MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
10 najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki)
+--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow)
+--- Wątek: 10 najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson (/temat-10-najbardziej-poruszanych-tematow-w-produkcji-by-meyerson)

Strony: 1 2


10 najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - The Timbrer - 17.05.2012

Uwaga: To nie jest tutorial jak dokladnie macie produkowac. Istnieja wyjatki do wszystkich porad i opieraja sie one na moim wlasnym doswiadczeniu i wiedzy ktore sa wciaz w stadium rozwoju. Jest on skierowany do osob poczatkujacych ktorzy chca przeniesc swoje produkcje na nieco wyzszy, bardziej zaawansowany poziom

1. Slabe drum sample
Jeden z najwiekszych problemow w produkcji, a z pewnoscia najbardziej powszechny na forach internetowych. Uzyte sample w utworach po prostu sa zbyt slabe by utrzymac utwor. Mowa tutaj o kickach clapach i snarach (albo snap jak Ryan mial w zwyczaju nazywac to). Kick i snare sa budujacymi czesciami kazdego dancowego utworu. Z dobrym kickiem i snarem slaby utwor staje sie prztzwoity a przyzwoity dobrym itd. Bez dobrego kicka jest to niemal niemozliwe by osiagnac cos co ludzie by z checia sluchali. Sa miliony mozliwosci jak osiagnac dobre sample kickow i sanrow. Lecz dwie nalatwiejsze to "trojwarstwowa metoda" i metoda "chwytania". Layering 3 kickow (Nakladanie ich na siebie) brzmi dosc latwo jednak jest to czesc ktora niezwykle potrafi zezloscic. Jesli zalezy ci na dobrym kicku a masz dobry utwor mozesz uzyc metody grap czyli zsamplowac czyjegos kicka. Za duzo sie nad tym nie napracujesz. Jednak gdzie ta satysfakcja wlasnych dzwiekow?
Twoim zadaniem jako producent jest wykonanie 10-15 profesjonalnie brzmiacych kickow i nigdy juz nie musisz sie nimy przejmowac. Layerowanie snarow rowniez moze stworzyc cuda i jest nieco latwiejsze od layerowania kickow.

2. Zrozumienie EQ i zaleznosci miedzy czestotliwosciami


Naszym celem jest uzyskanie dla kazdego instrumentu wlasnej przestrzeni w utworze. Dwie najbardziej znane relacje miedzy czestotliwosciami to:
A) Miedzy kickiem a bassem
B) Miedzy chordami a leadem
Rozstrzygnijmy najpierw relacje A). Zbyt duzo poczatkujacych producentow wrzucaja kick i bass razem, dokrecaja sidechain dopoki nie uslysza zadnego distortion. Pozwolcie ze Wam cos powiem: zanim zaczniecie prace nad sidechain compressor, pomyslcie o EQ. Jezeli twoj kick ma szczyt w granicach 70 Hz i twoj glowny przesterowany bassline w 150 Hz, utnij bass w granicach 80 Hz i dodaj troche subbassu, ktory zajmie przestrzen miedzy 25 - 60 Hz. Jezeli zauwazyles ze niektore nuty sa uciete z powodu EQ zmien je tak ,by highpass filter nie ucinal najnizszych nut.
Kolejnym powszechnym motywem sa zaleznosci miedzy chordami a leadem. Jezeli zauwazyles, ze w jakimkolwiek momencie twojego utworu chordy z leadem nie stoja tak jak w profesjonalnym utworze, to jest prawdopodobienstwo ze walcza one w podobnych czestotliwosciach o dominacje w utworze. Jezeli tak jest, sprobuj podwyzszyc lub obnizyc jeden z elementow o oktawe, by zdobyly wlasna przestrzen. Mozesz takze przeniesc jeden z dzwiekow w martwy srodek a drugi agresywnie do boku(panning). Jezeli oba tricki nie pomoga pozbadz sie jednego z nich. Jest to malo prawdopodobne ze jako poczatkujacy uda ci sie utrzymac chordy i leada w idealnym ulozeniu w mixie. Jezeli jestes w jednym znich bardzo zakochany zatrzymaj go do nastepnego utworu.

