MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
STUDIO ONE Mastering i przestery - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: STUDIO ONE Mastering i przestery (/temat-presonus-studio-one-mastering-i-przestery)



Mastering i przestery - M. Mann - 7.10.2019

Witam
Wczoraj skończyłem po dość długim czasie klecić gotowy kawałek w stylu trance. Było to przypomnienie i chyba na nowo nauka robienia muzy po ok 8 latach przerwy.
W studio One poruszam się już coraz lepiej ale przyszedł czas na mastering. Raczej na dwa moje problemy które zauważyłem
1. Przy przesłuchiwaniu całego projektu w kilku miejscach występują przestery max 2Db. Głównie na części melodyjnej gdzie jest arp załączony na wtyczce i przez ułamek sekundy podbija w kilku miejscach nutki do 2dB. Już sporo ściszyłem innych dźwięków na ścieżkach bo było tego więcej ale w tych kilku miejscach nie potrafię ich wyeliminować  bo zbyt mocno muszę ściszyć partie melo i utwór traci swoja moc.
Mam także pytanie czy jest gdzieś w presonus studio one jakieś miejsce opcja, zakładka lub ikonka w mikserze pokazujący która konkretnie ścieżka ma przester ? Ja muszę ślepić na dławiki mixera i sprawdzać poziom diod i w momencie pokazania się przesteru szybko reagować która to była ścieżka.
2. Pytanie nr2 dwa bardzo ważne i domyślam się może się wiązać z pkt 1 czyli przesterami. Dlaczego po wyeksportowaniu całego mixu do np. mp3 o jakości nawet 320kB/s i 48kHz
Mój cały mix – utwór jest cichy. Puszczając go w odtwarzaczu mp3 porównuje go z innymi mp3 to jest bardzo cicho. Inne mp3 sa fajne głośne i maja tą moc , za to mój strasznie przyciszony pozbawiony efektu jaki jest gdy puszczam go w samym projekcie. Utworek wydaje się strasznie płacki bity traca się w tle …Czy jest to wina właśnie przesterów , że program sam przycisza cały mix ze względu na te moje podbicie 2dB ( przester ) i o tyle go wycisza ?
Pozdrawiam
Marcin Mann


RE: Mastering i przestery - Nandaken - 7.10.2019

Ad. 1: Rzadko kiedy jedna ścieżka będzie Ci robiła przester na masterze - to raczej dwie lub więcej ścieżek, które chcą za głośno wybrzmieć na podobnych pasmach częstotliwości. Możesz chcieć w takim razie jeszcze przed masteringiem po kolei odsłuchiwać ścieżki parami, a później trójkami - aż nie znajdziesz "winowajców", przez których głośność mastera jest daleko za duża, niż głośność najgłośniejszej ze ścieżek, które aktualnie nie są wyciszone. Bo jeśli poustawiałeś głośności tak, by żadna ścieżka nie wybijała się poza 0dB, to nie ma szans, by jedna jedyna ścieżka powodowała przestery.

Ad. 2: Uzyskanie głośnego utworu nie sprowadza się do upilnowania, by jego głośność oscylowała w pobliżu 0dB, to nie jest takie trywialne. Sam miewam z tym problemy i nie podpowiem Ci idealnego rozwiązania, ale to co może pomóc, to:
- zadbanie o to, by poszczególne ścieżki już na etapie miksu wybrzmiewały odpowiednio głośno bez przesadnego zwiększenia ich teoretycznej głośności w dB (np. poprzez odpowiednie ustawienie saturacji)
- porządne ogarnięcie kompresji (zarówno podczas miksu, jak i masteringu) - może być tak, że wymykająca się spod kontroli dynamika utworu niepotrzebnie "podbija" momentami jego teoretyczną głośność, a przy odpowiednim zbiciu dynamiki zyskasz więcej przestrzeni na to, by podgłośnić ścieżkę / mastera i nie przesterować sobie niczego (oczywiście nie należy z kompresją przesadzać, ale to wiadomo)
- użycie limitera przy masteringu - ustawiając granicę na np. -0.5dB staraj się stopniowo podbijać gain, aż nie poczujesz, że przesadzasz, i utwór staje się zanadto "ścięty" limiterem; przy odpowiednim kombinowaniu uzyskasz przynajmniej trochę większą odczuwalną głośnośc utworu bez przesadnie dużej liczby sprasowanych limiterem szczytów fali dźwiękowej


