MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Jak budować przejścia między sekcjami w utworze, cz. 2 - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki)
+--- Dział: Artykuły (https://musicproducers.pl/forum-artykuly)
+--- Wątek: Jak budować przejścia między sekcjami w utworze, cz. 2 (/temat-jak-budowac-przejscia-miedzy-sekcjami-w-utworze-cz-2)



Jak budować przejścia między sekcjami w utworze, cz. 2 - sowa - 4.09.2012

[Obrazek: jbpmswuc2.png]



Autorem artykułu jest Łukasz Igor Kruszewski. Materiał opublikowany za jego zgodą.



W ostatnim artykule poznaliśmy najpopularniejsze sposoby na to, jak budować przejścia między sekcjami w naszych utworach. Zgodnie z zapowiedzią, dziś podzielę się z Wami czterema mniej popularnymi metodami, aczkolwiek będą to o tyle ciekawe techniki, że możemy właściwie dowolnie je modyfikować, ulepszać i zmieniać – tak, aby były dopracowane i dopasowane pod nasze konkretne produkcje.

Dodatkowo, całe piękno stosowania tych metod tkwi w tym, że za każdym razem i każdy z nas osiągnie z goła inne rezultaty, co jak najbardziej pozytywnie wpłynie na oryginalność brzmienia naszych produkcji.



5. Granie warstwami
Jeżeli w naszych utworach korzystamy z kilku warstw składających się na jakieś brzmienie (np. kombinacja dwóch inaczej brzmiących syntezatorów prowadząca do uzyskania pełnego, tłustego i niecodziennego brzmienia basu lub trzy sample tworzące stopę perkusji), możemy uzyskać bardzo ciekawe efekty przejściowe żonglując pojawianiem się i znikaniem niektórych warstw w kluczowych momentach utworu.

Dla przykładu, w wejściu utworu wprowadźmy tylko jedną warstwę odpowiedzialną za brzmienie tego syntetycznego basu, np. tą odpowiedzialną za czytelność i klarowność, a zostawmy warstwę reprezentującą częstotliwości sub-basowe na energiczne wejście reszty utworu. Tym sposobem uzyskamy ‘cienko’ brzmiące intro, ale wzbudzimy w słuchaczu niepewność i oczekiwanie na pojawienie się pełnego i miażdżącego basu.

Podobnie (lub na odwrót) możemy zrobić ze stopą perkusji. Zacznijmy tylko od basowej warstwy sygnalizującej mocne, ale stłumione, rytmiczne pulsowanie, a wyczekajmy z wprowadzeniem sampla bardziej wypełnionego klikiem młoteczka (bijaka) aż do momentu wejścia reszty instrumentów.

Sami widzicie, że tu kombinacji może być naprawdę dużo, a tego typu efekty możemy wykorzystywać nie tylko w miejscach przejść między sekcjami.



6. Zmiany melodyjne
Efekty przejściowe czy te, które stosujemy na całej długości ścieżek mają za zadanie urozmaicać nasze kawałki, wprowadzać zmiany, zaskakiwać. Ale często zapominaną techniką jest ingerencja w same nuty, ich punktualność, długość czy wysokość dźwięku lub strukturę melodyjną. Technika, o której chcę tu wspomnieć polega na tym, aby w ostatnim takcie zwrotki namieszać trochę z wymienionymi składowymi nut.

Załóżmy, że motywem przewodnim w naszym kawałku jest jakaś prosta melodia w danej skali i z czasem zaczynamy odczuwać, że tłuczenie jej przez osiem taktów może w pewnym momencie znużyć słuchacza. Nawiasem mówiąc, jeśli my sami, jako kompozytorzy mamy już takie odczucia, to niemal gwarantowane, że słuchacze zaczną już ziewać.

Żeby więc nie uśpić potencjalnych fanów naszej twórczości możemy ostatni takt zwrotki zmodyfikować ingerując w melodię – zamiast tej prostej układanki dźwięków, zabierzmy kilka środkowych nut i przedłużmy pozostałe. Przetransponujmy cały układ – oktawę wyżej lub o inny interwał w ramach skali. Skończmy na dźwięku, który niekoniecznie będzie gładko wchodził w tonację zwrotki, ale jest pierwszym dźwiękiem refrenu i jeśli go przedłużymy, to możemy natrafić na coś bardzo interesującego. Niech melodia w ostatnim takcie zostanie zagrana / zaśpiewana z innymi akcentami czasowymi, na „i” czy zupełnie synkopowana.