3. Za malo kompresji
To jest rodzaj odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego mowj utwor nie brzmi tak glosno/pelnie jak pro utwory"? Odpowiedz jest prosta jest to brak odpowiedniej kompresji. Komoresory znajduja sie za EQ specjalnie. Kompresowanie zle zEQuowanego kanalu nie da ci dobrego efektu. Podstawowym pomyslem na wypelnienie mixu to uzycie komoresora typu gain headroom. Pozwoli Ci to na zwiekszenie ogolnej glosnosci. Jesli wykonasz to odpowiednio na kazdym kanale ostateczny rezultat bedzie glosny i pelny. Osobiscie preferuje uzywanie wielu compressorow a niskim gain reduction niz jeden o duzym. Zamiast jednego duzego gain reduction powiedzmy na poziomie 12 Db o duzym ustawieniu thereshold masz trzy rozne kompresory o poziomie 4 Db co pozwoli ci osiagnac nieco lepszy wydzwiek. Jak zaczniesz bawic sie wszystkimi pokretlami typu attack release ratio zobaczysz jak swietna jest to metoda by twoj dzwiek okazal sie byc jeszcze lepszym. W dodatku dobrym pomyslem jest by laczyc w grupy instrumenty podobne by uzywac kompresji na nich razem by lepiej skleic je w miksie.
Moj zwyczajny chords kanal wyglada podobnie jak ten:
EQ Cut
Compressor 1
Compressor 2
Compressor 3
EQ boost (jesli konieczne)
Wszystkie FXy
Limiter
Sidechain
- - - - - - - - -
Wyslanie do grupy
Grupowy Compressor
Uzywanie limitera po kompresorach moze wydawac sie zbedne lecz znalazlem to jako swietne narzedzie do mixingu. Dopoki jestes daleko od clippingu mozesz uzywac gain w limiterze by kontrolowac ogolna glosnosc dzwieku bez koniecznosci zmieniania glosnosci w mikserze przez co mozesz z niego w ogolnym miksie utworu w sposob jaki bys tego chcial. Limiter moze byc takze wykorzystany do uwydatnienia jakiegos elementu w miksie(np mocno zreverbowany clap tuz przed dropem)

4. Za duzo limitera na masterze
Staje sie to popularne by limitowac utwory na max by amatorskie orodukcje brzmialy tak glosno jak profesjonalne. Staraj sie tego unikac. Twoj limiter na masterze nie powinien robic wiecej niz 2-3 Db z gain reduction jesli wykonales mix prawidlowo. Jesli uzyjesz duzo wiecej niz to zniszczysz dynamicznosc utworu. Wlasciwa droga do uzyskania glosnosci w utworach jest podana powyzej. (wygoogluj sobie "Loudness war" jesli chcesz wiedziec wiecej na ten temat). Duzo producentow uwaza ze utwor bez dynamiki jest nic nie warty

5. Wysokie tony sa zazdrosne o bass
Wielu poczatkujacych spedzi 80% czasu na niskich rinach w utworze. Przeciez nagrywamy walace bassem utwory nieprawdaz? Jednak jesli chcesz by ktokolwiek uslyszal twoj bass wez pod uwage tez wysokie tony. Wysokie tony sa bardzo istotne w kicku i bassie. Wez swoj bass i wstaw go do analizera jesli zobaczysz szczyt w 100 Hz i prawie nic w 1 kHz nikt nie uslyszy twojego bassu. Beda mogli go odczuc ale nie przebije sie on przez mix co innymi slowy znaczy tyle ze nie bedzie obecny w wyzszych tonach. Jezeli chcesz by byl tam obecny uzyj EQ lub co lepsze Multiband Compressor. Twoj bass w mixie powinien byc zbalansowany od 20 Hz do 20 kHz natomiast kick od 20 Hz do 15kHz a w profesjonalnych utworach kicki maja jeszcze ladny zjazd od 15 kHz do 20 kHz w dol.

