BITWIG Głośność utworu - Wersja do druku +- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl) +-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc) +--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software) +--- Wątek: BITWIG Głośność utworu (/temat-bitwig-glosnosc-utworu) |
Głośność utworu - clavia - 28.03.2023 Witajcie, komponuje muzykę na barwie akustycznego lub elektronicznego pianina. Czasem dodam reverb, delay czy jakiś synth na zasadzie w lewej ręce oprócz piano jakiś pad czy strings. Utwory wrzucam na YouTube i Instagram Ile db ustawiać w mikserze: - na ścieżce piano - na master Może na piano zostawia się 0db a tylko na master coś zmienia? Z góry dziękuję bo się pogubiłam. RE: Głośność utworu - FL FAN - 28.03.2023 Hej ! Czy jest szansa na odsłuch Twojego nagrania, chociaż fragmentu ? Jak to będzie na końcu to sprawa procesowania poszczególnych portali jak Ci wyciszą utwór jeśli będzie za głośny. Ty musisz ustawić przyzwoity poziom dźwięku ale unikać przesterowania i obijania się o sufit z dbfs, zapas dynamiki jest ważniejszy niż jak największa głośność, za którą itak należy się "kara" na You Tube.
Cytat:Poziomy międzypróbkowe których wzrost jest efektem odpowiednio długo trwających poziomów szczytowych zbliżonych do najwyższego nie objawi się charczeniem ale wprowadza pewny element niestabilności do materiału muzycznego. Niektórzy producenci i specjaliści od masteringu wyspecjalizowali się w kontroli takich niestabilności i z premedytacją wprowadzają przesterowania międzypróbkowe by uzyskać specyficzny charakter brzmieniowy. Jeśli zgrasz swój materiał ze średnim poziomem szczytowym powiedzmy - 3dbfs i nie sprasujesz limiterem to serwis strumieniowy nie ściszy Twojego materiału Robiłem akurat wczoraj test dla mojego nagrania z przyzwoitym poziomem dźwięku , w którym nie używałem limitera. Waveform w programie GoldWave nie wykazywał jakiegokolwiek przesterowania jednak taka "kara za głośność" została obliczona i przewidziana na poszczególnych portalach:
RE: Głośność utworu - clavia - 30.03.2023 Dziękuję. Tutaj moja najnowsza cuśka. https://youtu.be/iW7KYExome8 Jestem samoukiem, barwa zaprogramowana przeze mnie w Synth1. Kiedyś interesowałam się rapem, myslałam, że on mi wyjdzie i gdzieś słyszałam, że na master dawać od -3 do -6 i dałam -6db, by mie było za głośmo. RE: Głośność utworu - FL FAN - 30.03.2023 Ładne , ładne. Jeśli chcesz możesz pochwalić się nagraniem w odpowiednim dziale na forum. Będzie tam bardziej widoczne dla innych - może posypią się komentarze. Tutaj nikt nie będzie szukał muzyki, chcę abyś o tym pamiętała. Nagranie ma olbrzymi potencjał, bo możesz je zawsze rozwinąć i rozbudować instrumentalnie, przy czym zachować jego minimalistyczną , urzekającą formę. Pamiętaj, aby ostateczny miks traktować w kategoriach trzech wymiarów
Serdeczne Pozdrowienia RE: Głośność utworu - Audionectic - 31.03.2023 Ustaw DAW na 48kHz 24bit lub 32float.Przed podpieciem instrumentow,sampli,do miksera zrob proces zwany GainStaging (obszerna baza wiedzy na YT.Znajdziesz do swojego DAWu) Miksuj z headroomem -6db,do -3.Zeby zadna sciezka nie wyskakiwala ponad.Bedzie trzeba poczytac o korekcji,kompresji i limitowaniu poszczegolnych trakow(inaczej kanalow,szyn w mikserze)Zwlaszcza pianina ktore jak sadze juz pikuje ponad 0db.Slychac to zwlaszcza na laptopach,telefonach i innych malych sprzetach.Rowniez Szyny na ktora wrzucasz wszystkie elementy perkusji itd.Dlatego rownie wazne jest odsluchiwanie swojej pracy na roznych glosnikach lub na imitacjach takawych przed wypuszczeniem w eter,by sie upewnic ze odbiorca napewno uslyszy to co Ty w chcialas przekazac.Jest to glowny problem. Imitacja ktora polega na nakladaniu na twoje monitory charakterystyki brzmieniowej innych slawnych glosnikow np.Yamaha NS10,w kompletach z reguly dostepne sa rowniez wlasnie symulacje laptopow,fonow,glosnikow samochodowych itd.Rowniez symulacje roznych slawnych studiow muzycznych jak AbbeyRoad czy Nashville.Te