MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
FL Studio: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Kosz (https://musicproducers.pl/forum-kosz)
+--- Wątek: FL Studio: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] (/temat-fl-studio-szkolenie-nr-2-sidechaining-by-yes-i-am)



FL Studio: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Yes I Am - 10.04.2012

Lekcja 2
Temat: Sidechaining.

Poziom trudności: Łatwy

W związku z tym, iż dzisiaj nie ma szkoły postanowiłem usiąść i napisać dodatkowy artykuł, gdyż matura coraz bliżej i później może nie być na to czasu.
Na dzisiejszej lekcji dowiecie się czym jest 'sidechaining', jak go zrobić i do czego służy.

Zacznijmy po kolei. Czym jest 'sidechaining'?
Jest to nic innego jak dodatkowa funkcja kompresji dźwięku. Jest to swojego rodzaju boczne wejście dla nowego sygnału melodii. Poprzez 'sidechain' możemy manipulować, kompresować dźwięk na zasadzie podskakiwania. Co mam na myśli? Otóż, gdy podskakujemy zaczynamy od 0, czyli kucnięcia, następnie wyskakujemy uzyskując daną wysokość i z powrotem opadamy. To samo tyczy się dźwięku. Uzyskuje on pewien poziom by nagle go zatracić.


Do czego służy nam owy efekt?
Jest to bardzo dobry ulepszacz brzmienia. Współczesne utwory klubowe, niemal nie mogą obyć się bez niego. Dodaje melodii efekt tzw. ,,pompki", czyli pompowania dźwięku.


Dobrze to tyle z teorii. Teraz jak wykonać poprawnie "sidechain".
Jest na to kilka sposobów. Oczywiście pokaże jak go wykonać za pomocą standardowych wtyczek Fl Studio.

Na początek układamy melodię, dodajemy stopę (jest ona bardzo ważna, bez niej nie ma efektu, w dwóch z 3 metod, które są poniżej)
Podpinamy instrument oraz stopę pod kanały w mixerze i zaczynamy


[Obrazek: file.html]

Metoda 1 - Sidechain przy użyciu Limitera

Kiedy mamy już wszystko powpinane w odpowiednie miejsca, zaznaczamy insert, na którym jest stopa. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy tą małą strzałeczkę w insercie od instrumentu i wybieramy "Sidechain to this track"

[Obrazek: file.html]

Kolejnym krokiem jest wybranie insertu z instrumentem. Dodajemy tam wtyczkę "Fruity Limiter"
i przełączamy z ''Limit" na "Comp" - jest to przejście od opcji limitowania do opcji kompresowania.
W polu ''Sidechain" wybieramy '1' i w zasadzie prawie wszystko już mamy, zatem możemy nacisnąć play.


[Obrazek: file.html]

Teraz będziemy polegać na naszym słuchu, jak to już w muzyce bywa. Korzystać będziemy z tych trzech gałek:
-Threshold z ang. ,,Próg" - określa ona jak mocno ma być kompresowany nasz dźwięk, można powiedzieć jak mocno ma on przykucnąć przed wyskokiem. Tą gałką kręcimy w lewo aby wzmocnić nasze wybicie.

-Ratio z ang. ,,Stosunek" - określa ona w zasadzie to samo co powyższa, można powiedzieć, że jest to taki dopychacz, bądź dodatkowa sprężyna dla dźwięku. Kręcimy wedle uznania ale przeważnie w prawo, aby dodać sprężystości naszej melodii.

-Knee z ang. ,,Kolano" - tak jak poprzednie gałki jest to swojego rodzaju upiększacz naszego dźwięku. Sprawia, iż jest on bardziej płynny i mniej szarpie. Można kręcić dowolnie, jak nam potrzeba. Kręcąc w lewo zmniejszamy pułap jaki możemy osiągnąć przy wyskoku, można powiedzieć, że wygładzamy nasz efekt, aby był łagodniejszy. Kręcąc w prawo jest naturalnie odwrotnie - dobijamy nasz dźwięk maksymalnie, uzyskując jeszcze potężniejszą pompkę.


[Obrazek: file.html]

I to tyle w tej metodzie. Osobiście uważam ją za najlepszą, gdyż można bardzo dokładnie skompresować nasz sygnał. Dodatkowo mamy graficzny przekaz ułatwiający nam pracę.

