MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Poprawny miks. Co i jak? - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: Poprawny miks. Co i jak? (/temat-poprawny-miks-co-i-jak)



Poprawny miks. Co i jak? - Divine - 26.01.2013

Nazwa tematu mówi sama za siebie, ale nie chodzi mi o czystą teorię, bo z tym się zapoznałem, lecz o to co wstawić na master, dlaczego wstawić i w ogóle takie duperele. Obsypię wieloma thanksami. :)


RE: Poprawny miks. Co i jak? - RaNi/Works - 26.01.2013

Ja wyżucam f. Limiter gdyż powoduje głupie zciszanie podczas przejścia bassu z high pass do low pass
wg mnie dobrym pomysłem i aktualnie się sprawdzającym jest wstawienie na master soundgoodizera na ćwierć amount jednak warunkiem do dobrego efektu jest odpowiednia głośność reszty kanałów z padami, perką, fx'ami.
Na forum jest więcej profesjonalistów to tylko taki niewielki pomysł odkryty po 3 latach tworczości xd


RE: Poprawny miks. Co i jak? - Revnotes - 26.01.2013

Stanowczo odradzam zapięcie Soundgoodizer na master.
Ogólnie mastering możesz robić na wiele sposobów.
Jedni wrzucają audio clip i pracują na jednym kanale master.
Drudzy tworzą tzw. semi mastery, jeden sygnał mocno skompresowany i domiksowany do czystego.
Jeszcze inni robia tych kanałów więcej i np. na jednym zadają mocną saturację.
Ty decydujesz jaki sposób obrać, każdy mixdown wymaga innych zabiegów.
Zadajesz sobie pytanie, co tu jest nie tak, a następnie jak temu zaradzić i wybierasz odpowiednie narzędzie.
Trudno tu o pewniki, ale myślę, że jednym z nich jest Limiter/Clipper na końcu łańcucha.
Do masteringu ludzie wykorzystują studia ze świetną akustyką i swoje wieloletnie doświadczenie.
My tutaj możemy co najwyżej spróbować własnych sił, a co z tego wyjdzie, to już słuchacz oceni.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - F3edo - 26.01.2013

(26.01.2013, 9:22)Graf Spee napisał(a): wg mnie dobrym pomysłem i aktualnie się sprawdzającym jest wstawienie na master soundgoodizera na ćwierć amount jednak warunkiem do dobrego efektu jest odpowiednia głośność reszty kanałów z padami, perką, fx'ami.

to jest żart?


RE: Poprawny miks. Co i jak? - pika - 26.01.2013

po pierwsze to nie czytaj wypowiedzi specjalistów z internetu. Ja przez to nabrałem posranych nawyków bo na mnie krzyczeli i mowili zeby nie wrzucac nic na master :D
u mnie na masterze zawsze jest :
Analizator widma, panoramy i RMSu.
EQ mid side , limiter z ozona i vintage warmer- ale podczas produkcji jest to wylaczone, wlaczam tylko zeby zobaczyc jak to bedzie wygladalo po finalnej obróbce lub zeby uslyszec glosniej jakieś szczegóły.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - Herman - 26.01.2013

ja mam bardzo podobnie jak kolega wyżej :) dodam, ze kluczowe sa poziomy glosnosci poszczególnych kanałów.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - Revnotes - 26.01.2013

(26.01.2013, 14:51)pika napisał(a): po pierwsze to nie czytaj wypowiedzi specjalistów z internetu. Ja przez to nabrałem posranych nawyków bo na mnie krzyczeli i mowili zeby nie wrzucac nic na master :D
u mnie na masterze zawsze jest :
Analizator widma, panoramy i RMSu.
EQ mid side , limiter z ozona i vintage warmer- ale podczas produkcji jest to wylaczone, wlaczam tylko zeby zobaczyc jak to bedzie wygladalo po finalnej obróbce lub zeby uslyszec glosniej jakieś szczegóły.