RE: Mastering i przestery - Sajtrus - 7.10.2019

Studio one tak ma. Czasem renderowałem wałek w tym DAW , a ten mi krzyczy- przester, przester 0,1 dB. I się człek waha , a gdzie i kiedy.


RE: Mastering i przestery - RaNi/Works - 8.10.2019

To wszystko brzmi jak niepoprawna kompresja.
Cytat:Dlaczego po wyeksportowaniu całego mixu do np. mp3 o jakości nawet 320kB/s i 48kHz
Mój cały mix – utwór jest cichy.

1. Zrób se backup aktualnego projektu
2. Na kopii usuń wszystkie kompresory, limitery, excitery, declicki, transjent procesory itp.
3. Zrób kompresję całkowicie od nowa, nie próbując uzyskać innego efektu niż potrzebnego - Oznacza to że kompresorem masz zrobić tylko spójny i jednolity przebieg głośności ścieżki, a wszelkie transjenty czy "utwardzacze" attacku zostaw odpowiednim wtyczkom (zgaduję tylko że gdzieś możesz mieć sparowane ze sobą coś co podbija attack, a może być to cokolwiek, nawet za wysoki jakiś eq param).
4. Próbuj kompresować swoimi ustawionymi wartościami PRZED wtyczką eq lub ZA nią.
5. Podobnie jak powyżej: próbuj kompresować przed reverbem (potem dostosować reverb) lub za reverbem (też dostosować).
6. Na resztę sam wpadniesz.


RE: Mastering i przestery - In-Tegral - 8.10.2019

To jest forum muzyczne, nie jesteśmy w stanie wróżyć z fusów, wrzuć ten utwór do przesłuchania i wtedy opisuj problemy.


RE: Mastering i przestery - M. Mann - 9.10.2019

@Nandaken
Właśnie winowajcą jest jedna no dwie ścieżki robione na tej samej wtyczce jest to linia melodyczna z efektem arp i podczas grania co ileś sekund ( 5s) coś wybrzmiewa na ułamek sekundy ponad 0dB. Słuchając linii melo nawet tego nie słychać ale na wskazaniach mixera widać ze podbija ponad 0db a wg programu jest to ok 1-2db. O dziwo robiąc mój utwór starałem się pilnować by nic zbytnio nie podbijając poza całe brzmienie często odsłuchiwałem. Większość ścieżek jest sporo poniżej 0dB ustawione bo były by zbyt głośne. Jedynie linia melodyjna i bity sa tak ok 0dB i musiałem sporo ściszyć by przester się zmniejszył ale tak jak mówię już sporo zszedłem a przester jest ok 1-2dB ale już utwór nie brzmi tak ładnie.
Co do głośności wyeksportowanego mixu jestem trochę niemiło zaskoczony, że cały mix w programie gra super czysto i głośno. Sprawdzam na moich odsłuchach Yamaha HS5 oraz na słuchawkach AKG K271 MkII i wszystko brzmi czysto, więc tym przesterem się nawet nie przejmuję. Problem to zbyt cichy mix. Zrobiłem to po chłopsku na brutala tzn zgłośniłem cały mix głównym potencjometrem ( suwakiem ) w Studio One i po eksporcie do mp3 czy wave jest spora poprawa. Dźwięk lepszy większa moc i głośno. Porównując do mp3 z mojej play listy nadal ciszej ale spora poprawa. WADA i minus tego, że program krzyczy że przester ma już ok 6-7dB. Tutaj pytanie. Nadal nie słychać charczenia czy zniekształceń pomimo podbicia głośności mixu czy takie cos jest dozwolone :P ? Do studia nie wybieram się ani wydawać go jako singiel :D ale chciałbym go umieścić na SoundCloud.