6. Nie ma zapamietywalnego tematu utworu
Niezwykle trudne do wyjesnienia ale tak bardzo wazne ze musze o tym wspomniec. Jezeli pomyslisz o ulubionym utworze z jakiegokolwiek stylu muzycznego to z pewnoscia nadziejesz sie na bardzo wyrazny temat utworu bardzo latwo-zapamietywalny. Podam Wam pare takich tematow:
Organy: Deadmau5 - Ghosts N Stuff
Lead melody: Porter Robinson - Unison
Etc...
Jest tez mnostwo utworow ktore nie maja czegos takiego ale ciezej z nimi o komercyjny sukces. Wyrobienie takiego tematu utworu jest niezykle trudne i to wlasnie rozni amatorow od profesjonalistow ze ich utwory latwo wpadaja w ucho. Pamietaj ze robiac utwor wymyslaj melodie latwe do zanucenia by latwo bylo je zapamietac dla sluchacza.

7. Problemy z mixingiem
Jest wiele tematow na temat mixingu ktore powracaja caly czas. Wymienie tutaj pare:
Cos brzmi trzeszczaco:
Czesto przychodzi to z snara clapa lub leada. Jest to zazwyczaj problem z srednimi tonami nie wysokimi (jak moglbys sadzic). Sprobuj uzyc De-Esser albo wytnij w EQ 5khz - 7 kHz i szukaj problematycznych czestotliwosci.
Cos brzmi dudniaco?
Czy gdzies jest moze reverb bez low cut? Moze kick jest zbyt dlugi na rodzaj utworow jaki robisz? Moze nie ma przestrzeni miedzy kickiem a bassem? Czy wyciales czestotliwosci na masterze miedzy 20-30 Hz?
Za malo mocy na dropie:
Sprobuj zautomatyzowac glosnosc kanalu podczas breaka i pozniej zwieksz go do maximum by dodac mocy dropowi.
Instrumenty znikaja w pewnym momencie:
Sprobuj zautomatyzowac glosnosc pewnych instrumentow w odpowienich momentach

8. Dynamika i harmoniczne zaleznosci
Wczesniej wykonalem odsumowanie ze jesli chordy i lead walcza w tym samym przedziale czestotliwosciowym nalezy jeden z nich zmienic. Wyjatek stanow uzycie kontrastujacych harmoni, by odzielic dzwieki. W klasycznych utworach trancowych pomimo tego ze lead i chordy sa na tych samych czestotliwosciach to ich rozna dynamika pozwala nam je uslyszec. Leady sa na szybkim attacku bardzo dynamiczne natomiast chordy na dugim sustain przez co sa malo dynamiczne. Lead wypiera w ten sposob chordy i staje sie to spojna caloscia. Wiele producentow nie przyklada wagi to dynamicznosci utworu jednak w ostatecznym rozrachunku jest ona niezwykle wazna. Rada: gdy masz dlugie i malo dynamiczne hordy uzywaj krotkich pluckowatych leadow ,)

9. Slowo o mudiness (nie umialem znalesc polskiego odpowiednika xD)
Mudiness moze pochodzic z wielu zrodel ale najpopularniejsze to:
A) za duzo reverbu - zmniejsz mokrosc(wet) lub dodaj wyzszych czetotliwosci. Wiedza kiedy dodawac czestotliwosci jest dosc istotna. Krotka odpowiedz: prawie zawsze dodawaj xD.
B) za slabo uciete niskie tony - pamietaj ucinaj zawsze tak agresywnie jak tylko mozesz by nie zrujnowac sygnalu :)
C) walka o czestotliwosci ponizej 500 Hz patrz pkt 2 :)

10. Uzywaj pola stereo
Dla przyzwoitego startu, sprobuj tych ustawien:(nie potrafilem wyjasnic Wam tego po Polsku musicie sami dojsc do tego)
Kick, Snare, Bass – all dead center with no or minimal widening.
Lead – some widening
Chords – Aggressive widening, try a stereo delay technique.
Everything else – experiment with both widening and moderate panning L/R.
W dzisiejszych czasach nie slyszy sie raczej utworow z agresywnym panningiem ale wciaz daje to rade. Po prostu spanuj dwa podobne instrumenty jeden 20% w lewo drugi 20% w prawo i to z pewnoscia poprawi czystosc sygnalu.
Uwaga: polecam uzywanie Ozone lub innego pluginu z mozliwoscia kontroli pola stereo. Pamietaj sprawdzaj profesjonalne utwory porownuj i wciaz sie dowiaduj nowych rzeczy. Wlacz czasem mono na pro utworach i popatrz na zmiany miedzy stereo. Pamietaj mixing jest niezwykle istotny jak nie najwazniejsza czescia dobrego utwory.