Oto demo przed zastosowaniem 'Limitera'

[zs]http://www64.zippyshare.com/v/39669964/file.html[/zs]

I po zastosowaniu

[zs]http://www64.zippyshare.com/v/10496231/file.html[/zs]

Metoda 2 - Sidechain przy użyciu ''Gross Beat'a"

W tej metodzie podpinamy sobie do kanału z instrumentem wtyczkę o nazwie "Gross Beat". Jest ona w standardzie.

[Obrazek: file.html]

Następnie wybieramy gotowy preset "Sidechain". Jak widać jest to taki niby grzebień.
Tutaj będziemy korzystać z 4 gałek, aczkolwiek można ograniczyć się do jednej, podstawowej - 'Volume'

-Volume, z ang. ,,Głośność" - określa ona jak mocny ma być nasz efekt, tj. jak bardzo nasz dźwięk ma być kompresowany. Im więcej tym mocniejszy się on staje, ale również słabnie jego głośność, którą trzeba skorygować. Można ograniczyć się do tej gałki, gdyż zabawa z pozostałymi trzema nie należy do przyjemnych.

-Attack, z ang. ,,Najazd" - Ta gałka określa nam najazd kompresji na dźwięk. Dziwnie to brzmi ;). Chodzi o to, jak długo ma wyskakiwać nasz dźwięk, swojego rodzaju slow motion. Im bardziej przekręcimy ją w prawo, tym dłuższy staje się czas oczekiwania na to, aż dźwięk osiągnie maksimum.

-Release, z ang. ,,Uwolnienie" - Jest to nasz spust. Tak jak w aparatach starszego typu, po naciśnięciu spustu zdjęcie nie robiło się od razu, trzeba było chwilę odczekać. Tak samo jest tutaj. Im mocniej dokręcamy gałkę w prawo, tym dłuższy staje się czas, po którym wykonany zostanie efekt.

-Tension, z ang. ,,Sprężystość" - Ta gałka działa na podobnej zasadzie jak "Knee" z pierwszej metody. Tak więc nie będę się zbytnio rozpisywał. W lewo zwiększamy moc, w prawo ją obniżamy.


[Obrazek: file.html]

Demo bez efektu:

[zs]http://www64.zippyshare.com/v/39669964/file.html[/zs]

I z efektem:

[zs]http://www64.zippyshare.com/v/61890205/file.html[/zs]


Metoda 3 - Sidechain przy użyciu Peak Controllera

Tak jak zawsze zaczynamy od podpięcia instrumentu oraz stopy pod kanały mixera.
Tutaj stopa odgrywa najważniejszą rolę i bez niej się nie obejdzie. Nie muszę chyba mówić, że powinna wybrzmiewać co 4, prawda? Następnie do kanału ze stopą dodajemy wtyczkę "Fruity Peak Controller".


[Obrazek: file.html]

Dalej klikamy prawym przyciskiem myszy na suwak głośności od kanału z instrumentem i wybieramy opcję 'Link to controller...'


[Obrazek: file.html]

W polu 'Internal Controller' wybieramy odpowiednią opcję. W zależności jak nazywa się wasz kanał ze stopą pojawi się odpowiednia nazwa. U mnie jest to ,,Peak ctrl(kick)'' gdyż 'kick' to nazwa mojego insertu.
Musimy wybrać opcję, w której mam 'Peak + LFO'
Następnie akceptujemy wybór i w zasadzie klikamy play.


[Obrazek: file.html]

Jak zapewne spostrzegliście nie słychać stopy. Bez obaw nic się nie stało. Po prostu sprawiliśmy, że nasza melodia przejmuje sygnał stopy i wybrzmiewać będzie bardziej w momencie, kiedy to kick powinien wybrzmieć.
Można to bez problemu zmienić, otóż w prawym dolnym rogu jest zaznaczona opcja 'Mute', czyli wyciszenie. Wystarczy ją odznaczyć aby nasz kick znowu grał.

Jak widać mamy 3 gałki oraz jakiś tam obrazek z kreską. Zacznijmy od kreski. Musimy ją lekko wygiąć aby powstała górka, nie dołek. Jest to nic innego jak gałka 'Tension' z poprzedniej metody.