Tak się zastanawiam, po co w takim razie napisałeś post, jeżeli nie chcesz by autor to czytał ;P
Swoją drogą można i tak jak Ty napisałeś, ja też mam łańcuszek przez siebie dobranych wtyczek i czasem z tego korzystam, jak pisałem sposobów jest wiele, bo tu nie o sposób chodzi, ale o rezultat.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - RaNi/Works - 26.01.2013

Ojtam nie ważne czym nafaszeruję kanal. Ważne żeby kawałek dobrze brzmiał.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - F3edo - 26.01.2013

Na bank będzie dobrze brzmieć jak wrzucisz tam soundgoodizer... <startreckfacepalm>
Plus limiter ściszający wg ciebie jakieś dźwięki <startreckfacepalm2>

Sam przeczytaj co tu w ogóle piszesz. Jak dajesz takie rady to autentycznie nie pisz nic. Koleś pyta się bo nie wie, a potem tacy jak ty pseudospecjaliści się wypowiadają i robią mu z głowy siano. Jeśli po wrzuceniu limitera na master jeden sygnał zagłusza ci drugi to właśnie oznacza, że zrobiłeś zły miks, a pisanie jeszcze że masz 3 lata jakiegoś doświadczenia w produkcji to już pusty śmiech z taką wiedzą i radami.

Odnośnie tematu - pytanie nie jest sprecyzowane. W tytule piszesz o miksie, a w treści pytasz się co wrzucić na master, czyli poruszasz temat masteringu. Każdy ma swoje sposoby i przyzwyczajenia dotyczące "dupereli" na masterze.
Generalnie duperele dzielą się na 2 kategorie - EQ i kompresory (limitery). Equalizator, czyli korektor dźwięku może znacznie pomóc ci w przypadku kiedy w miksie masz "dziury" (czyli za dużo/mało dołu/góry utworu itp). Bardziej rozbudowane korektory dźwięku posiadają też podział na mid/side, czyli dzięki nim możesz modelować przestrzeń utworu. Druga grupa czyli kompresory pomagają ci wyrównać sygnał. W masteringu używa się kompresorów wielopasmowych, czyli oznacza to, że możesz podzielić sobie na odpowiednie grupy całe spektrum i osobno je kompresować. Limiter to przykład kompresora jednopasmowego z maksymalnym ratio, dlatego najczęściej poza kompresorami wielopasmowymi wrzuca się go zupełnie na sam koniec, żeby poza określony threshold (w tym przypadku 0db) nie wychodził żaden sygnał i nie tworzył przesteru.

Ja na master wrzucam na początku kompresor wielopasmowy (może to być Maximus, Izotope Ozone, Alloy - możliwości jest bardzo dużo). Bardzo ważne jest ustawienie odpowiedniego attacku i release'u kompresora na każdym paśmie. Generalnie przy masteringu nie używam EQ, bo staram się żeby miks brzmiał na tyle dobrze, żeby nie trzeba było wprowadzać żadnych poprawek. Poza tym korzystam z wtyczki mającej miernik RMS (np TrackS, Izotope Ozone). RMS utworu to na chłopski rozum jego moc (z którą nie można przesadzić, ani dać jej za mało). Czasami całość przepuszczam jeszcze przez saturatory symulujące brzmienie klasycznego sprzętu (np symulacje taśmy).


