MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
FL STUDIO FL Studio: Limiter na sumie - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: FL STUDIO FL Studio: Limiter na sumie (/temat-fl-studio-fl-studio-limiter-na-sumie)



FL Studio: Limiter na sumie - meatBall - 4.06.2014

Witam,

nie mogiem znaleźć satysfakcjoującej mnie odpowiedzi przeszukując forum, więc zwracam się do Was :]
mianowicie, proszę mi wytłumaczyć jaka jest różnica między podłączeniem przykładowo limitera na sumie, jeszcze na (końcowym) etapie miksu, a podpięciem go po zgraniu projektu do wave'a ?
Na co ma to wpływ i czy są jakieś drastyczne różnice między tymi dwoma sposobami ?

Przyjmijmy, że "masteringiem" zajmuje się sam, nie będę angażował w to osób trzecich, nigdzie wysyłał ani nic z tych rzeczy.

pozdro :]


RE: Limiter na sumie - Kael - 4.06.2014

Nie ma różnicy z tego co wiem. Kwestia tylko czy Ci procek wyrobi.


RE: Limiter na sumie - meatBall - 4.06.2014

łeee no poważnie ? To zajebioza, procka mam zapas :D wydawało mi się, że ma to wpływ na np. VST'ki czy cuś w tym stylu przy renderowaniu. Dziękuję Kael'u, Szatan zapłać :D


RE: Limiter na sumie - Kael - 4.06.2014

Hmmm... ale w sumie tak myślę, i jak masz np. ustawioną interpolację liniową przy odtwarzaniu, a przy renderowaniu dajesz na 512 point sinc, to jakieś tam różnice w brzmieniu mogą być, ale to nie wielkie. Na dynamikę na pewno nie wpływa.


RE: Limiter na sumie - meatBall - 4.06.2014

No i o to właśnie się rozchodzi. Ciesze się, i raz jeszcze dzięki za zaangażowanie dobry człowieku :]


RE: Limiter na sumie - Revnotes - 5.06.2014

Działając na wave'ach ułatwiamy sobie pracę z obróbką równoległą. Sklonowanie clipu audio i podpięcie pod różne inserty jest wygodniejsze i pochłania mniej czasu, niż tworzenie w sesji z miksem tzw. semi-master'ów. Natomiast jeżeli mastering wykonujesz tylko i wyłącznie na jednym kanale, to śmiało możesz wykonać go w tej samej sesji, w której dokonywałeś miksu, byle tylko procesor wytrzymał.


RE: Limiter na sumie - meatBall - 5.06.2014

Hehe, zawsze gdy piszę o swoich wyczynach, umieszczam słowo "mastering" w cudzysłowie, gdyż w rzeczywistości raczej nie ma on zbyt wiele wspólnego z prawdziwym masteringiem :] to taka auto-ironia :D
ale tak jak napisałeś działam tylko na jednym kanale, więc jestem w pełni zadowolony z uzyskanych odpowiedzi :]

pozdero


RE: Limiter na sumie - reverberation - 5.06.2014

Cytat:proszę mi wytłumaczyć jaka jest różnica między podłączeniem przykładowo limitera na sumie, jeszcze na (końcowym) etapie miksu, a podpięciem go po zgraniu projektu do wave'a ?
Jeśli zapniesz limiter na sumę w czasie miksu przed masterem (a przynajmniej tak można wywnioskować z twojego posta) to o "masteringu" zapomnij bo do jego zrobienia potrzebny jest zapas dynamiki, którego się pozbędziesz.
Chyba, że masz na myśli zmiksowaną już sesję, na sumie której umieszczasz procesory masteringowe i to na jej końcu zapinasz limiter


RE: Limiter na sumie - Zirds - 5.06.2014

(5.06.2014, 14:25)reverberation napisał(a):
Cytat:proszę mi wytłumaczyć jaka jest różnica między podłączeniem przykładowo limitera na sumie, jeszcze na (końcowym) etapie miksu, a podpięciem go po zgraniu projektu do wave'a ?
Jeśli zapniesz limiter na sumę w czasie miksu przed masterem (a przynajmniej tak można wywnioskować z twojego posta) to o "masteringu" zapomnij bo do jego zrobienia potrzebny jest zapas dynamiki, którego się pozbędziesz.
Chyba, że masz na myśli zmiksowaną już sesję, na sumie której umieszczasz procesory masteringowe i to na jej końcu zapinasz limiter

