Najlepiej zacząć od koncepcji LUFS. Jeżeli spojrzymy na RMS jest to czysta matematyka wzięta właściwie z pomiarów elektrycznych - odnosi się do wartości "średniej" sygnału - z perspektywy energii sygnału ma sens, wszystko się zgadza. Niestety nie bierze to pod uwagę psychoakustyki. Człowiek różnie odbiera różne częstotliwości i pewne zjawiska akustyczne (np. jeżeli mamy cichy dźwięk, a następny głośny, to w dB nie musi być duża różnica, aby spotęgować wrażenie "uderzenia") są różnie odbierane. LUFSy poniekąd uwzględniają te czynniki i dlatego ich wskazanie, -10LUFS dla dwóch utworów, będzie skutkowało podobnym ich odbiorem. Serwisy streamingowe narzucają pewne wartości, aby użytkownik nie musiał borykać się z problemem że jeden utwór gra tak, a inny inaczej. To jakie wartości narzuci serwis, to już raczej kwestia ich widzimisie. Przyjmuje się również że przekraczanie pewnej granicy LUFS wiąże się ze znaczącą utratą dynamiki utworu i staje się on praktycznie klocem (mimo że nie występują jakieś przestery i inne takie). Ponadto LUFSy to nie tylko standard w muzyce, ale we wszelkiego rodzaju nadawaniu audio, np. radiu czy telewizji (stąd właściwie on się wywodzi).
-12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność |
|
Wiadomości w tym wątku |
-12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - przez Wasp - 8.07.2021, 17:40
RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - przez Loco - 9.07.2021, 20:39
RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - przez Wasp - 10.07.2021, 18:01
RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - przez Loco - 10.07.2021, 18:26
RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - przez Wasp - 10.07.2021, 18:37
RE: -12 RMS to -10 LUFS ? przy masteringu - jednolita głośność - przez Loco - 10.07.2021, 18:57
|