Daniel (Meyerson)

Mam nadzieje ze bylo to dla Was pomocne i wartosciowe czytanie. Dajcie znac jesli macie jakies pytania. Rozpocznijmy debate na ten temat. Nie badzcie niesmiali dojdzmy do wspolnego zdania na ten temat ;)

P.S przepraszam za brak polskich znakow i za literowki bylem juz bardzo zmeczony a chcialem dokonczyc. Moze jakiemus modowi bedzie sie chcialo to poprawic xD

Jeżeli pomógł ci ten temat podzękuj ;)


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Gadom - 18.05.2012

Oczywiście o tym wiem ;), aczkolwiek dla początkujących myślę, że bardzo pomocne :)


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Tranceangel - 19.05.2012

Po pierwsze co ja powiem to, że wykonałeś świetną robotę :d
Przyda się dla początkujących producentów :)
Ja też dorzuce do siebie troche swojej wiedzy ;)

1. Co do layerowania kicków:

Zobaczcie sobie jak zbudowany jest kick (najlepiej w jakimś programie w którym zobaczycie waveform). Składa się on z trzech części:
- Wysokich tonów, które nadają klarowność kickowi (do 10% długości kicka)
- Średnich tonów, które odpowiadają za barwę kicka (do 50% długości kicka)
- Niskich tonów, które odpowiadają za moc kicka (zazwyczaj od połowy długości kicka, ale moze być wcześniej, nawet wcielać się w cześć z barwą kicka, ale to zazwyczaj przy kickach do progressive)
Jeśli layerujemy kicki, nowy kick najczęściej traci on moc na dole, ponieważ niskie częstotliwości dwóch kicków nie zawsze ze sobą się zgrywają. Więc można zrobić taki zabieg, aby w jednym kicku zostawić tylko wysokie i średnie tony (albo tylko wysokie), a niskie częstotliwości kicka wyciszyć, albo nałożyć na nie filtr gdzieś w granicach 200-500 Hz - zależnie od natury sampla, bo reguły na to nie ma i trzeba samemu wyczuć od którego momentu coś zaczyna się żreć w dolnych częstotliwościach.
Należy pamiętać że niskie częstotliwości zostawiamy tylko w jednym kicku, a w reszcie zależy ile tam kicków złożycie, możecie mieszać barwę i wysokie tony itd.
Możecie też w tym kicku gdzie dół pasuje, a wg waszego uznania góra i/lub barwa nie pasuje, wywalić górne częstotliwości :) Vice Versa...


2.
The Timber napisał(a):10. Uzywaj pola stereo
Dla przyzwoitego startu, sprobuj tych ustawien:(nie potrafilem wyjasnic Wam tego po Polsku musicie sami dojsc do tego)
Kick, Snare, Bass – all dead center with no or minimal widening.
Lead – some widening
Chords – Aggressive widening, try a stereo delay technique.
Everything else – experiment with both widening and moderate panning L/R.
W dzisiejszych czasach nie slyszy sie raczej utworow z agresywnym panningiem ale wciaz daje to rade. Po prostu spanuj dwa podobne instrumenty jeden 20% w lewo drugi 20% w prawo i to z pewnoscia poprawi czystosc sygnalu.

I tu muszę cie poprawić. Z tego angielskiego przekładu, wynika że:

Kick, Snare, Bass - Wszystkie te instrumenty w środku - bez lub z minimalnym rozbiciem w panoramie.
Lead - Trochę rozbity w panoramie.
Chords - Duże rozbicie, można użyć delaya na którym sygnał echa idzię bardziej do tyłu w panoramę (m.in. wtyczka Fruity Delay 2, gałka OFS - Time Stereo Offset)
Cała reszta – Experymentuj z podwójnym rozbiciem w panoramie (nie wiem o co biega z podwójnym, ale mniejsza o to :d ) i pokombinuj z Panningiem L/R (Co potem opisałeś).

