Eksport masterowanego utworu w abletonie - Wersja do druku +- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl) +-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc) +--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software) +--- Wątek: Eksport masterowanego utworu w abletonie (/temat-eksport-masterowanego-utworu-w-abletonie) |
Eksport masterowanego utworu w abletonie - Adam Sybil - 8.07.2016 Mam pytanie głównie do użytkowników Ableton Live, którzy zajmują się również masteringiem. W przypadku, gdy mam na sumie na końcu chaina zapięty limiter z ditheringiem do 16 bitów to jak najlepiej potem eksportować całość z abletona? Wybieracie w nim 16bit, ale bez ditheringu? Jeśli eksportuje w 32 bit float to np taki wavelab pokazuje mi bit meterem, że kawałek i tak ma 16bit (w koncu limiterem to zrobiłem), ale zajmuje 2x więcej miejsca tzn 150mb zamiast około 75. A może lepiej na limiterze nic nie zmieniać tylko dopiero przy eksporcie dithering abletonowski do 16? Obecnie robię, że limiterem daje do 16 i potem w abletonie też do 16, ale zastanawiam się czy wtedy nie wykonuję czegoś "podwójnie". Dithering mam włączony tylko na limiterze, abletonowski eksportowy jest off. _____T-Sted_____ Zły dział. Przenoszę. Wystawiono: 11.07.2016; 22:33 RE: Eksport masterowanego utworu w abletonie - ak47soundsystem - 8.07.2016 Jeśli masz plugin, który robi dithering, to on ci zrobi efektywnie 16-bitów (schodki) więc żeby to miało sens w abletonie musisz wybrać też 16-bitów i już bez ditheringu, bo po co dithering ditheringu robić? Możesz weksportować 16bitowy sygnał w formacie 32 bit, float ale to tak jakbyś cz-białego gifa w skali wyeksportował w tiffie 24bity rgb. Informacji tam żadnej dodatkowej nie będzie, format będzie po prostu na wyrost w stosunku do treści. Więc tak jak robisz teraz jest dobrze, 16 na limiterze, 16 w abletonie i dithering w jednym miejscu. Jeżeli potem robisz z tego mp3, to i tak w sumie wszystko nie ważne, bo kompresja stratna wprowadza tyle zniekształceń, że dithering przy niej po prostu jest niezauważalny (z resztą ja go nawet w wavie nie słyszę, tylko wiem że tam jest). RE: Eksport masterowanego utworu w abletonie - Adam Sybil - 9.07.2016 No to super, chciałem się upewnić. Również ditheringu nie słyszę. Z tego co się orientuję to mp3 najlepiej z 32 czy 24 bitów konwertować, ale nie wiem czy to jest jakaś słyszalna różnica. RE: Eksport masterowanego utworu w abletonie - ak47soundsystem - 12.07.2016 W dobrych konwerterach czy wtyczkach masteringowych podejrzewam że wszystko i tak jest wewnętrznie zamieniane na float i obliczenia DSP i konwersja mp3 wykonywane są na liczbach zmiennopozycyjnych, więc im więcej informacji dasz im na wejście tym lepiej. Ale wyobrażam sobie że są też tanie konwertery z jakimś starszym optymalizowanym na szybkość kodem, liczące np. na 16-bitowych stałopozycyjnych i wtedy one mogą robić np. brzydką konwersje z 32/24 -> 16bit i dopiero to kompresować. Więc pewnie należałoby porównać który format z danym konwerterem brzmi lepiej. Ogólnie pod kompresje stratną zaleca się pewne kroki masteringowe, np. daje sie spory headroom, czyli limiter ustawiasz sie na -1,5 - -0,3dB (najlepiej jeśli ma true peak), zależnie od materiału. Zjeżdża się trochę do mono z basem i górami (żeby mieć nad tym kontrolę), bo kompresja psychoakustyczna też to zrobi więc lepiej za wczasu samemu. A co do formatów, to np. do soundclouda i itunes najlepiej wysyłać 24 bitowe wavy i zostawiać headroom od -1,5 do -0.3 dB W przypadku amatorskiej produkcji i muzyki elektronicznej to tak naprawdę nie ma większego znaczenia, bo nikt tego nie usłyszy biorąc pod uwagę sprzęt odsłuchowy i materiał. |