@In-Tegral: mogę udostępnić mix tylko gdzie ? Mogę go dodać do SoundCloud ale nie chciał bym testować utworów i wrzucać tam byle czego narażając sie na liczna krytykę :P:P:P chciałbym wrzucić tam mix po masteringu taki który da sie już spokojnie posłuchać.


RE: Mastering i przestery - Nandaken - 9.10.2019

(9.10.2019, 10:18)Rotation napisał(a): Właśnie winowajcą jest jedna no dwie ścieżki robione na tej samej wtyczce
Czyli jednak dwie ścieżki. Jedną byś zobaczył sobie na mikserze, że Ci wybija ponad 0dB. W kontekście całego miksu te dwie ścieżki jeszcze dodatkowo mieszają się z innymi, które prawdopodobnie też gdzieś grają na podobnych częstotliwościach, i przester na masterze gotowy.

(9.10.2019, 10:18)Rotation napisał(a): Większość ścieżek jest sporo poniżej 0dB ustawione bo były by zbyt głośne. Jedynie linia melodyjna i bity sa tak ok 0dB i musiałem sporo ściszyć by przester się zmniejszył ale tak jak mówię już sporo zszedłem a przester jest ok 1-2dB ale już utwór nie brzmi tak ładnie.
Jeśli przynajmniej jedna ścieżka jest tak blisko 0dB, to naprawdę nietrudno, by po zmiksowaniu z choćby jedną inną ścieżką powstał przester, o ile częstotliwościowo się choć trochę pokrywają.


(9.10.2019, 10:18)Rotation napisał(a): Co do głośności wyeksportowanego mixu jestem trochę niemiło zaskoczony, że cały mix w programie gra super czysto i głośno. Sprawdzam na moich odsłuchach Yamaha HS5 oraz na słuchawkach AKG K271 MkII i wszystko brzmi czysto, więc tym przesterem się nawet nie przejmuję. Problem to zbyt cichy mix. Zrobiłem to po chłopsku na brutala tzn zgłośniłem cały mix głównym potencjometrem ( suwakiem ) w Studio One i po eksporcie do mp3 czy wave jest spora poprawa. Dźwięk lepszy większa moc i głośno. Porównując do mp3 z mojej play listy nadal ciszej ale spora poprawa. WADA i minus tego, że program krzyczy że przester ma już ok 6-7dB. Tutaj pytanie. Nadal nie słychać charczenia czy zniekształceń pomimo podbicia głośności mixu czy takie cos jest dozwolone :P

Obawiam się, że jak tak zrobisz, to przyjdą smutni panowie i dobitnie Ci wytłumaczą, że takie rzeczy są niedopuszczalne i tak się po prostu nie robi.
A tak serio, to w zasadzie zrobiłeś sobie taki jakby limiter, tylko bez limitera. Podgłośniłeś miks tak mocno, że DAW wykrywa Ci spore przestery, ale zważ, że po wyeksportowaniu do pliku dźwiękowego nie będą one obecne, bo w momencie, gdy fala dźwiękowa dobije do 0dB, w pliku zostanie to zapisane najwyższą możliwą wartością amplitudy fali, czyli właśnie jako 0dB. I podczas odsłuchu takiego pliku Twój utwór nie "wybrzmi" głośniej, niż właśnie 0dB. Natomiast jeśli przestery wykryte przez DAW były spore i nie były to tylko "piki" fali, to Twój utwór będzie brzmiał w sposób nieco zniekształcony, jako że przesterowana fala dźwiękowa musiała zostać "spłaszczona" do limitu 0dB.
Limiter stosujesz po to, żeby uzyskać efekt sprasowania szczytów już na etapie obróbki utworu w DAW. Dzięki temu możesz upewnić się, że jeśli nawet miałeś w utworze jakieś przestery, to limiter w jakiś sposób sobie z nimi poradził (zazwyczaj po prostu prasując szczyty, choć niektóre narzędzia używają także kompresji). Poza tym wtedy możesz ustawić górną granicę głośności nieco poniżej 0dB (co przydaje się np. przed eksportem utworu do formatów stratnych typu MP3, jako że może się okazać, że kompresja sama w sobie wprowadzi trochę "sztucznej głośności" do utworu, przez co już obecne w fali dźwiękowej sprasowane przestery staną się jeszcze bardziej zauważalne). Dlatego raczej zalecam używać przy masteringu limitera na masterze, by przy odpowiednim ustawieniu górnej granicy głośności zwiększać tylko gain, tak by osiągnąć moment, w którym utwór brzmi dostatecznie głośno, a nie jest jeszcze za bardzo sprasowany.


