Progresje akordów - techniki - Wersja do druku +- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl) +-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki) +--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow) +--- Wątek: Progresje akordów - techniki (/temat-progresje-akordow-techniki) |
Progresje akordów - techniki - agro - 21.01.2024 Postanowiłem przedstawić wam wybrane techniki które możecie wykorzystać w swojej produkcji Aby w pełni zrozumieć to co niżej, dobrze zapoznaj się z tym: https://youtu.be/884t_5Z5ofQ?si=8D4LC-E5FIbipGf0 1. Voice Leading (Prowadzenie Głosów) Polega na płynnym przejściu między akordami poprzez minimalizację ruchu poszczególnych głosów (nuty w akordzie). Na przykład, jeśli dwa akordy dzielą wspólną nutę, ta nuta jest utrzymywana, podczas gdy pozostałe nuty zmieniają się o najmniejszą możliwą odległość, próbuj przeskoczyć o oktawę nutkę która wystaje. https://www.youtube.com/watch?v=Csb20LnlFa8 ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Chromatic Approach (Podejście Chromatyczne) Używanie akordów chromatycznych lub przejściowych dla stworzenia niespodziewanych zmian, co może dodać interesujących napięć i uwolnić progresję od typowych schematów. https://youtu.be/1dRA28cdt5c?si=bDwzYNHeKKUWYkXO Dla przykładu weźmy G, skala Major (lonian) wymiana modalna (Modal Interchange) w kontekście G-dur (G Major) pozwala na wykorzystanie akordów z innych skal, które mają tę samą tonikę (G), ale różnią się strukturą. Oto niektóre z równoległych skal, które możesz wykorzystać, tworząc progresje akordów w tonacji G-dur: G Minor (Natural Minor lub Aeolian): Ta skala ma tę samą tonikę, co G-dur, ale różni się strukturą. Dla G-dur (G, A, B, C, D, E, F#) równoległa skala g-moll (G, A, Bb, C, D, Eb, F) zawiera Bb, Eb i F zamiast B, E i F#. G Dorian: G Dorian (G, A, Bb, C, D, E, F) to kolejna skala, która może być używana w wymianie modalnej. Jest to drugi mod skali F-dur. G Phrygian: Skala G Phrygian (G, Ab, Bb, C, D, Eb, F) ma bardziej egzotyczne brzmienie, będąc trzecim modem skali Eb-dur. G Lydian: Skala G Lydian (G, A, B, C#, D, E, F#) jest szczególnie jasna i wesoła, będąc czwartym modem skali D-dur. G Mixolydian: Skala G Mixolydian (G, A, B, C, D, E, F) ma bluesowe odczucie, będąc piątym modem skali C-dur. G Aeolian (Natural Minor): Skala G Aeolian (G, A, Bb, C, D, Eb, F) jest naturalną skalą molową, będącą szóstym modem skali Bb-dur. G Locrian: G Locrian (G, Ab, Bb, C, Db, Eb, F) jest najbardziej niestabilnym modem, będąc siódmym modem skali Ab-dur. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 3. Secondary Dominants (Dominanty Pośrednie) Stosowanie akordów dominantowych, które rozwiązują się na inne akordy niż tonika, tworząc nietypowe i interesujące przejścia. https://www.youtube.com/watch?v=hjfY84t6GZA ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4. Rozbudowa Akordów (Extended Chords): Dodawanie septym, non, undecym itd. do akordów, co nadaje im większej głębi i złożoności, szczególnie przydatne w sekcjach breakdown i padach. https://www.youtube.com/watch?v=IaC_ECpcTbE ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 5. Parallel Movement (Ruch Równoległy): Przesuwanie akordów w górę lub w dół skali, zachowując ich strukturę, co tworzy ciekawe efekty harmoniczne i może być łatwe do zastosowania w elektronicznych brzmieniach. Zastosowanie: Tworzenie Tekstur: W muzyce elektronicznej, a zwłaszcza w house, ruch równoległy jest używany do tworzenia hipnotyzujących tekstur i unikalnych progresji akordowych. Efekt Hipnotyzujący: Powtarzanie takiego samego akordu przesuwanego w górę lub w dół skali może stworzyć hipnotyzujący efekt, który jest bardzo pożądany w muzyce elektronicznej. https://www.youtube.com/watch?v=zGhLfNGvtdc ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bonus Przejścia akordów Akordy zawieszone, znane jako "suspended chords" lub "sus chords", to specjalny typ akordów, w których tradycyjna tercja (durowa lub molowa) w akordzie jest zastąpiona przez czwartą lub czasem drugą skalę. Istnieją dwa główne rodzaje akordów zawieszonych: Sus2 (Suspended 2nd): W tym akordzie drugi stopień skali zastępuje tercję. Na przykład, w akordzie C Sus2 zamiast C-E-G (tradycyjny akord C-dur), mamy C-D-G. Sus4 (Suspended 4th): Tutaj czwarty stopień skali zastępuje tercję. Na przykład, w akordzie C Sus4 zamiast C-E-G (tradycyjny akord C-dur), mamy C-F-G. Zastosowanie Akordów Zawieszonych: Akordy zawieszone są często wykorzystywane do dodania napięcia i koloru do progresji akordowej, ponieważ brak tercji sprawia, że akord ma mniej zdefiniowany charakter dur czy mol. Napięcie to często rozwiązuje się poprzez powrót do tradycyjnego akordu dur lub mol. W Muzyce EDM: Akordy zawieszone mogą być wykorzystywane do stworzenia unikalnych tekstur dźwiękowych i przejściowych momentów w progresji. Ze względu na ich otwarte brzmienie, często są stosowane w melodii, padach lub tle harmonijnym, aby dodać warstwę tajemniczości lub oczekiwania. https://www.youtube.com/watch?v=mRwzy1IER6w Dziękuje za uwagę życzę progresu |