Na to wygląda że tej metody panningu nie używać na kicki, snare, bass, chordy i leady, tylko na całą resztę instrumentów. Najlepiej powiem wam że sprawdzi się to na hatach i perce, gdzie zapewnie będzie sie kombinowało z wieloma samplami i w ten sposób można próbować je poukładać w panoramie, poprzez panning.


3. Rozbicie bassu w panoramie, a słuchawki i głośniki.

http://www.youtube.com/watch?v=9yzbBk9iFws

W tym utworze słychać bass na... bokach xD Nigdzie wcześniej się z tym nie spotkałem w Uplifcie i powiem wam ciekawy zabieg jeśli chodzi o słyszalność bassu na głośnikach.
Bass jest wtedy bardziej wyraźny i jest takie wrażenie podgłośnienia jego. W praktyce sprowadza się do tego że na głośnikach utwór bardziej roznosi chałpe, a na słuchawkach coś na bokach bass nam sie dobija do uszów
Z tego można wywnioskować że jeśli chcemy by bass bardziej roznosił na eventach i w klubach, można go dać bardziej na boki. Jeśli chcemy żeby utwór pozostał dzięki bassowi głęboki (zazwyczaj spokojniejsze uplifty), to zostawiamy na środku i niech sobie z kickiem tam na zmiane hula :)


4. Co do dudnienia i innych nieprzyjemnych efektów podczas mixu/masteringu:

http://www16.zippyshare.com/v/30929204/file.html - Macie tutaj obrazek na którym jest pokazane jakie mamy wrażenie dźwiękowe jeśli jakieś częstotliwości grają albo za głośno albo za cicho :) Dobra ściąga dla początkujących jeśli nie umieja jeszcze mixować na tyle dobrze aby dawało się mówić że jest dobrze.

No to by było tyle odemnie ^^

Pozdrawiam


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - artur.ch - 3.08.2012

Jak masz pisać takie bzdury, żeby bass umiejscawiać na stronach, to lepiej wogóle sie nie wypowiadaj na tym forum, bo tylko niepotrzebnie wprowadzasz ludzi w błąd. bass ZAWSZE musi grać w środku. to samo dotyczy kicków, snarów i wokali. reszte możesz sobie rozstawiać po bokach. A ten argument, że bass rozstawiony szeroko w panoramie lepiej by było słychać w klubach to już mnie wogóle rozłożył na łopatki ehheheh Nie wiem czy wiesz przyjacielu, ale większość systemów nagłośnieniowych w klubach to systemy mono. Więc jeżeli umieścisz bass gdzieś szeroko w panoramie, to bądź pewny, że w klubie go wogóle nie usłyszysz. niskie częstotliwości są dobrze słyszalne tylko jeżeli leżą w środku panoramy. Poczytaj troche na temat przetwarzania mid/side, ta wiedza przyda ci się napewno. Pozdro.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Jack Orlando - 4.08.2012

Ewentualnie jak ktoś się tak mocno upiera na bass w stereo to można zrobić sub w mono a bass szerzej w panoramie, ale to też jak dla mnie średni pomysł.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Warburg Studio - 4.08.2012

Cytat:Jak masz pisać takie bzdury, żeby bass umiejscawiać na stronach, to lepiej wogóle sie nie wypowiadaj na tym forum, bo tylko niepotrzebnie wprowadzasz ludzi w błąd. bass ZAWSZE musi grać w środku. to samo dotyczy kicków, snarów i wokali. reszte możesz sobie rozstawiać po bokach. A ten argument, że bass rozstawiony szeroko w panoramie lepiej by było słychać w klubach to już mnie wogóle rozłożył na łopatki ehheheh Hahaha Nie wiem czy wiesz przyjacielu, ale większość systemów nagłośnieniowych w klubach to systemy mono. Więc jeżeli umieścisz bass gdzieś szeroko w panoramie, to bądź pewny, że w klubie go wogóle nie usłyszysz. niskie częstotliwości są dobrze słyszalne tylko jeżeli leżą w środku panoramy. Poczytaj troche na temat przetwarzania mid/side, ta wiedza przyda ci się napewno. Pozdro.

