1. Pogłos splotowy
Pogłosy to efekty przestrzenne, więc najczęściej ich składowa side jest znacznie glosniejsza niż składowa mid przez co po monofonizacji pogłos może być niesłyszalny w gęstym mixie. Kiedy delikatnie zwiększysz głośność składowej mid to powinno być ok. Ciekawe rezultaty daje też umieszczenie monofonicznego pogłosu w mixie stereo.
Dajcie znać co o tym myślicie i jakie tipy chcielibyście zobaczyć w przyszłości.
Jeśli nie posiadasz żadnych "wypasionych", drogich wtyczek pogłosowych to nie daj sobie wmówić, że jest to przeszkoda uniemożliwiająca uzyskanie świetnie brzmiących przestrzeni. Kompromisem pomiędzy oszczędzeniem kilkuset dolarów i dodaniem swoim mixom wspaniale brzmiacych pogłosów jest convolution reverb, czyli po polsku pogłos splotowy, który wykorzystuje nagrane próbki dźwięku do wykreowania pogłosu. Dzięki temu możesz zaimponować do takiej wtyczki impuls z pogłosem np. Lexicona dzięki czemu otrzymasz niemal identyczne brzmienie i przestrzeń jak te uzyskane przy pomocy wtyczki/ sprzętu użytej do nagrania impulsu. W sieci dostępna jest cała gama darmowych próbek impulsów z takich kultowych sprzętów jak wspomniany wcześniej Lexicon czy Bricasti. Jedbak wszystko ma swoje wady i zalety- nie inaczej jest w tym przypadku. Wtyczki pogłosu splotowego dają możliwość odtwarzania pięknie brzmiących przestrzeni bez wydawania dużych pieniedzy, jednak mają one znacznie ograniczone możliwości manipulacji parametrami typowymi dla pogłosów algorytmicznych- na przykład nie można za ich pomocą tak dokładnie kontrolować czasu wybrzmiewania jak w przypadku pogłosów algorytmicznych. Dlatego pogłosy splotowe są praktycznie bezużyteczne jeśli chodzi o następny podpunkt.
Jeśli chcecie zobaczyć porównanie standardowego pogłosu i pogłosu splotowego to polecam filmik z tego linku:
82. Synchronizacja z tempem utworu
Ustawienie czasu wybrzmiewania w synchronizacji z tempem utworu często pozwala polepszyć flow kawałka, sprawić że zacznie on płynąć. Jeśli nie wiesz jak dobrać wartość czasu aby była ona zsynchronizowana z tempem to możesz skorzystać z kalkulatorów tempa i opóźnień jakie są dostępne online. Warto też sprawdzić jak zabrzmi pre-delay w synchronizacji z tempem.
Tutaj jest fajnie zaprezentowane jak to działa:
https://youtu.be/1J1vkdXH9903. Send = , insert =
Jeśli jeszcze nie używasz pogłosów na zasadzie wysyłek suchego sygnału na szynę pogłosową to najwyższa pora zacząć to robić. Daje Ci to możliwość przetwarzania pogłosu niezależnie od suchego sygnału. Z własnego doświadczenia wiem, że jeśli na takiej szynie zapniesz insertowo przed pogłosem wtyczkę nasycającą sygnał to można uzyskać bardzo ciekawe efekty.
4. Panoramuj panoramixie
Kolejną przewagą pogłosu na wysyłce w stosunku do pogłosu insertowego jest to, że możesz niezależnie panoramować sygnał suchy i czysty pogłos. Spróbuj przesunąć syntezator 50% w lewo a jego pogłos 50% w prawo. Jeśli jeszcze nigdy tego nie robiłeś to prawdopodobnie będziesz zdziwiony jak świetnie technika ta kreuje przestrzeń i dodaje szerokości miksom.
5. Sprawdzaj w mono
Pogłosy to efekty przestrzenne, więc najczęściej ich składowa side jest znacznie glosniejsza niż składowa mid przez co po monofonizacji pogłos może być niesłyszalny w gęstym mixie. Kiedy delikatnie zwiększysz głośność składowej mid to powinno być ok. Ciekawe rezultaty daje też umieszczenie monofonicznego pogłosu w mixie stereo.
Dajcie znać co o tym myślicie i jakie tipy chcielibyście zobaczyć w przyszłości.