Ogłaszam się, że mogę przeprowadzić wykonanie miksu i/lub masteringu bardzo dobrej jakości. Sam jestem producentem od 2 lat (jedna z moich ostatnich produkcji - Dreg'atar - znajduje się tu na forum), sam robię miks i mastering własnych utworów więc jeśli chcecie sobie wyrobić zdanie na temat moich umiejętności oraz ostatecznego ofektu jaki osiągam to zachęcam do przesłuchania kilku moich utworów na http://www.soundcloud.com/maver
Podaję pełną specyfikację mojego sprzętu.
Hardware:
- Intel Core i7 3,0 GHz
- 12 GB RAM
- 2 TB HDD
- Window 7 64-bit
- Interface Audio AVID M-box
- Monitory KRK Rokit 8
- Słuchawki Sennheiser HD 598
- Klawiatura Axiom 61
Software:
- FL Studio 10 XXL (legal)
- KOMPLETE 8 Ultimate (legal)
- Spectrasonic Omnisphere 1.5 (legal)
- Izotope Ozone 5 (legal)
Jeśli więc są osoby na forum które mają skończony kawałek ale nie czują się zbyt pewnie przy ostatecznym ustalaniu poziomów głośności, equalizacji śladów, kompresji, limitingu, panoramie stereo, używaniu efektów typu reverb, delay, itp. itd. zapraszam do współpracy.
Przy czym trzeba dodać, że ja nie jestem czarownikiem i nie będę w stanie zamienić źle brzmiącego miksu w złoto. Zrobię co mogę, na ile pozwoli mi sprzęt oraz doświadczenie. Dodam również, że to nie jest ogłoszenie charytatywne i pobieram skromne opłaty; ale bez paniki - ja nie jestem Abbey Road Studio i nie wezmę 5000 zł za jeden utwór. W rzeczywistości to będą groszowe sprawy i myślę, że nikt nie będzie zawiedziony.
Chętnych zapraszam do kontaktu przez gg: 6545140
W jaki sposób przygotować utwór do miksu?
- KAŻDY instrument musi być na osobnym kanale miksera. Stopa, haty, pady, leady, wszystko musi zostać ostatecznie wyrenderowane do osobnych wave'ów. Wyjątkiem od reguły może być sytuacja kiedy np. zlayerowałeś dwie stopy, bądź dwa pady czy leady, bądź uzyskałeś jeden dźwięk przy pomocy kilku innych i bardzo chcesz aby pozostał nierozdzielny. Jednak wiedz, że wtedy odbierasz mi pole manewru, ale to twój wybór.
- NAZWIJ WSZYSTKIE ŚCIEŻKI na mikserze w jasny i przejrzysty sposób: LEAD 1, LEAD 2, BASS, itd...
- AUTOMATYZACJE GŁOŚNOŚCI które regulują względną głośność instrumentu pomiędzy sekcjami powinny być wyłączone, np. kiedy bass gra ciszej podczas zwrotki a głośniej podczas refrenu. Takie automatyzacje są mi nie potrzebne ponieważ ja sam określę, czy w danej chwili coś powinno grać głośniej czy nie, a w dodatku użyję do tego innych narzędzi (może to być np. kompresja). Natomiast automatyzacje FADE IN / FADE OUT na wejściach, przejściach, bridge'ach, i zakończeniach muszą pozostać ponieważ jest to integralna część aranżacji. Ja nie będę przecież wiedział gdzie i jak chcesz żeby dźwięk leadu narastał bądź malał.
- AUTOMATYZACJE FILTRÓW powinny pozostać włączone ponieważ praca filtrów jest często integralną składową aranżu (wszelkie cut-off'y na build-upach, itp.). Niemniej do ciebie należy decyzja które filtry pozostawisz, a które wyłączysz.
- FILTRY jako takie, które zmieniają barwę oraz charakter a często też dynamikę dźwięku muszą pozostać włączone, np overdrive'y, cabinety, phasery, flangery, waveshapery, granulizery, distortion, lo-fi, formnant, wah-wah, itd. Jeśli je wyłączysz i wyślesz mi surowy ślad to ja nie będę w stanie odtworzyć tego dźwięku tak jak ty to zrobiłeś.