RE: Mastering i przestery - In-Tegral - 9.10.2019

Wrzuć utwór przed i po na clyp.it. Załóż tam konto bo warto. Wrzuć jako priv link i tu podrzuć.


RE: Mastering i przestery - M. Mann - 9.10.2019

Tak to wygląda po podbiciu całego mixa na głównym potencjometrze programu Presonus Studio One. Według programu przester max wyniósł 6dB !!!
https://soundcloud.com/marcin-mann-557064048/silence


RE: Mastering i przestery - Sajtrus - 10.10.2019

Na moje ucho to brzmi świetnie. Studio One to bardzo porządny program, ma wiele wspólnego z Cubase, tyle, że ma wadę dopiero od wersji PRO wspiera inne VST i VSTi . A to dość drogie niestety. Ot taka wypowiedz, nie rezygnuj ze Studio One.Bo te dźwięki w Studio One jakoś lepiej brzmią


RE: Mastering i przestery - Recoil83 - 10.10.2019

Nie wydaje mi się żeby to było przesterowane, ale mam tip dla ciebie tylko po angielsku.

https://www.youtube.com/watch?v=T7MBUx7oI5Y
https://www.youtube.com/watch?v=nTk_AT_ccnQ


RE: Mastering i przestery - M. Mann - 10.10.2019

@Sajtrus - dzięki za pozytywne słowa :)
Ja ma Presonus Studio One od wersji 2 2 lata temu kupiłem wersje 3 za ok. 1200zł ( wersja proffesional ) i trochę się wkur… bo po roku wyszła wersja 4. Teraz się tak wycwanili ze nie ma opcji np. upgrade z proffesional 3 do proffesional 4 tylko trzeba zaczynac jak ktos kto kupił wersje artist.. czyli ja żebym miał wersje 4 proffesional musze wydac kolejne 1000zł mając już teraz wersje proffesional ale 3 ! Gdzie tu logika musze zapłacić tyle samo co osoba która kupuje presonusa mającą wersje artist która można było dostać za free np. kupując interfejsa audio tejże firmy.

@Recoil83 - ja Take nie słyszę przesterów a mimo tego program pluje się ze są one na granicy 6-7bB gdy podciągłem suwakiem volume cały mix…. To poprzedni przester na poziomie 2dB to już pewnie także była kpina… dlatego piszę do was czy zostawiać to w takiej formie. Na ucho jest ok. Od strony technicznej nie bo program zakwestionował :P

Dzięki za filmik zobaczę sobie co i jak .


RE: Mastering i przestery - In-Tegral - 10.10.2019

A moim zdaniem przestery są, przez to, że separacja nie jest do końca dobrze zrobiona. Basowe wyższe częstotliwości i niższy środek często się kotłują między kickiem/basem/synthem, poza tym masz sporo rezonansów które zabierają bardzo dużo headroomu i bardzo łatwo o przester. Przyjrzyj się temu miksowi jeszcze.