RE: Poprawny miks. Co i jak? - Grisha - 26.01.2013

Co do soundgoodizer'a, to kategorycznie odradzam. Wrzucałem go niegdys na master, ale zamiast pomagac, to tylko niszczył caly miks. Ja osobiście wrzucam na master:analizatory widma, maximus, izotope ozone 4(limiter i eq). Ważne, żeby był odpowiedni poziom rms i peak. Prawdę mówiac, każdy ma swoj własny sposób na master, ale ważne, żeby nie przesadzic. Moge zacytowac dosc ciekawa wypowiedz Vincenta di Pasquale'a:
"Użycie właściwego łańcucha efektów na sumie miksu jest bardzo ważne. Przed obróbką włącz wiarygodny miernik poziomu, by zobaczyć, jaki sygnał trafia na procesory. Kolejna wtyczka to korekcja. Zwiększ poziom najważniejszych częstotliwości, by rozjaśnij brzmienie i skorzystaj z filtru półkowego nisko tonów dla ogólnego podniesienia poziomu basu. Następnie włącz kompresor ustawiając Ratio na poziomie 4:1-6:1, średnim ataku i wolny powrót. Ustaw Treshold tak, aby uzyskać od 3 do 6dB tłumienia. Korzystając z kontroli Make-up Gain wyrównaj poziom sygnału po kompresji. Na końcu włącz limiter. Ustaw maksymalny poziom wyjściowy na -0,1 dB i zredukuj próg Treshold tak, by uzyskać głośny sygnał bez przesterowania. Skontroluj miernikiem poziom sygnału po limiterze. Utrzymując RMS między -10 a -5 dB"


RE: Poprawny miks. Co i jak? - The Timbrer - 26.01.2013

Soundgoodizer na master <facepalm> Limiter który ścisza dźwięki <facepalm>
Jeżeli chodzi o teorię mixuto przede wszystkim książki dużo ich jest na ten temat. Najlepsza to chyba Rhoey Izhaki, tytułu nie pamiętam, poszukaj na necie a znajdziesz. No i ustawianie pluginów na masterze to nie mixing akurat xD w przypadku kogoś kto jest podpisany w labelu na master nic nie kładzie oprócz EQ który ścina wszystko poniżej 30 Hz i powyżej 20 kHz (lub mniej jak kto woli). A jeśli nie jesteś podpisany a chcesz żeby było głośno użyj multiband compressora żeby na odpowiiednich pasmach częstotliwości zmniejszyć dynamikę a następnie limitera który to zetnie wszytsko co znajdzoie się powyżej 0 dB lub innej ustalonej wartości przez Ciebie. (Osobiście preferuje clippery które to oprócz ścinania pozwalają także na podniesienie głośności dobrym przykładem jest Oxford Inflator lub Fabfilter Pro-L). Tylko nie przedobrzyj najlepiej kontroluj wtedy utwór oscyloskopem czyli narzędziem do sprawdzenia waveformu w czasie rzeczywistym (Schuwa Schope posiada coś takiego). A i limiter różni sięod compressora tym że compressor ma ratio od 1:1 do 1:10 a limiter od 1:10 do nieskończoności ;)W najnowszych utwórach nie ma dynamiki pamiętaj o tym więc zazwyczaj wartość peak jest równa średniej głośności ale żeby to osiągnąć i nie zniszczyć mixu potrzeba lat praktyki. Dla Ciebie najlpiej będzie jak będzie ciut ciszej ale za to masz pewność że czegoś nie zepsułeś

BTW RMS to nie moc utworu ale jedynie jego średnia głośność i nie można z tym przesadzić xD no chyba że Ci będzie sygnał clippował. w nowych utworach muzyki elektronicznej (przynajmniej tej co ja słucham) RMS = PEAK ale masteringowy laik tego nie osiągnie bez utraty jakości utworu.

RMS w głośnikach to ich moc skuteczna ale to zupełnie co innego.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - RaNi/Works - 26.01.2013

Napisałem żeby WYWALIĆ limitera i dać soundgudizer oj nie przekręcajcie omg.
Ja też się uczę i z chęcią czytam wasze rady ale o gustach się nie dyskutuje.
Soundgodizer jest dobrą wtyką ale dla tych którzy potrafią ją używać. Ja tylko dałem swoją uwagę i nie trzeba mnie za to besztać i nazywać pseudoprofesjonalistą. :(

doskonale wiecie jaką muzykę tworzę, zlitujcie się nade mną trochę...

Wy macie większy staż ode mnie ale nie musicie mnie minimalizować. Wszyscy dajemy jakieś uwagi przecież...