- PANORAMA powinna być zresetowana dla wszystkich instrumentów, chyba, że masz jakieś fragmenty gdzie celowo przesuwasz instrument w panoramie dla uzyskania określonego efektu, np. efekt radiowy w jednej słuchwce, albo automatyzacje mono / stereo - ich również nie wyłączaj. Ponownie - są to integralne elementy aranżacji, sposób w jaki napisałeś utwór.
- EQUALIZERY które podkolorowują dźwięki aby lepiej leżały w miksie powinny zostać wyłączone. Pozwól mi samemu ocenić, czy jakieś ślady wymagają equalizacji.
- STEREO ENCHANCERY które wywołują efekt stereo wyłącz. Ja zajmę się ostatecznym ustaleniem co i jak szeroko powinno grać.
- KOMPRESORY i LIMITERY, ścieżki muszą być wolne od kompresji i limitingu, powyłączaj je zatem, z jednym wyjątkiem. Jeśli masz jakieś kompresory lub limitery na sidechain'ie które wywołują efekt pompki to pozostaw je włączone. Znów - pompka jest elementem aranżacji i do ciebie należy ustawienie oraz zachowanie jej parametrów.
- REVERB to szczególny efekt i generalnie powinien pozostać wyłączony. Mam własne reverby świetnej jakości którymi wzbogacę miks. Niemniej znów pytanie - czy robiłeś gdzieś jakieś automatyzacje związane z charakterem pogłosu które są częścią aranżacji? Np. stopniowe zwiększanie głośności reverbu na przejściu? W takich przypadkach cały reverb na kanale musi zostać aktywny.
- DELAY generalnie musi być włączony ponieważ zwyczajnie jest częścią kompozycji instrumentu. Tym bardziej jeśli dotyczą go jakieś automatyzacje.
- PODSUMOWUJĄC wszystko to co jest integralną częscią utworu powinno pozostać włączone, praca filtrów, rytmiczne zmiany głośności, fade in/out, filtry stylizujące, itd. Natomiast wyłączeniu podlegają wszystkie efekty o których chcesz aby zostały wyregulowane przeze mnie. Zastanów się więc bardzo dokładnie i zbadaj każdy kanał pod kątem wtyczek jakie na nim posiadasz oraz automatyzacji jakie masz na playliście. Które z nich powinny pozostać? Zdecyduj.
Zrób listę rzeczy którą chciałbyś mieć wykonaną na miksie. Daj mi jak najwięcej informacji o śladach. Jeśli chcesz aby pianino miało ładny długi reverb, gitara miała większy pazur, wokal został odszumiony, perkusja miała wyraźniejszy atak, czy też smyczki grały po lewej albo stopa była bardziej w mono napisz o tym w pliku tekstowym i dołącz do miksu. Im więcej uwag tym lepiej ponieważ utwór ma ostatecznie odpowiadać twojej wizji. Może masz pomysł o którym myślałeś ale nie byłeś w stanie go zrealizować ze względu na brak umiejętności albo odpowiednich narzędzi? Dołącz informację o tym a ja spróbuję ci pomóc.
Jeśli robisz w FLu to podczas eksportowania ścieżek do wave'ów wpisz nazwę plików "_" czyli podkreślnik. W ten sposób wyeksportowane pliki będą nosiły krótkie przejrzyste nazwy, ponieważ FL tworzy nazwy plików dodając właśnie podkreślnik przed ich nazwami z kanałów. Eksportując sprawdź ustawienia jakości wave'ów. Generalnie proponuję eksportować w 16-bitach ponieważ tworzy to pliki o możliwie najniższej objętości. Ale jeśli chcesz możesz wyeksportować je w 24-bitach. Licz się jednak z tym, że będą dwa razy większe. Zwróć uwagę na opcję "Split mixer tracks" - ona musi być włączona. Natomiast szczególnie uważaj, aby opcja "Save ACIDized" była kategorycznie wyłączona bowiem jest wadliwa i często tworzy uszkodzone wave'y których nie da się usunąć z dysku.
Po eksporcie sprawdź czy wyrenderowane zostały wszystkie pliki. Czasem FL szaleje i coś gubi. Następnie znajdź oraz usuń ścieżkę Master oraz Send a także wszystkie te ślady które pochodzą z kanałów zbiorczych. One są nie potrzebne. Policz i upewnij się, że masz wszystkie ślady o takich samych nazwach jak w FLu. Następnie załaduj je do nowego projektu i odtwórz wszystko jeszcze raz. Często na tym etapie okazuje się, że coś poszło nie tak. Może to być np. nie zresetowana panorama, jakaś zapomniana automatyzacja albo wyłączony filtr. Jeśli po wysłuchaniu do końca jesteś pewien, że utwór brzmi tak jak chciałeś i jest odpowiednio przygotowany możesz zacząć szukać hostingu który pomieści gigabajty danych. W jakiej formie mi to przyślesz jest mi obojętne. Czy to będzie jeden zip z 1 GB czy 5 plików podzielonych zipem na mniejsze części nie ma znaczenia. Zrób tak jak ci wygodnie.
