresji, by bardziej wzmocnić brzmienie. Ogólnie nie ma na to złotego środka, bo brzmieniu brzmieniu nie jestrówne, a sample są różne i zależy czy dużo layerujesz, czy nie.. Odnośnie gatunku Dnb, to np Ed rush z Optical'em nie używaja w ogóle kompresji na perce..