MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Delay i Reverb - Wersja rozszerzona - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki)
+--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow)
+--- Wątek: Delay i Reverb - Wersja rozszerzona (/temat-delay-i-reverb-wersja-rozszerzona)



Delay i Reverb - Wersja rozszerzona - artur.ch - 22.09.2012

1. DELAY

Delay jak sama nazwa wskazuje, to wtyczka efektowa umieszczona w torze sygnału, która powoduje iż dźwięk pojawia się z pewnym opóźnieniem. Zdecydowana większość oferowanych dziś pluginów pozwala na stosowanie tego efektu dla każdego kanału niezależnie. Oznacza to, że opóźnienie po lewej stronie może być niższe lub wyższe niż po prawej. Efekt ten jest dosyć prosty w użyciu ponieważ wymaga jedynie znajomości i umiejętnego dostosowania trzech parametrów. Pierwszym z nich jest wielkość opóźnienia wyrażona w skali szesnastkowej. Np. 1/4 oznacza, że odbicia będą pojawiały co uderzenie stopy, natomiast przy 1/8 częstotliwość odbić będzie dwa razy większa. Jak już wcześniej wspominałem dla każdego kanału można ustawić osobno wielkość opóźnienia. Kolejny parametr to feedback. Reguluje się nim jak długo dany dźwięk ma być odbijany zanim całkiem ucichnie. Im większy feedback, tym dłuzej dźwięk będzie się odbiajał nim ostatecznie ucichnie. Parametrem DRY/WET jak w każdym efekcie regulujemy stosunek głośności sygnału źródłowego do przetworzonego. Ping-pong delay charakteryzuje się tym, że dźwięk odbija się na przemian raz na jednym a raz na drugim kanale. Najmniej znanym typem efekty delay jest sample delay, w którym wartość opóźnienia wyrażona jest w samplach lub milisekundach. Bardzo dobrze sprawdza się on do poszerzania perkusji i padów poprzez wykorzystanie wykorzystanie tzw. efektu Haasa.

Efekt ten na wiele zastosowań. Pomaga m.in. budować przestrzeń oraz umiejscowić dźwięki w mixie.

Z popularnych wtyczek VST można wymienić np.:

- Bionic delay
- TAL DUB II
- Voxengo Sound Delay
- OhmForce OhmBoyz (możliwość zaawansowanej modulacji, kozacka wtyczka)


2. REVERB

Reverb jest efektem pogłosowym, którego użycie daje wrażenie, że instrument, który gra, znajduje się w pewnym środowisku, na przykład hali. To właśnie rodzaj środowiska jest głównym parametrem tego efektu. Środowiska te z grubsza można podzielić w następujący sposób:

- Room (Niewielka przestrzeń, krótki czas pogłosu, wrażenie przebywania w małym pokoju)
- Hall (Duża przestrzeń, ciepły, bogaty pogłos, dłuższy czas pogłosu)
- Plate (efekt odbicia od płaszczyzny, bardzo dobry do vocali)
- Chamber reverb (jak sama nazwa wskazuje efekt przebywania w czymś na kształt kościoła, katedry, daje charakterystyczny efekt echa)

Główne parametry to decay czyli po prostu długość trwania pogłosu wyrażana w sekundach. Pre-delay jest wyrażane w milisekundach i określa po jakim czasie pogłos ma być słyszany. Room size określa wielkość środowiska, czyli np w przypadku hall reverb wielkość hali.

Z popularnych wtyczek VST można wymienić np.:

- ArtsAccoustic Reverb (Mój osobisty faworyt)
- Lexicon PCM Native (znakomity emulator legendarnych sprzętowych pogłosów tej firmy)
- IK Multimedia CSR (Prosty w obsłudze, świetnie brzmi)
- Reneissance RVerb (Kozak, jak zresztą wszystko z Reneissance)


RE: Delay i Reverb wersja rozszerzona - RaNi/Works - 23.09.2012

A wtyczki FL nie są popularne? Fruity Reverb Fruity Delay Bank Fruity Delay 2...
wszystko ściągać trzeba a ja se radzę z wtykami FL'a wg mnie są najlepsze oraz jeden wtyk niestandardowy: Waves TrueVerb
tyle :)


RE: Delay i Reverb wersja rozszerzona - Yes I Am - 23.09.2012

Jakbyś sobie porównał inne wtyki do Delaya to byś zrozumiał, czemu te fl'owe nieco odstają. Aczkolwiek da się z nimi żyć, choć mają kaprysy.


RE: Delay i Reverb wersja rozszerzona - MaxR - 23.09.2012

Według mnie te to są w Fl'u na razie mi wystarczają, aczkolwiek nigdy nie wiadomo, jak będzie w przyszłości :P