Nie jest powiedziane że bass czy kick muszą być na środku. to tylko zależy od weny produkującego. Nie możemy sie trzymać ściśle wyznaczonych wcześnie ram bo w ten sposób nigdy nie dojdziemy do czegoś nowego. Więc nie mów że kolega pisze bzdury, bo można robić wszystko.
Po drugie zastanów się co się stanie z fazami jeżeli system będzie leciutko źle wystrojony a bas i kicka dasz na środku :) Masz zadanie na sobotę. Pisałem już o tym niejednokrotnie co się dzieje gdy panorama jest na 0.0.

Pozdrawiam


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Chrased - 10.08.2012

Bass i kick MUSI grac w środku. Nie ma innej filozofii.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Nu-Style - 10.08.2012

(10.08.2012, 10:59)Chrased napisał(a): Bass i kick MUSI grac w środku. Nie ma innej filozofii.
Nic nie musi, to jest tylko pusty slogan. Nie wiem kto cię uczył, albo z jakiś źródeł korzystasz, ale najlepiej odśwież swoją wiedzę. To, że teraz w tych czasach kick i bass są w centrum, nie oznacza, że jest taki schemat i trzeba go przestrzegać, bo będzie grzech. Warto odchodzić od schematów, bo utwór bardziej przyciąga słuchaczy swoją "innością". Więc zapamiętaj. W CAŁYM ETAPIE PRODUKCJI NIC NIE MUSI, SCHEMATÓW NIE MA I NIE BĘDZIE. To czy kick, bass będzie w centrum zależy tylko i wyłącznie od koncepcji producenta.

Przesłuchaj utwór OMEGA Gyöngyhajú lány i zauważ, że cała perkusja jest maksymalnie w lewym kanale. A to, że bass gra akurat w centrum to wymysł producenta. Mógłby grać przecież w lewym, prawym kanale, jak tylko się żywnie podoba.

Ps Podam jeszcze przykład na utworze Czerwone gitary "Kwiaty we włosach" masz tutaj perkusję maksymalnie w prawym kanale.
Wiec sam widzisz nie ma reguł.....

Pozdrawiam


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - artur.ch - 17.08.2012

Perkusja to perkusja, tutaj to nawet wskazane jest, żeby była porozrzucana na strony, ale my mówimy o stopie i niskim basie. Są to te elementy aranżacji, które okupują dolne pasmo i z tej właśnie racji powinny grać w mono. To właśnie bass i stopa są głównymi elementami nadającymi dynamikę utworowi, wokół których buduje się dopiero melodię i całą resztę. Kurde, no jak nasiłe chcesz żeby bass grał ci tylko na jednym głośniku to możesz tak zrobić, ale wątpie, żeby ktoś chciał tego słuchać. Cały utwór traci wtedy swój punch, dynamika siada i jest jedna wielka kupa. Kiedyś jak daj boże sam zaczniesz masterować swoje produkcje, to przekonasz się o czym mówie.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Nu-Style - 18.08.2012

(17.08.2012, 23:39)artur.ch napisał(a): Perkusja to perkusja, tutaj to nawet wskazane jest, żeby była porozrzucana na strony, ale my mówimy o stopie i niskim basie. Są to te elementy aranżacji, które okupują dolne pasmo i z tej właśnie racji powinny grać w mono. To właśnie bass i stopa są głównymi elementami nadającymi dynamikę utworowi, wokół których buduje się dopiero melodię i całą resztę. Kurde, no jak nasiłe chcesz żeby bass grał ci tylko na jednym głośniku to możesz tak zrobić, ale wątpie, żeby ktoś chciał tego słuchać. Cały utwór traci wtedy swój punch, dynamika siada i jest jedna wielka kupa. Kiedyś jak daj boże sam zaczniesz masterować swoje produkcje, to przekonasz się o czym mówie.
Mów do słupa, a słup jak......Nic nie musi, to czy gra to w centrum, lewo, prawo to tylko koncepcja producenta i on zrobi jak mu się żywnie podoba. Nie ma schematów, bo po prostu takowe nie istnieją. Tylko tyle jestem w stanie powiedzieć, bo już nie wiem jak....

Ps Co ma mastering do panoramowania? przecież to są zupełnie inne rzeczy i mają na celu uzyskanie również czegoś innego.



RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Divine Frequency - 18.08.2012

Jesli ktos chcial by te wiedze i wiele wiecej w bardziej przystepnej formie polecam ksiazke 'Digital Audio' Peter'a Kirn'a :)

Co do tych waszych regul... Tak to prawda sa one dobre dla poczatkujacych. Ale z komponowaniem na komputerze jest tak jak z matematyka. W szkole sredniej uczysz sie co i jak rozwiazywac a idac na studia dowiadujesz sie ze polowa z tych rzeczy to nie prawda. Osoba ktora ma pare lat doswiadczenia w obrobce dzwieku na komputerze moze dojsc do bardzo ciekawych wnioskow. Ja przez jakis czas juz wyrobilem sobie pewne 'zasady' ktorych sie trzymam.
Nie equalizacja jest najwazniejsza, tylko kompresja i poglos, wyobraznia i oczywiscie dobr sampli. Pewnie zaraz tu ktos napisze ze wcale to nie jest prawda itp. Ale nie wmawiam nikomu zeby wierzyl w to co tutaj napisalem, to tylko i wylacznie moje spostrzezenia. Po czasie zobaczycie ze wyznaczone przez kogos zasady sa prawidlowe ale nie do konca i nie nalezy sie do nich tak przywiazywac.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Nu-Style - 18.08.2012

(18.08.2012, 11:39)Divine Frequency napisał(a): Jesli ktos chcial by te wiedze i wiele wiecej w bardziej przystepnej formie polecam ksiazke 'Digital Audio' Peter'a Kirn'a :)

Co do tych waszych regul... Tak to prawda sa one dobre dla poczatkujacych. Ale z komponowaniem na komputerze jest tak jak z matematyka. W szkole sredniej uczysz sie co i jak rozwiazywac a idac na studia dowiadujesz sie ze polowa z tych rzeczy to nie prawda. Osoba ktora ma pare lat doswiadczenia w obrobce dzwieku na komputerze moze dojsc do bardzo ciekawych wnioskow. Ja przez jakis czas juz wyrobilem sobie pewne 'zasady' ktorych sie trzymam.
Nie equalizacja jest najwazniejsza, tylko kompresja i poglos, wyobraznia i oczywiscie dobr sampli. Pewnie zaraz tu ktos napisze ze wcale to nie jest prawda itp. Ale nie wmawiam nikomu zeby wierzyl w to co tutaj napisalem, to tylko i wylacznie moje spostrzezenia. Po czasie zobaczycie ze wyznaczone przez kogos zasady sa prawidlowe ale nie do konca i nie nalezy sie do nich tak przywiazywac.
Szkoda że nie wszyscy to wiedzą...


Ps. Czy można kupić tą książkę w polskiej wersji językowej? bo sądząc po nazwie nie jest to polska książka, a przetłumaczonych na język ojczysty książek o realizacji jest na prawdę mało.



RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Herman - 18.08.2012

ja dopowiem od siebie odnosnie basu; nie mylcie Panowie basu tj. pasma częstotliwości, z basem tj samplem. Brzmienia lini basowych sięgają najwyższych częstotliwości, dlatego rozmieszczenie po bokach jest konieczne podczas miksowania. Przepraszam, może troszke z dodkoku, nie miałem czasu czytaćwszystkich postów.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Divine Frequency - 18.08.2012

Nu-Style. O to chodzi ze wlasnie mozna :) Przynajmniej mi sie udalo ja kupic jakies 1,5 roku temu.
Tutaj masz link z ktorego kupilem. Co prawda bardzo tania nie jest dlatego ze to druk na zadanie.
http://helion.pl/ksiazki/real-world-digital-audio-edycja-polska-peter-kirn,rwdaep.htm


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Antrack - 18.08.2012

Wszystko jest oczywiste, że aż śmieszne ;P
Co do 10. to jest chujowo napisane..