Ważna rzecz - dołącz do śladów utwór w mp3 z miksem wykonanym wcześniej przez ciebie. Wiedząc co próbowałeś osiągnąć będę miał ułatwione zadanie.
Wykonanie miksu w zależności od ilości ścieżek zajmuje mi zwykle od 1 do 3 dni.
W jaki sposób przygotować utwór do masteringu?
Mastering to ostateczna forma poprawy jakości oraz głośności miksu i przeprowadza się go na jednym pliku wave stereo wyeksportowanym w możliwie najwyższej jakości. Mastering to końcowa walka o decybele, panoramę i wyrazistość miksu, ale nie jest to proces który potrafi naprawić źle brzmiący miks. Dlatego sam downmix powinien już brzmieć tak jakby był po masteringu. Zrozumcie, że na tym etapie wszystko jest już zmiksowane do jednego pliku i nie ma możliwości regulacji poszczególnych instrumentów a to oznacza, że co zostało skopane w miksie już takie pozostanie. Jeśli stopa brzmi płasko, pianino jest za cicho a bass jest za mocno w stereo to tego nie da się już naprawić. Dlatego należy dbać o jakość miksu tak jakby masteringu miało nigdy nie być. Zanim wyślecie mix do masteringu dajcie sobie jeszcze dzień lub dwa aby wasze uszy odpoczęły i ostatecznie zdecydujcie czy utwór was zadowala. Ucho się męczy i to co dzisiaj brzmiało jakoś, jutro może brzmieć jakoś inaczej.
HEADROOM jest to pojęcie oznaczające pozostawienie przestrzeni w głośności utworu. Nie ma tu żadnej reguły, ale przyjmuje się, że downmix powinien być na poziomie około -6 dB. Robi się to po to aby pozostawić pole do manewru kompresorom. A w żadnym razie poziom głośności nie może dobijać lub przewyższać 0 dB.
Tak przygotowany downmix wysyłamy mi i czekamy 1 do 2 dni.
Podaję pełną specyfikację mojego sprzętu.
Hardware:
- Intel Core i7 3,0 GHz
- 12 GB RAM
- 2 TB HDD
- Window 7 64-bit
- Interface Audio AVID M-box
- Monitory KRK Rokit 8
- Słuchawki Sennheiser HD 598
- Klawiatura Axiom 61
Software:
- FL Studio 10 XXL (legal)
- KOMPLETE 8 Ultimate (legal)
- Spectrasonic Omnisphere 1.5 (legal)
- Izotope Ozone 5 (legal)
Jeśli więc są osoby na forum które mają skończony kawałek ale nie czują się zbyt pewnie przy ostatecznym ustalaniu poziomów głośności, equalizacji śladów, kompresji, limitingu, panoramie stereo, używaniu efektów typu reverb, delay, itp. itd. zapraszam do współpracy.
Przy czym trzeba dodać, że ja nie jestem czarownikiem i nie będę w stanie zamienić źle brzmiącego miksu w złoto. Zrobię co mogę, na ile pozwoli mi sprzęt oraz doświadczenie. Dodam również, że to nie jest ogłoszenie charytatywne i pobieram skromne opłaty; ale bez paniki - ja nie jestem Abbey Road Studio i nie wezmę 5000 zł za jeden utwór. W rzeczywistości to będą groszowe sprawy i myślę, że nikt nie będzie zawiedziony.
Chętnych zapraszam do kontaktu przez gg: 6545140
W jaki sposób przygotować utwór do miksu?
- KAŻDY instrument musi być na osobnym kanale miksera. Stopa, haty, pady, leady, wszystko musi zostać ostatecznie wyrenderowane do osobnych wave'ów. Wyjątkiem od reguły może być sytuacja kiedy np. zlayerowałeś dwie stopy, bądź dwa pady czy leady, bądź uzyskałeś jeden dźwięk przy pomocy kilku innych i bardzo chcesz aby pozostał nierozdzielny. Jednak wiedz, że wtedy odbierasz mi pole manewru, ale to twój wybór.