Morze możliwości. Jeśli choć trochę znamy teorię muzyki, w tym miejscu możemy się naprawdę wykazać. I będzie to z korzyścią dla nas i dla słuchaczy.



7. Przedłużenie efektu przejścia
Cały czas mówimy o stosowaniu specjalnych efektów, które mają nas za zadanie wprowadzić do kolejnych sekcji. Warto jednak jeszcze przyjrzeć się takiej sytuacji, w której pozwalamy efektom zostać na trochę dłużej, czyli przeciągnąć się do nowo pojawiającej się sekcji. W niektórych przypadkach pozwoli to na bardzo gładką migrację z jednego segmentu utworu do drugiego i jeśli wykonane dobrze, może przejść niemalże niezauważone i traktowane jak nieodłączny element utworu, a nie jak wyraźny i jaskrawy efekt. Takie zabiegi też mają swoje miejsce.

Dla przykładu – pamiętacie efekt odwróconego crasha wspomniany przy okazji efektów zgłośnień? Żeby lekko wygładzić takie miejsce w utworze i pozwolić mu naturalniej płynąć, możemy „dokleić” oryginalną, nieodwróconą próbkę talerza, która uderzy tam, gdzie talerz zwykle ma uderzać, czyli „na raz” w nowym takcie. Musimy tylko przyciąć sam początek tej próbki, żeby pozbyć się transjentu i „uderzenia” w talerz, odpowiednio dostawić do kończącej się odwróconej próbki, a nawet trochę nadłożyć, żeby obie te próbki lekko na siebie nachodziły, zrobić krótki cross-fade i gotowe. W rezultacie otrzymamy zaczynające się narastanie pod koniec „starej” sekcji, aż do momentu kulminacyjnego, w którym zamiast zakończenia brzmienia z odwróconej próbki usłyszymy gładkie przejście w wybrzmiewanie talerza, ale bez dekoncentrującego uderzenia.

Bardzo podobny efekt można uzyskać programując zmiany w obwiedni sygnału na szumie białym, który wygeneruje nam prawie każdy syntezator. Dodatkowo można efekt takiego zabiegu zgrać z syntezatora na nowy ślad audio, pociąć go zgodnie z siatką na równe fragmenty, np. ‘szesnastki’ czy ‘trzydziestki dwójki’, wysłać je na dynamiczny delay, odfiltrować stopniowo coraz to wyższe częstotliwości i zautomatyzować w sposób zupełnie przypadkowy panoramę każdego z nich, a potem, oj, zagalopowałem się. Dużo można, w każdym razie. A skoro już o szumi i hałasie.



8. Przypadkowe hałasy otoczenia
Bardzo ciekawym efektem podkreślającym daną sekcję i w pewien sposób wprowadzającym nas w nastrój nadchodzącej zmiany jest zastosowanie w tle odgłosów ambientowych. Mogą to być przeróżne hałasy pochodzące z restauracji, parku, ulicy, stacji kolejowej czy stadionu. Pliki audio z tego typu rzeczami możemy zazwyczaj znaleźć u producentów różnego typu pakietów z samplami, a jeśli nie chcemy wydawać swoich ciężko zarobionych pieniędzy, to zawsze możemy się udać na eksplorację terenu i zarejestrować takie dźwięki samemu na jakiegoś rodzaju przenośnym rejestratorze. Jakość takiego nagrania nie będzie tutaj kluczowa, dlatego że i tak poddamy je później dość mocnej obróbce, z mocnym filtrowaniem na czele.

Umieszczenie takiego tła powiedzmy w sekcji pomostowej będzie nie tylko wzbogacało warstwę muzyczną, ale i zaakcentuje zbliżającą się zmianę. Aby dodatkowo taki moment podkreślić, możemy nałożyć jeszcze podobnie odfiltrowaną mowę – czy to zapożyczoną z jakiegoś wywiadu czy też z innej rozmowy. Warto też pobawić się krzywą głośności takiej „gadaniny” wprowadzając element nadbudowywania, a nawet stopniowo ją przesterowywać, aby jeszcze bardziej zaakcentować nadchodzące przejście.