Chodzi tu o panorame stereo, budowanie przestrzeni, a podstawową zasadą budowania panoramy jest to, że nie tykamy dorny parti częstotliwośći jak np bass czy stopa (powinny grac zawsze na mono, center)
Dalej może być to budowane poprzez deleyowanie poglosow na jedna lub druga strone, panning vocali etc :)

Ale pomocne, komuś napewno się przyda pzdr.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Shini - 20.08.2012

(18.08.2012, 18:32)Antrack napisał(a): podstawową zasadą budowania panoramy jest to, że nie tykamy dorny parti częstotliwośći jak np bass czy stopa (powinny grac zawsze na mono, center)

Podstawową zasadą tworzenia muzyki jest to, że nie ma zasad. W granicach rozsądku oczywiście.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - piral - 20.08.2012

Nie chcialbym w zadnej produkcji uslyszec dolu rozwalonego po panoramie. Aczkolwiek w jednym breakbeatowym walku zrobilem panning na stopie, fajny efekt dalo. Ale nie sub bass, ludzie. :-) Chcecie to sobie tak robcie, mi to nie odpowiada, a kiedys eksperymentowalem dajac 100hz i ponizej nie w mono a po bokach. Bleh, nie brzmi to ladnie. Dlatego ta zasada w muzyce akurat byc powinna - dol na MONO. :-)


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Antrack - 26.08.2012

(20.08.2012, 16:23)shini napisał(a):
(18.08.2012, 18:32)Antrack napisał(a): podstawową zasadą budowania panoramy jest to, że nie tykamy dorny parti częstotliwośći jak np bass czy stopa (powinny grac zawsze na mono, center)

Podstawową zasadą tworzenia muzyki jest to, że nie ma zasad. W granicach rozsądku oczywiście.

Produkcja dzieli sie na aspekt muzyczny i techniczny...
Muzyka nie ma ograniczen ale technika tak...
Z tym sie nie dyskutuje tu chodzi o odsluch jesli ktos ma zestaw np 2.1 a bass zniesiesz na lewy front to co bedzie gral sub?... to tylko przyklad ale na tym to polega. Tak samo nie robi sie panningu np na stopie...


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - Shini - 27.08.2012

(26.08.2012, 20:52)Antrack napisał(a):
(20.08.2012, 16:23)shini napisał(a):
(18.08.2012, 18:32)Antrack napisał(a): podstawową zasadą budowania panoramy jest to, że nie tykamy dorny parti częstotliwośći jak np bass czy stopa (powinny grac zawsze na mono, center)

Podstawową zasadą tworzenia muzyki jest to, że nie ma zasad. W granicach rozsądku oczywiście.

Produkcja dzieli sie na aspekt muzyczny i techniczny...
Muzyka nie ma ograniczen ale technika tak...
Z tym sie nie dyskutuje tu chodzi o odsluch jesli ktos ma zestaw np 2.1 a bass zniesiesz na lewy front to co bedzie gral sub?... to tylko przyklad ale na tym to polega. Tak samo nie robi sie panningu np na stopie...

Przeczytaj sobie ten temat jeszcze raz. Jeśli coś brzmi dobrze, to jest dobrze i kick może być nawet hard pannowany. Czytałem na ten temat wiele książek i we wszystkich jest to samo. OWSZEM, przyjęło się, że to powinno być tu, a to tam, ale NIC nie MUSI. Między słowem MUSI a POWINNO jest delikatna różnica. I istnieje wiele, oj wiele utworów, w których nie stosowano tych reguł, a jakoś odniosły one sukces (i chyba każdy wie, że chodzi mi chociażby o utwory Beatlesów). A takie reguły rodem z club-nation są co najmniej śmieszne. Wiadomo, że perkusja, czy subbass brzmią lepiej w środku, z tym się zgadzam. Ale jeśli producent będzie chciał zastosować coś unikalnego, to nikt przecież nie broni mu rozwalić po panoramie "ogólnie przyjętych zasad". Liczy się przede wszystkim wrażenie słuchowe, a unikalność też ma na nie wpływ. Nie bądźcie wszyscy tacy close-minded.


RE: 10 Najbardziej poruszanych tematów w produkcji by Meyerson - artur.ch - 31.08.2012

Widze, że kolega open-minded nie daje za wygraną. Przeczytał w jakiejś książce, że jedyną zasadą jest brak zasad, tylko, że nie był już na tyle sprytny, by załapać, że dotyczy to aspektów muzycznych, a nie technicznych. Ale skoro nadal kolega obstaje przy swoim, to niech mi kolega poda przynajmniej trzy przykłady utworów muzycznych, w których stopa lub bass grają tylko na jednej stronie. Jeżeli takich nie znajdzie to znaczy, że wszyscy muzycy na świecie są close-minded ??