Cytat:Sam przeczytaj co tu w ogóle
piszesz. Jak dajesz takie rady to
autentycznie nie pisz nic. Koleś
pyta się bo nie wie, a potem tacy
jak ty pseudospecjaliści się
wypowiadają i robią mu z głowy
siano. Jeśli po wrzuceniu limitera
na master jeden sygnał zagłusza
ci drugi to właśnie oznacza, że
zrobiłeś zły miks, a pisanie
jeszcze że masz 3 lata jakiegoś
doświadczenia w produkcji to już
pusty śmiech z taką wiedzą i
radami.

przez 3 lata bez neta byłem samoukiem fl'a ogarnąłem bez żadnego tuta. Mam prawo nic nie wiedzieć o tym jak poprawnie zrobić np mix.
Ale koniec sory jakoby za kłótnię. Bo na to wygląda. Spam na pw milordzie.


RE: Poprawny miks. Co i jak? - Herman - 26.01.2013

Ale soundoogizer to zwyczajny młot, za pomocą którego robi się gnioty xd to nie jest exciter na kanał master xd Cały problem tkwi w tym, że dajesz rady, które nie pomagają, a mogą zaszkodzić. Jeżeli nie jesteś czegoś pewien to nie pisz ;) Wierz mi, że lepiej jest dobrze ustawić Limiter z FLa, aniżeli dać tam soundgoodizer ( xd )


RE: Poprawny miks. Co i jak? - The Timbrer - 26.01.2013

Soundgoodizer to nic innego jak exciter cos jak EQ lecz oprocz EQ posiada inne algorytmy do poprawienia niekotrych czestotliwosci. Jednak Soundgoodizer te algorytmy ma bardzo slabe nie wspominajac juz o tym ze takie wrzucenie na master takiego pluginu powoduje zmiany w calym utworze na kazdej sciezce. Mysle ze nawet Image-Line nie wyprodukowala tego pluginu z mysla wrzucenia go na master. Sprawdzic sie on moze JEDYNIE na pojedynczych sciezkach ewentualnie busach (sendy kilku sciezek do jednej szyny mowiac po FLowsku). I radzilbym Ci bys najpierw ty rowniez przeczytal dobra ksiazke o mixie. Limiter faktycznue moze sciszyc wyjscie jedynie wtedy gdy jest on zle ustawiony prawdopodobnie masz cos pokopane we Fruity Limiterze. Ja unikalem wbudowanych pluginow od FLa gdyz maja one slabe algorytmy (w moim mniemaniu oczywiscie) szukalem raczej alternatyw w zewnetrznym srodowisku. Z reszta mix to tez pojecie wzgledne z racji tego ze nie moze byc on zly/dobry. Zawsze mozesz powiedziec ze takie wlasnie cos xamierzales. Po drugie mix ma odzwierciedlac uczucia jakie chcesz przekazac. Bardziej euforyczne tracki beda bardziej jasne duzo wysokich czestotliwosci podczas gdy mocne i raw tracki beda raczej tych czestotliwosci mniej posiadaly by wprowadzic pewna mrocznosc do utworu


RE: Poprawny miks. Co i jak? - Herman - 26.01.2013

Się rozpędziłeś Timbrer xd przecież napisałem, że Soundgoodizer to exciter, który nie nadaje się na master xD

Limiter w FLu domyślnie ma attack 2ms, release 85ms


RE: Poprawny miks. Co i jak? - The Timbrer - 26.01.2013

O tej ksiazce to do Graff Spieego. Twojej wiedzy nie smiem podwazac :)

Osobiscie jako Limitera/Clippera uzywam Fabfilter Pro-L z algorytmem Dynamic z krotkim attackiem i nie za dlugim release. Do tego daje overcostam zeby lepiej algorytm funcjinowal (bardzo CPUzerne) i na koniec podbijam wbudowanym clipperem na satysfakcjonujaca mnie glosnosc. Pamietac nalezy ze glosnosc zalezy nie tylko od masteringu ale i od mixu. Jak bedzie do dupy mix to naeet najlepszy inzynier nic nie wskora masteringiem