Podsumowanie
Na koniec chciałem jeszcze podpowiedzieć Wam jedną rzecz, która powinna ułatwić stosowanie efektów do przejść między sekcjami. Warto zostawić pracę nad tymi przejściami do momentu, jak mamy już dobrze wypracowany, nagrany, poczyszczony i prawie w całości zmiksowany utwór, bo niektóre z tych efektów potrafią zająć sporo czasu i mocno nas zaabsorbować. Jeśli w połowie nagrywania jakiegoś śladu wpadniemy na jakiś genialny pomysł, to warto go szybko zapisać i nie dać się wytrącić z trybu nagrywania. Upewnijmy się więc, że baza utworu jest już dopracowana, wszystkie ślady nagrane, struktura trzyma się przysłowiowej kupy i dopiero wtedy zajmijmy się dodawaniem wisienki na nasz tort. Wyjątek stanowią tu efekty, o których mówiłem przy okazji budowania narastania naturalnie, ale to jakby rozumie się samo przez się.

A na zamknięcie tego artykułu muszę, bo nie byłbym sobą, przestrzec Was przed tym, aby mimo wszystko nie przesadzić z tymi wszystkimi sztuczkami i efektami. Wprawdzie dostaliście przyzwolenie na puszczenie wodzy fantazji, ale nie oznacza to, że macie działać bez krzty zdrowego rozsądku. Celem zastosowania tych zabiegów jest ozdobienie i uatrakcyjnienie naszych kawałków, a nie utopienie ich w niezliczonej ilości efektów.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - Yes I Am - 4.09.2012

Ja dalej nie rozumiem, czemu nie łączysz kilku części w jedną :)...
Fajnie się to czyta jak zwykle. No ale cóż przejścia trza samemu wymyślać :P


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - ***FremikSLA*** - 5.10.2012

Bardzo przydatne materiały.Mega +.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - TwentyNineBeatz - 31.07.2013

Dobre by było jakby ktoś znający się na rzeczy udostępnił w miarę dobre wideo na ten temat ;)


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - Namasti - 15.09.2013

Z tym wideo to jest całkiem niezły pomysł może się ktoś zbierze, ale poradnik tekstowy też niczego sobie ;]


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - skibot - 15.12.2013

SOWA zapomniałeś o jednym bardzo ważnym sposobie - granie przestrzeniami - Jeśli np kolejna sekwencja po przejściu nie różni się zbytnio od tej pierwszej, wyróżnia ją np tylko jedna ścieżka syntezatora, wówczas aby zbudować przed nią coś co zwróci uwagę słuchacza na przejście, można utworzyć przestrzeń. Jedną z metod jest nałożenie na wszystko lub prawie wszystko bardzo mokrego pogłosu, oraz stopniowanie go automatyzacją do momentu kiedy tuż przed końcem pierwszej sekwencji a przed początkiem drugiej, uzyskamy taki efekt jakbyśmy słyszeli w zasadzie sam pogłos. Następnie drastycznie odcina się ten efekt NA RAZ w kolejnej sekwencji. Można go wzbogacić mocnym uderzeniem po przejściu np crashem lub HITem. Przy tworzeniu przestrzeni warto korzystać z SENDów - bardzo ułatwiają manipulację przestrzenią.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - woziu122 - 27.12.2013

Swietny artykul, jak dla mnie to konkretna porcja informacji dla swiezakow.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - Andr3w - 16.02.2014

Dziękówa za info :)


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - Koepaard - 16.02.2014

Dzięki, przyda się.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - Shabboo Harper - 28.04.2015

Przejrzysty, instruktywny, zachęcający do autorskich projektów tekst.
Motto w Twojej sygnaturze również inspirujące ;)


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - Zirds - 26.08.2015

Tekst jest autorstwa Igora z ZakamarkówAudio.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - alcocanna - 27.08.2015

Witam.

Gdzie znajdę część 1?

EDIT; znalazłem http://musicproducers.pl/temat-jak-budowac-przejscia-miedzy-sekcjami-w-utworze-cz-1

Proszę moderatora o usunięcie postu i sorry za fatygę gdyż sam tego zrobić nie mogę.


RE: Jak Budować Przejścia Między Sekcjami w Utworze, Cz. 2 - calldetenes - 7.06.2016

Nie efekty, nie kompresory, nie limitery, nie przejścia, nie przestrzeń. Najważniejsza jest MUZYKA i to coś co wciąga słuchacza. Jeżeli utwór jest doskonały, to czy on jest skompresowany czy nie to dla słuchacza nie ma to najmniejszego znaczenia.