Nie mylcie pojęć

Cytat:Mix / miks (ang. mixing) to ustalanie/dobieranie brzmień oraz poziomów głośności poszczególnych instrumentów, tak aby utwór tworzył jedną czytelną, zwartą całość. Podczas miksu edytuje się pliki audio, wycina się z nich niepotrzebne trzaski i przydźwięki, skraca jeśli trzeba, w niektórych partiach instrumentów usuwa się ciszę. Podczas miksowania utwór można aranżować poprzez dodawanie efektów, zmianę niektórych partii, dodanie zmodyfikowanych ścieżek – na tym etapie wskazana jest kreatywność, ale z umiarem żeby nie powstał remix. W trakcie miksowania nadaje się czytelności poszczególnym instrumentom, umiejscawia się je w przestrzeni oraz organizuje między sobą. Wszystkie te czynności wykonywane są na odseparowanych śladach – każdy instrument na osobnej ścieżce, a nawet na kilku ścieżkach – na przykład taka perkusja, każdy bęben ma swój mikrofon i osobny track. Gitary, zarówno elektryczne, basowe jak i akustyczne, zazwyczaj nagrywane są na kilka różnych mikrofonów, aby po połączeniu ścieżek cieszyć się wystarczającą ilością harmonicznych, lub wybrać ten najlepiej brzmiący i pasujący do całego utworu ślad. Jeden mikrofon nie jest w stanie wiernie oddać tego co słyszymy podczas grania, zawsze będzie nadawał swój specyficzny charakter.

De facto mix następuje już podczas nagrywania i komponowania utworu, gdyż na tym etapie zostają ustalone brzmienia instrumentów poprzez dobranie odpowiednich mikrofonów, wzmacniaczy, gitar, talerzy, syntezatorów, efektów, sampli. Wpływ na brzmienie ma również to jak nastroimy gitary oraz perkusję, jakich kabli użyjemy, jakiego zestawu sampli i wtyczek, platformy do nagrywania (np. cyfrowego DAW, czy analogowego magnetofonu wielośladowego). Przedwzmacniacze jakie wybierzemy również pozostawią po sobie swój niepowtarzalny znak.



Mastering następuje po zmiksowaniu i zgraniu całego utworu do jednej, łączącej wszystkie instrumenty ścieżki (najczęściej stereo – na potrzeby radia, CD, mp3, oraz formaty dookolne/wielokanałowe na potrzeby DVD, kina czy telewizji). Głównym aspektem masteringu jest dostosowanie gotowego materiału do aktualnych standardów brzmieniowych oraz przygotowanie do nagrania na nośnik, na jakim będzie odtwarzany (CD, DVD, mp3, ogg, wav albo na format analogowy płyta winylowa, kaseta MC, ). Mastering to również ostatni szlif brzmienia utworu, eksponujący jego szlachetność i tuszujący niedociągnięcia. Podczas masteringu zwraca się uwagę na aspekty takie jak: brzmienie całości i spójność utworu, wyrównanie głośności i ustalenie proporcji częstotliwości, balans stereo, szerokość sceny, pogłos, dynamika. Oprócz walorów artystycznych, na które wpływ mają upodobania realizatora dźwięku, bardzo ważne są sprawy techniczne, czyli usunięcie składowej DC, ograniczenie pasma częstotliwościowego, normalizacja, ustalenie przerw pomiędzy utworami, odpowiednie nazwanie i ponumerowanie, ewentualne wyciszenie końcówek lub początków utworów. Wszystko to prowadzi do uzyskania zrównoważonego, odpowiednio głośnego, klarownego, dynamicznego nagrania, brzmiącego dobrze w każdych warunkach odsłuchowych.



Mastering separowany łączy w sobie cechy miksu i masteringu. Pracuje się na kilku ścieżkach (a nie na jednej, jak w przypadku zwykłego masteringu), podczas zgrania miksu grupuje się instrumenty, na przykład: 1 ślad perkusja i bas, 2 ślad wszystkie gitary, 3 ślad wokale, 4 ślad syntezatory i klawisze. Tak przygotowany materiał daje większe możliwości ingerencji.



RE: Limiter na sumie - meatBall - 6.06.2014

Spokojnie ZetZecie :] może nie potrafię robić masteringu, ale definicje oraz różnicę pomiędzy tymi dwoma pojęciami znam :]
Oczywiście moje zapytanie dotyczy zmiksowanego już materiału i chciałem tylko wiedzieć czy muszę eksportować projekt do wave'a czy mogę odebrać mu ten zapas dynamiki jeszcze przed renderingiem :D taki mój "mastering" z marszu, że tak to ujmę :]


RE: Limiter na sumie - reverberation - 6.06.2014

Możesz tak zrobić.


RE: Limiter na sumie - meatBall - 6.06.2014

I wierz mi, że tak zrobię :D


RE: Limiter na sumie - OProject - 6.06.2014

Ja robię taki i tak :D
Choć chyba wygodniej zgrywać do wave, w moim przypadku cpu nie wyrabia...
Ja zawsze podpinam korektor - kompresor i limiter ew. warmer (symulator taśmy) :D
Wystarczy drobna ingerencja a na pewno zabrzmi lepiej ;)