- NAZWIJ WSZYSTKIE ŚCIEŻKI na mikserze w jasny i przejrzysty sposób: LEAD 1, LEAD 2, BASS, itd...
- AUTOMATYZACJE GŁOŚNOŚCI które regulują względną głośność instrumentu pomiędzy sekcjami powinny być wyłączone, np. kiedy bass gra ciszej podczas zwrotki a głośniej podczas refrenu. Takie automatyzacje są mi nie potrzebne ponieważ ja sam określę, czy w danej chwili coś powinno grać głośniej czy nie, a w dodatku użyję do tego innych narzędzi (może to być np. kompresja). Natomiast automatyzacje FADE IN / FADE OUT na wejściach, przejściach, bridge'ach, i zakończeniach muszą pozostać ponieważ jest to integralna część aranżacji. Ja nie będę przecież wiedział gdzie i jak chcesz żeby dźwięk leadu narastał bądź malał.
- AUTOMATYZACJE FILTRÓW powinny pozostać włączone ponieważ praca filtrów jest często integralną składową aranżu (wszelkie cut-off'y na build-upach, itp.). Niemniej do ciebie należy decyzja które filtry pozostawisz, a które wyłączysz.
- FILTRY jako takie, które zmieniają barwę oraz charakter a często też dynamikę dźwięku muszą pozostać włączone, np overdrive'y, cabinety, phasery, flangery, waveshapery, granulizery, distortion, lo-fi, formnant, wah-wah, itd. Jeśli je wyłączysz i wyślesz mi surowy ślad to ja nie będę w stanie odtworzyć tego dźwięku tak jak ty to zrobiłeś.
- PANORAMA powinna być zresetowana dla wszystkich instrumentów, chyba, że masz jakieś fragmenty gdzie celowo przesuwasz instrument w panoramie dla uzyskania określonego efektu, np. efekt radiowy w jednej słuchwce, albo automatyzacje mono / stereo - ich również nie wyłączaj. Ponownie - są to integralne elementy aranżacji, sposób w jaki napisałeś utwór.
- EQUALIZERY które podkolorowują dźwięki aby lepiej leżały w miksie powinny zostać wyłączone. Pozwól mi samemu ocenić, czy jakieś ślady wymagają equalizacji.
- STEREO ENCHANCERY które wywołują efekt stereo wyłącz. Ja zajmę się ostatecznym ustaleniem co i jak szeroko powinno grać.
- KOMPRESORY i LIMITERY, ścieżki muszą być wolne od kompresji i limitingu, powyłączaj je zatem, z jednym wyjątkiem. Jeśli masz jakieś kompresory lub limitery na sidechain'ie które wywołują efekt pompki to pozostaw je włączone. Znów - pompka jest elementem aranżacji i do ciebie należy ustawienie oraz zachowanie jej parametrów.
- REVERB to szczególny efekt i generalnie powinien pozostać wyłączony. Mam własne reverby świetnej jakości którymi wzbogacę miks. Niemniej znów pytanie - czy robiłeś gdzieś jakieś automatyzacje związane z charakterem pogłosu które są częścią aranżacji? Np. stopniowe zwiększanie głośności reverbu na przejściu? W takich przypadkach cały reverb na kanale musi zostać aktywny.
- DELAY generalnie musi być włączony ponieważ zwyczajnie jest częścią kompozycji instrumentu. Tym bardziej jeśli dotyczą go jakieś automatyzacje.
- PODSUMOWUJĄC wszystko to co jest integralną częscią utworu powinno pozostać włączone, praca filtrów, rytmiczne zmiany głośności, fade in/out, filtry stylizujące, itd. Natomiast wyłączeniu podlegają wszystkie efekty o których chcesz aby zostały wyregulowane przeze mnie. Zastanów się więc bardzo dokładnie i zbadaj każdy kanał pod kątem wtyczek jakie na nim posiadasz oraz automatyzacji jakie masz na playliście. Które z nich powinny pozostać? Zdecyduj.
