Cześć Od pewnego czasu publikuję na swoim Instagramie szybkie tipy dla producentów i wpadłem na pomysł, że skoro i tak piszę te tipy po polsku a dopiero później tłumaczę je na angielski to może warto je publikować również tutaj- na forum. Tak więc przedstawiam przedpremierowo (na IG jeszcze nie wstawiłem) 6 sytuacji w których warto sprawdzić monokompatybilność. Życzę miłej lektury
1. Zmniejszanie mixu wtyczki w konsoli i przetwarzanie równolegle.
Ustawienie kilku mikrofonów w celu nagrania jakiejś partii jest dość trudnym zadaniem- im większa odległość pomiędzy mikrofonem a źródłem dźwięku tym później dźwięk dociera do mikrofonu. Przy nagraniach z kilku mikrofonów te opóźnienia mogą być różne w wyniku czego może dojść do problemów fazowych.
Co o tym sądzicie? Coś pominąłem? Jeśli dorzucilibyście coś od siebie to komentujcie. Chętnie dowiem się też jakie tematy tipów chcielibyście zobaczyć w przyszłości. Pozdrawiam
1. Zmniejszanie mixu wtyczki w konsoli i przetwarzanie równolegle.
Przy kręceniu dedykowanym pokrętłem mix wewnątrz wtyczek, najczęściej nie tworzy to jakichkolwiek problemów. Mogą się one jednak pojawić kiedy kręcisz pokrętłem mix w konsoli twojego DAW'u. Dlaczego tak się dzieje? Bo wiele wtyczek wprowadza delikatne opóźnienie sygnału, więc kiedy poruszasz pokrętłem mix to mieszasz opóźniony sygnał z oryginalnym, nieopóźnionym. To praktycznie zawsze prowadzi do problemów fazowych- w tym przypadku są one słyszalne nawet w stereo ale po monofonizacji mogą być słyszalne nawet bardziej. Podobnie rzecz ma się odnośnie przetwarzania równoległego.
2. Unison, chorus, phaser i flanger.
Funkcja unison jest używana do pogrubiania i poszerzania brzmienia oraz w celu dodania mu ruchu. Zasada działania unison opiera się na nakładaniu kilku kopii dzwięku, gdzie wszystkie kopie delikatnie różnią się między sobą parametrami. Poszerzanie odbywa się poprzez rozmieszczenie kopii dźwięku w panoramie, pogrubienie poprzez delikatną zmianę wysokości dźwięku każdej z kopii. Ruch natomiast jest uzyskiwany dzięki "phase cancelation"- naturalnemu następstwu nakładania się niemalże identycznych dźwięków, często w celu spotęgowania tego efektu każdą z kopii przesuwa się w czasie o parę milisekund. Jednak poza tymi trzema porządanymi efektami unison może też przysporzyć problemów- mianowicie niejednokrotnie zdarza się że przy niektórych ustawieniach unison otrzymuje się dźwięk który świetnie brzmi w stereo, a w mono całkiem inaczej. Ze względu na podobieństwo w działaniu, podobne problemy może powodować użycie chorusa, phasera lub flangera.
3. Podczas mixu.
Jeśli nie miksujesz od początku w mono to przynajmniej sprawdzaj co jakiś czas jak mix brzmi w mono. To dość rozczarowujące kiedy sądzisz, że ukończyłeś mix i w stereo brzmi on świetnie, a kiedy dokonujesz pierwszego odsłuchu w mono- czar pryska.
4. Kiedy używasz poszerzaczy stereo.
Większość z wtyczek do poszerzenia obrazu stereo działa na zasadzie phase-shiftingu- często prowadzi to do powstawania problemów fazowych po monofonizacji. O dziwo dotyczy to również niektórych wtyczek których developerzy zapewniają, że nie naruszają one monokompatybilności sygnału.
5. Dodanie reverbu lub delayów.
Jako, że podstawowym zadaniem pogłosów i delayów jest kreowanie przestrzeni stereo to oczywistą sprawą jest to, że ich składowa side jest głośniejsza niż składowa mid przez co po monofonizacji reverb lub delay może być znacznie słabiej słyszalny.
6. Używanie więcej niż jednego mikrofonu.
Ustawienie kilku mikrofonów w celu nagrania jakiejś partii jest dość trudnym zadaniem- im większa odległość pomiędzy mikrofonem a źródłem dźwięku tym później dźwięk dociera do mikrofonu. Przy nagraniach z kilku mikrofonów te opóźnienia mogą być różne w wyniku czego może dojść do problemów fazowych.
Co o tym sądzicie? Coś pominąłem? Jeśli dorzucilibyście coś od siebie to komentujcie. Chętnie dowiem się też jakie tematy tipów chcielibyście zobaczyć w przyszłości. Pozdrawiam