MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Sytrus: Sub downsweep - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum)
+--- Dział: Kosz (https://musicproducers.pl/forum-kosz)
+--- Wątek: Sytrus: Sub downsweep (/temat-sytrus-sub-downsweep)



Sytrus: Sub downsweep - piral - 2.01.2016

Sytrus: Sub Downsweep
Efekt bardzo często używany przy przejściach. Oczywiście są też od tego paczki Vengeance czy inne, ale uważam, że nie ma potrzeby używać sampli, których używają praktycznie wszyscy szczególnie jeśli wykonanie takiego efektu to kilka minut roboty, możliwa większa satysfakcja i większa możliwość kontroli efektu. Dla tych co liczą na jakąś magię w tym tutorialu, to niestety jej nie ma (chyba, że ktoś nie słyszał o tym, że w Sytrusie można wysyłać sygnał z filtra do następnego filtra). Bardzo prosty efekt, bardzo proste rzeczy. ;)

1. Otwieramy Sytrus, wybieramy defaultowy preset, który zresetuje nasze ustawienia i przechodzimy do operatora 1 i "karty" oscillator harmonics gdzie dodajemy 2 harmoniczne (1 zostaje bez zmian): druga na poziomie około 60%, trzecia na 20%. Doda to trochę więcej barwy. Dodatkowo zmieniamy frequency ratio na 0.5000x aby obniżyć dźwięk.

2. Przechodzimy do karty pitch i części envelope gdzie rysujemy coś w tym stylu:
[Obrazek: 2dgond2.png]
Uwaga: Ważne jest, aby w ostatnim punkcie zaznaczyć sustain/loop end (prawy przycisk myszy na punkt), aby dźwięk kończył się wtedy kiedy ma swoje zakończenie w MIDI. Punkt będzie oznaczony literką S.

3. Operator 2, przesuwamy suwak noise maksymalnie do góry.

4. W FM Matrix routujemy szum (OP2) do filtra 1, a podstawę wykonaną w OP1 do filtra 2. Sygnał out ma być tylko dla filtra 3 (domyślnie jest OP1 czyli trzeba to zmienić). Jeśli kogoś dziwi dlaczego akurat tak ma "wyglądać" FM Matrix to nie ma co się martwić, wyjaśniam to w następnych punktach.

5. Filtr 1. Filtrujemy szum. Wybieramy filtr band pass. Cutoff przechylamy lekko w prawo do około 55-60%, resonance 40%. I teraz ważna rzecz: kierujemy filtr 1 do filtra 2 za pomocą pokrętła next - maksymalnie w prawo.

6. Filtr 2. Teraz filtrujemy zarówno podstawę jak i szum, który został wysłany z filtra 1. Wybieramy filtr low pass. Envelope 60% (ponieważ w kolejnym będziemy robić cutoff envelope), cutoff na 75%, reso 0%. Wysyłamy sygnał do filtra 3 - next maks w prawo.

7. Jak obiecałem, cutoff envelope dla filtra 2, mniej więcej tak:
[Obrazek: 10dd4kn.png]

8. Filtr 3. Znów lowpass, ale tu nic nie filtrujemy, więc lowpass maks w prawo, reso maks w lewo. Tu liczy się volume envelope, który ma wyglądać na przykład tak:
[Obrazek: 20swv8p.png]

9. Teraz wybierz nutę np D#4 (efekt najlepiej się prezentuje w granicach F3-F#4 na moje ucho), wsadź ją do piano rolla i gotowe. Możesz jeszcze poautomatyzować filtry wg własnego gustu, w końcu to twój własny dźwięk, a nie sampel. ;)

Jakby były wątpliwości, załączam jeszcze screen z FM Matrix:
[Obrazek: 1565uep.png]

Dla bardziej wymagających: część II (dodatki)