Gałką nr 1'Base' kręcimy delikatnie w prawo, aż zaczniemy słyszeć, iż nasz dźwięk powraca do normalności. Powinniśmy zostawić ją w pozycji, gdy nasz dźwięk będzie podskakiwał jeszcze w dość średnim stopniu.
Gałką 'Vol' czyli 'Volume' kręcimy delikatnie w lewo, przez co obniżamy moc podskakiwania, ale nasz dźwięk znacznie nabiera rumieńców. Analogia jest prosta. Kręcąc w prawo sprawiamy, że nasz dźwięk, nasze podskoki są mocniejsze, ale musimy pamiętać, iż w takim przypadku należy pierwszą gałką trochę mocniej pokręcić.

[Obrazek: file.html]

I to by było na tyle.

Brak efektu:

[zs]http://www64.zippyshare.com/v/39669964/file.html[/zs]

Efekt:

[zs]http://www64.zippyshare.com/v/61676426/file.html[/zs]

Chciałem dodać, iż zarówno w metodzie nr 1 jak i nr 3 w miejscach na playliscie bez stopy efekt nie będzie się pojawiać.

Oznajmiam, iż demka mogą się różnić nieco, gdyż komputer zrestartował mi się samoistnie podczas pracy i musiałem robić część od nowa. Melodia jest ta sama ;).

Pragnę wszystkich poinformować, iż jestem autorem owego tutorialu. Nie jestem jednak samolubny, i dopuszczam dobrowolne rozpowszechnianie materiału. Jedyne o co proszę w zamian to dopisek, iż ja - Yes I Am, jestem autorem tego artykułu.



RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining[by Yes I Am] - piral - 10.04.2012

Co do limitera to dobrze, ze napisales o galce "knee". Dodam, ze personalnie lubie jak jest maksymalnie w prawo. Threshold skrajnie w lewo, a ratio skrajnie w prawo przy przesterowanym electro bas - i mamy piekny efekt. No a jesli to melodia to niewarto stosowac skrajnych wartosci, bo moze ona znikac za bardzo. Potezny sidechain powinien byc moim zdaniem przy basie.

Dobry tutorial. Aczkolwiek nie polecam dwoch ostatnich metod.


RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Lipsky - 21.06.2012

Dobry tutorial ale wg mnie tylko pierwsza metoda jest ok, z 2 i 3 nie ma się co męczyć bo efekt niezbyt zadowalający wychodzi :]
mimo że się to umie - wielkie dzięki dla Ciebie.



RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Mixee - 21.06.2012

Kurczę, mam trocha zastrzeżeń do tego JAK jest napisane. Zdania niektóre tak po polskiemu, że aż się czytać odechciewa, a argument "można uzyskać bardzo fajny efekt, ale po co się męczyć skoro Limiterem jest szybciej i łatwiej. " mnie powalił na kolana.

No sorry, ale zastanowiłbym się czy takie coś podpiąć pod nazwę forum.


RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Yes I Am - 21.06.2012

Nie ukrywam, że orłem z języka polskiego nigdy nie byłem... Starałem się, a i tak nie da się wszystkim dogodzić... Wszędzie pojawiają się nowi producenci i warto aby na forum jakieś tutoriale były(osobiście sądzę, że z tutoriali każdy powinien się uczyć jedynie podstaw, dlatego moje są niskiej trudności)
Cytat wyjęty z kontekstu, ale jeżeli cię tak to razi to usunąłem zdanie...


RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Mixee - 21.06.2012

Tu chodzi o zdanie o forum. W życiu bym się nie zarejestrował, gdyby był to pierwszy temat jaki widziałem pod szyldem mp.pl, a bardzo możliwe, że garstka takich osób się znajdzie, bo przecież też o to w tym chodzi.


RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - F3edo - 21.06.2012

Mnie ten sidechain zawsze denerwował, nigdy nie byłem zadowolony z powyżej opisanych metod - a szczególnie jeśli chodzi o wykorzystanie limitera. Faktycznie, jest to proste i szybkie rozwiązanie, ale jeśli stawiasz na jakość swoich utworów, a nie na robienie czegoś na "odwal sie" to polecam Sidechain Compressor firmy DB Audioware
http://www.db-audioware.com/sidechain-compressor.html


RE: Szkolenie nr 2 - Sidechaining [by Yes I Am] - Yes I Am - 21.06.2012

Ok ok... Staram się jedynie przybliżyć możliwości Fl'a nowym, dopiero zaczynającym z nim przygodę użytkownikom...
Powiedz co jest nie tak to poprawię..