znow dedykowane sa odsluchujacym ze sluchawkek,Do tego celu wykorzystywana jest kamera w lapku.Nie jest to drogie.Mozna demo pobrac przewaznie Zrzuc rowniutki miks (-6 ,-3dB)do pliku Wave z najwyzsza mozliwa rozdzielczoscia.Pozniej taki plik otworz w nowej sesji w swoim programie.Albo innym jesli masz kotroler bo teraz najwazniejsze bedzie sluchanie wiec wygodnie miec galeczki pod reka zamiast myszki. Do analizowania co sie dzieje w miksie i przy masteringu,mozesz uzyc SPAN od Voxengo,jest darmowy.Zapinaj go zawsze na ostani slot kanalu Master w swoim DAW.Ustaw w nim rozdzialke na High Resolution.Dobierz kolorek.Na dole masz dwa wazne wskazniki.RMS i Peak.RMS to glosnosc srednia.Taka ktora sie odczuwa a Peak to jak nazwa wskazuje szczyty poszczegolnych sygnalow wychodzacych z szyn,kanalow miksera.Trzymaj Peaki ponizej wartosci ktora okreslilas sobie zakladajac swoj headroom,czyli miejsce od swoich -6dB do 0dB za ktorym juz jest tzw przester,clipping,charczenie i rozwalanie glosnikow.Ten headroom potrzebny jest by pozniej ladnie wszystko wyeksponowac i podkreslic w Masteringu. Wiec otworz plik w nowej sesji,podepnij pod mikser,np slot 1 a na szyne Master zapnij na ostatni slot efektowy jakis Analyzer np.SPAN.Tam wyswietlane sa wartosci RMS ale poczytaj koniecznie o jednostce LUFS(Loudness Unit Full Scale)bo w tych jednostkach sa z reguly wskazywane wartosci wyjsciowe na potencjometrach Analizatorow.A takze ograniczenia serwisow streamingowych YT,Spoyify i inne.I analizer z takimi wartosciami polecam zakupic koszt okolo 150 zl.Sa rowniez darmowe. Lancuch efektow podstawowych uzywanych w procesie masteringu wyglada tak: - korektor masteringowy - kompresor masteringowy - limiter (ustawiony na limitowanie przy -0,2dB by nie dopuscic do przesteru) Limiter wlacz sobie od razu z -0,2 ale threshold(prog zadzialania)zostaw na razie na zero. Na koncu bedziesz tym thresholdem prasowac swoj miks dodajac komercyjnej glosnosci. Po kolei wlaczasz efekty.EQ,krecisz korygujac ewetualne rezonanse,Leciutko podbijasz,korygujesz,Decydujesz czy robisz to w Stereo czy tez w Mid Side. Wazna jest rowniez saturacja,mozna przepuscic przez symulacje tasmy,mozna uzyc exiterow itd ale wszystko w stopniu umiarkowanym bo to sie zemsci wlasnie przy limitowaniu thresholdem w Limiterze.Wszystko wylezie przy prasowaniu pliku miksu.Jednym slowem Master to sciskanie Muffinki tak by pyszna czekoladka nie wyplynela a zarazem z Muffinki zrobil sie rowniusienki,piekny ...hmm..prostokacik,ktory pieknie sie prezentuje w analizerom i algorytmom serwisow a rowniez swietnie brzmi wszedzie i nawet jesli ktos nie lubi nadzienia to doceni kunszt kucharza i zapach klarownego brzmienia hehe. Kombinuj.O podstawach napisalem.W muzyce wszystko jest mozliwe.To fascynujaca podroz w nieznane. Na rutyne trzeba pozniej uwazac ale to wszystko przed Toba dopiero. Witaj zatem w naszych skromnych progach.Czym chata bogata,czuj sie jak u siebie,nie bierz do serca krytyki,czy jakos osobiscie.To jest potrzebne moim zdaniem by nabrac hartu ducha tak potrzebnego w tej branzy Ps. akustyczna muzyke sie troche inaczej miksuje i masteruje bo niema takiej duzej dynamiki jak w elektronice typu kluby,hiphop.Nie trzeba wrecz nie powinno sie raczej prasowac limiterem.Leciutenko ze smakiem by pozostawic naturalnosc brzmienia.Jesli o to chodzi oczywiscie w zamysle. Rowniez przy miksowaniu mysl o masteringu.Z reguly najwyzsze czestotliwosci przy masterze wywalaja ze tak to ujme i daja nieprzujemny efekt dla ucha wiec pelna kontrola przy obu procesach.Mozna to robic od razu miksujac i masterujac ale to juz nie bede sie rozpisywal. Znajdziesz dlaczego tak jest dobrze a i rowniez drugi sposob ma swoje zalety. Korzystaj z wiedzy Pzdr RE: Głośność utworu - Audionectic - 31.03.2023 W jezyku polskim https://www.peak-studios.de/pl/upload-streaming-dienste/ A tu ze strony Izotope w jezyku angielskim. https://www.izotope.com/en/learn/mastering-for-streaming-platforms.html |