MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... (/temat-pomoc-przy-nagrywaniu-wokalu-sample-rate)



Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - Dj SasU - 22.04.2015

cześć!

Posiadam mikrofon pojemnosciowy audio technica at2020 i interfejs audio focusrite scarlet 2i2. Mam pytanie, kiedy nagrywam wokal to jaki bitrate ustawic? 32 bit, 24 bit czy 16 bit. I ile khz? 44.100, 48khz czy 96khz? i czy to ma jakies znaczenie?


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - Kael - 22.04.2015

Jeśli nagrywasz to zrób to solidnie, daj 24 bity i przynajmniej 48kHz. Jeśli będziesz mixował w profesjonalnym studio to śmiało dawaj 96kHz.


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - Dj SasU - 24.04.2015

Dzięki Stary! :D


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - patorecydywa - 24.04.2015

W moim odczuciu, uchem nie da się wykryć różnicy między 44, a 96khz, chyba że planujesz spowolnić sampel o 2 oktawy na przykład. Co ma ogromne znaczenie (wg. mnie) to dynamika. Cyfrowy tor audio w większości jest 32bit, więc jeśli interfej natywnie ci na to pozwala, to pobieraj 32bit. Z tego co widzę, twój focus pozwala na 24bit. Tak więc conajmniej 44khz w 24bit, to czego szukasz.


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - skibot - 28.04.2015

hej, prosta sprawa - zawsze 24 bit, a częstotliwość próbkowania minimum 48kHz choć jeśli masz sporo miejsca na dysku i dość zdrowy procesor to leć w 96 - jasna sprawa że prawie nikt nie usłyszy różnicy pomiędzy 1 śladem nagranym w 44 khz i 96khz ale gdy tych śladów jest naście, to dla kogoś kto to będzie musiał ładnie zmiksować bardzo duże znaczenie będzie miała wysoka częstotliwość próbkowania.


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - patorecydywa - 8.05.2015

(28.04.2015, 19:40)skibot napisał(a): dla kogoś kto to będzie musiał ładnie zmiksować bardzo duże znaczenie będzie miała wysoka częstotliwość próbkowania.

Przy miksowaniu cyfrowym, wysoka częstotliwość próbkowania nie ma żadnego, pozytywnego znaczenia.
Jeśli sesję prowadzisz w, powiedzmy, 44.1khz, to każde źródło/generator wypuści z siebie sygnał o takiej częstotliwości.

Różnica między częstotliwością próbkowania jest wtedy taka, że jeśli sadzisz sample o tej samej dokładności co sesja (i nie ingerujesz w prędkość ich odtwarzania), to zasilane są bezpośrednio (bez resamplingu), a jeśli z inną (np. 96khz) to poddawane są resamplingowi... więc matematycznie pojawia się aliasing (bo musi!).

Jedyna opcja do wyższej częstotliwości, która nie wprowadzałaby dodatkowych artefaktów (czyli gorszego dźwięku) do sygnału wyjściowego to próbkowanie z częstotliwością 2 krotną do próbkowania sesji (dla sesji 44.1 byłoby to 88.2 ....itd)


Są dwa powody dla których widziałbym sens nagrywania w wysokiej częstotliwości:
1-planujesz odtwarzać te sample wolniej niż przy nagrywaniu
2-masz zamiar (przed wprowadzeniem w sesję) poddać materiał jakimś bardzo zaawansowanym procesom (np. usuwanie szumów)


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - skibot - 10.05.2015

(8.05.2015, 11:19)patorecydywa napisał(a):
(28.04.2015, 19:40)skibot napisał(a): dla kogoś kto to będzie musiał ładnie zmiksować bardzo duże znaczenie będzie miała wysoka częstotliwość próbkowania.

Przy miksowaniu cyfrowym, wysoka częstotliwość próbkowania nie ma żadnego, pozytywnego znaczenia.
Jeśli sesję prowadzisz w, powiedzmy, 44.1khz, to każde źródło/generator wypuści z siebie sygnał o takiej częstotliwości.

Różnica między częstotliwością próbkowania jest wtedy taka, że jeśli sadzisz sample o tej samej dokładności co sesja (i nie ingerujesz w prędkość ich odtwarzania), to zasilane są bezpośrednio (bez resamplingu), a jeśli z inną (np. 96khz) to poddawane są resamplingowi... więc matematycznie pojawia się aliasing (bo musi!).

