MIKS
Miksowanie ścieżek w całość to pewność co do każdego dźwięku i instrumentu, że jest słyszalny przy odpowiedniej głośności, czasie i miejscu w Twoim stereofonicznym pejzażu dźwiękowym, zwanym panoramą stereo. Chcę zwrócić uwagę na nieistniejącą w niektórych nagraniach dynamikę i zaapelować o rozważniejsze obchodzenie się z kompresorami, korektorami i limiterami.
Wróćmy do korzeni....
Kiedy wrzucimy profesjonalne nagranie do FL STUDIO i włączymy na nim Parametric EQ2 i włączymy w tym korektorze umożliwienie wizualizacji nachylenia minus 4,5 dB – otrzymujemy wyrównaną charakterystykę częstotliwościową. Zazwyczaj jest ona już włączona, ale warto ją wyłączyć czasem i poważnie się zastanowić co chcemy osiągnąć...
![[Obrazek: Pivot%20Slope.jpg]](https://fl-pdf.webs.com/Pivot%20Slope.jpg)
Muzyka często umniejsza znaczeniu wysokich tonów, a kładzie nacisk na niskie częstotliwości. Zgodnie z wieloma badaniami prowadzonymi w przeszłości, które doprowadziły do ustalenia konturów równej głośności, stwierdzając, że ludzie są na ogół bardzo spostrzegawczy w zakresie wysokich częstotliwości, a treści o niskiej częstotliwości wymagają znacznie większej mocy, aby być postrzegane jako równie głośne. Więc aby coś dobrze zabrzmiało w ludzkim uchu, musi istnieć odwrócona zależność między częstotliwością, a poziomem głośności.
![[Obrazek: slope.png]](https://fl-pdf.webs.com/slope.png)
![[Obrazek: EQ%20bands%20pivot%20slope.jpg]](https://fl-pdf.webs.com/EQ%20bands%20pivot%20slope.jpg)
Teraz spójrzmy na niektóre wykresy częstotliwościowe popularnych piosenek – bardzo różne utwory mają jedną wspólną cechę. We wszystkich występuje znaczny spadek w charakterystyce częstotliwościowej.
![[Obrazek: EQ%20bands.jpg]](https://fl-pdf.webs.com/EQ%20bands.jpg)
Obecnie muzyka pop nakazuje, że dla każdego podwojenia częstotliwości lub oktawy dźwięk powinien być o 4.5 dB cichszy. Co powyższe analizy widma tych nagrań tylko to potwierdzają.
- Oczywiście po włączeniu pokazanej na samym początku artykułu opcji "pivot slope 4.5 dB/oct",
znów ujrzymy wyrównane widmo.
DYNAMIKA W NAGRANIU
Zakres dynamiczny to odległość między najniższym, a najwyższym szczytem sygnału w materiale dźwiękowym. Jest to tak elementarna wiedza, że nie sposób o tym nie wiedzieć, zapomnieć czy zignorować zduszając tę dynamikę kompresorem czy limiterem wywołując efekt jednostajnej ściany dźwięku, która brzmi wyjątkowo nieprzyjemnie, gdyż nie zapewnia żadnych pozytywnych wrażeń brzmieniowych, estetycznych, emocjonalnych i zmysłowych.
Tak jak głośność, tak też i zakres dynamiki jest rozumiany w krótkim okresie czasu jak transjent uderzenia werbla, naprzeciw jego zanikania albo w dłuższym okresie czasu w trakcie przebiegu całej piosenki – wstęp, zwrotka, refren, zakończenie – każdy segment w innym zakresie dynamiki tylko po to, aby wywołać interesujące napięcie albo by uzyskać poszczególne zmiany emocjonalne w muzyce. (charakterystyce emocjonalnej nagrania)
![[Obrazek: dynamic.jpg]](https://fl-pdf.webs.com/dynamic.jpg)
Tak jak głośność, tak też i zakres dynamiki jest rozumiany w krótkim okresie czasu jak transjent uderzenia werbla, naprzeciw jego zanikania albo w dłuższym okresie czasu w trakcie przebiegu całej piosenki – wstęp, zwrotka, refren, zakończenie – każdy segment w innym zakresie dynamiki tylko po to, aby wywołać interesujące napięcie albo by uzyskać poszczególne zmiany emocjonalne w muzyce. (charakterystyce emocjonalnej nagrania)
![[Obrazek: clipping.jpg]](https://fl-pdf.webs.com/clipping.jpg)