Zrób listę rzeczy którą chciałbyś mieć wykonaną na miksie. Daj mi jak najwięcej informacji o śladach. Jeśli chcesz aby pianino miało ładny długi reverb, gitara miała większy pazur, wokal został odszumiony, perkusja miała wyraźniejszy atak, czy też smyczki grały po lewej albo stopa była bardziej w mono napisz o tym w pliku tekstowym i dołącz do miksu. Im więcej uwag tym lepiej ponieważ utwór ma ostatecznie odpowiadać twojej wizji. Może masz pomysł o którym myślałeś ale nie byłeś w stanie go zrealizować ze względu na brak umiejętności albo odpowiednich narzędzi? Dołącz informację o tym a ja spróbuję ci pomóc.
Jeśli robisz w FLu to podczas eksportowania ścieżek do wave'ów wpisz nazwę plików "_" czyli podkreślnik. W ten sposób wyeksportowane pliki będą nosiły krótkie przejrzyste nazwy, ponieważ FL tworzy nazwy plików dodając właśnie podkreślnik przed ich nazwami z kanałów. Eksportując sprawdź ustawienia jakości wave'ów. Generalnie proponuję eksportować w 16-bitach ponieważ tworzy to pliki o możliwie najniższej objętości. Ale jeśli chcesz możesz wyeksportować je w 24-bitach. Licz się jednak z tym, że będą dwa razy większe. Zwróć uwagę na opcję "Split mixer tracks" - ona musi być włączona. Natomiast szczególnie uważaj, aby opcja "Save ACIDized" była kategorycznie wyłączona bowiem jest wadliwa i często tworzy uszkodzone wave'y których nie da się usunąć z dysku.
Po eksporcie sprawdź czy wyrenderowane zostały wszystkie pliki. Czasem FL szaleje i coś gubi. Następnie znajdź oraz usuń ścieżkę Master oraz Send a także wszystkie te ślady które pochodzą z kanałów zbiorczych. One są nie potrzebne. Policz i upewnij się, że masz wszystkie ślady o takich samych nazwach jak w FLu. Następnie załaduj je do nowego projektu i odtwórz wszystko jeszcze raz. Często na tym etapie okazuje się, że coś poszło nie tak. Może to być np. nie zresetowana panorama, jakaś zapomniana automatyzacja albo wyłączony filtr. Jeśli po wysłuchaniu do końca jesteś pewien, że utwór brzmi tak jak chciałeś i jest odpowiednio przygotowany możesz zacząć szukać hostingu który pomieści gigabajty danych. W jakiej formie mi to przyślesz jest mi obojętne. Czy to będzie jeden zip z 1 GB czy 5 plików podzielonych zipem na mniejsze części nie ma znaczenia. Zrób tak jak ci wygodnie.
Ważna rzecz - dołącz do śladów utwór w mp3 z miksem wykonanym wcześniej przez ciebie. Wiedząc co próbowałeś osiągnąć będę miał ułatwione zadanie.
Wykonanie miksu w zależności od ilości ścieżek zajmuje mi zwykle od 1 do 3 dni.
W jaki sposób przygotować utwór do masteringu?
Mastering to ostateczna forma poprawy jakości oraz głośności miksu i przeprowadza się go na jednym pliku wave stereo wyeksportowanym w możliwie najwyższej jakości. Mastering to końcowa walka o decybele, panoramę i wyrazistość miksu, ale nie jest to proces który potrafi naprawić źle brzmiący miks. Dlatego sam downmix powinien już brzmieć tak jakby był po masteringu. Zrozumcie, że na tym etapie wszystko jest już zmiksowane do jednego pliku i nie ma możliwości regulacji poszczególnych instrumentów a to oznacza, że co zostało skopane w miksie już takie pozostanie. Jeśli stopa brzmi płasko, pianino jest za cicho a bass jest za mocno w stereo to tego nie da się już naprawić. Dlatego należy dbać o jakość miksu tak jakby masteringu miało nigdy nie być. Zanim wyślecie mix do masteringu dajcie sobie jeszcze dzień lub dwa aby wasze uszy odpoczęły i ostatecznie zdecydujcie czy utwór was zadowala. Ucho się męczy i to co dzisiaj brzmiało jakoś, jutro może brzmieć jakoś inaczej.
HEADROOM jest to pojęcie oznaczające pozostawienie przestrzeni w głośności utworu. Nie ma tu żadnej reguły, ale przyjmuje się, że downmix powinien być na poziomie około -6 dB. Robi się to po to aby pozostawić pole do manewru kompresorom. A w żadnym razie poziom głośności nie może dobijać lub przewyższać 0 dB.
Tak przygotowany downmix wysyłamy mi i czekamy 1 do 2 dni.