Jedyna opcja do wyższej częstotliwości, która nie wprowadzałaby dodatkowych artefaktów (czyli gorszego dźwięku) do sygnału wyjściowego to próbkowanie z częstotliwością 2 krotną do próbkowania sesji (dla sesji 44.1 byłoby to 88.2 ....itd)


Są dwa powody dla których widziałbym sens nagrywania w wysokiej częstotliwości:
1-planujesz odtwarzać te sample wolniej niż przy nagrywaniu
2-masz zamiar (przed wprowadzeniem w sesję) poddać materiał jakimś bardzo zaawansowanym procesom (np. usuwanie szumów)

To mówisz że wiesz lepiej niż połowa najlepszych inżynierów miksu których znam :) ?
Zmiksuj 60 ścieżek w 44.1 i 60 w 96. Ustaw na wyjściu w obu przypadkach 44.
Oczywiście ze to ma sens.


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - patorecydywa - 10.05.2015

(10.05.2015, 9:07)skibot napisał(a): To mówisz że wiesz lepiej niż połowa najlepszych inżynierów miksu których znam :) ?
Zmiksuj 60 ścieżek w 44.1 i 60 w 96. Ustaw na wyjściu w obu przypadkach 44.
Oczywiście ze to ma sens.

Weź książkę, poczytaj. Nie piernicz głupot, proszę!!

Miks cyfrowy, to nie voo-doo. Kaźde źródło albo generuje, albo resampluje materiał do częstotliwości sesji. Zanim wejdzie na kanał!!

Bo już pierwszą operacją na kanale, jest sumowanie wszystkich źródeł przypisanych do tego kanału. Byłoby to niemożliwe, gdyby, wchodząc na kanał, miały różnoraką częstotliwość.
---Wytłumaczę ci to może używając prostszego języka--- Nie zbudujesz nic, próbując łączyć ze sobą klocki z różnych systemów (Lego z czymś innym). Rozstaw bolców się nie zgadza i chu. Matematyka.

Więcej nie będę odpisywał, bo przekonywać kogoś, kto "wie, ponieważ wie", to kretynizm.


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - Zirds - 10.05.2015

Skibot ma rację.


RE: Pomoc przy nagrywaniu wokalu sample rate... - skibot - 12.05.2015

(10.05.2015, 12:55)patorecydywa napisał(a):
(10.05.2015, 9:07)skibot napisał(a): To mówisz że wiesz lepiej niż połowa najlepszych inżynierów miksu których znam :) ?
Zmiksuj 60 ścieżek w 44.1 i 60 w 96. Ustaw na wyjściu w obu przypadkach 44.
Oczywiście ze to ma sens.

Weź książkę, poczytaj. Nie piernicz głupot, proszę!!

Miks cyfrowy, to nie voo-doo. Kaźde źródło albo generuje, albo resampluje materiał do częstotliwości sesji. Zanim wejdzie na kanał!!

Bo już pierwszą operacją na kanale, jest sumowanie wszystkich źródeł przypisanych do tego kanału. Byłoby to niemożliwe, gdyby, wchodząc na kanał, miały różnoraką częstotliwość.
---Wytłumaczę ci to może używając prostszego języka--- Nie zbudujesz nic, próbując łączyć ze sobą klocki z różnych systemów (Lego z czymś innym). Rozstaw bolców się nie zgadza i chu. Matematyka.

Więcej nie będę odpisywał, bo przekonywać kogoś, kto "wie, ponieważ wie", to kretynizm.

Chłopie - w której książce przeczytałeś takie MONDROŚCI na temat cyfrowej obróbki dźwięku? W tej chwili nie mam na to czasu ale jak znajdę chwilę wrzucę tutaj link do ciekawych materiałów na temat częstotliwości próbkowania i wyniku na sumie w zależności od tego co ustawisz na wyjściu oraz to co masz NAGRANE na poszczególnych ścieżkach. Wiesz że coś dzwoni ale nie wiesz w którym kościele. Jeśli masz ślady nagrane w 44.1 to oczywiście że odtwarzanie ścieżki w innej częstotliwości próbkowania nic nie da. Autor postu zapytał o NAGRYWANIE a nie odtwarzanie ścieżek i resampling.

Prócz tego coś chyba musi być nie tak z twoim słuchem skoro nie słyszysz różnic w mixie śladów w wyżsej częstotliwości próbkowania - a może nigdy tego nie robiłeś?