Może iPodów mało kto używa jak Discmanów ale dynamika jest ważnym elementem i nie ma co się oglądać na kompresje sprzętową, bo to zmienia postać nagrania czy na lepszą czy gorszą - możesz sobie wybrać.
Dynamika jest ważna nawet w HH czy Trapach, House, Trance. To nie podlega dyskusji. Źle zrealizowane nagranie nie będzie miało tego "flow". Wczoraj nawet tu na forum zrobiłem kilka poprawek i poprosiłem autorów aby posłuchali sobie fragmentu swojego kawałka na maksymalnej głośności po moich poprawkach i dalej fragment bez poprawek i powiedzieli czego słuchało się przyjemniej.
Niektórzy nadal twierdzą, że lubią pod korek dBfs a inni że lubią po prostu łupnięcie. Ostatnio zauważyłem, że jest z tym problem. Takich nagrań po prostu słucha się źle, bo są technicznie dobre pod czasy, które już minęły ale nie na dzisiejsze czasy. Niektórzy mają nadal podejście do muzyki na poziomie homeopatycznym - o czym wspomniałem wczoraj na czacie. Wojny głośności to już przeszłość. Producenci muszą się z tym pogodzić, nagrania i tak będą ściszane nawet o 7 czy 10 dB. "Kara" naliczana jest dla całości w pomiarze Integrated LUFS - cichsze fragmenty zmniejszają wartość tłumienia, głośniejsze ją zwiększają, a na koniec wyciągana jest średnia.
Mając do dyspozycji 144 dB dynamiki większość producentów wykorzystuje nie więcej niż połowę tego obszaru !!
Dynamika to właśnie trzeci wymiar czyli wysokość czyli poziomy dźwięku. Ja często powtarzam, że miks należy traktować w kategoriach trzech wymiarów:
- szerokość (panorama stereo)
- głębokość (charakterystyka częstotliwościowa)
- wysokość (poziomy głośności poszczególnych instrumentów)
Można sobie robić kawałki, gdzie nie ma w ogóle headroomu nikt nikomu nie zabroni. Dla mnie to błąd na obecne czasy. Uważam to za jednostajny hałas. Myślę, że słusznie już minął czas komercyjnego poziomu na dopingu. Nadal spotyka się jednak loopy które brzmią świetnie odgrywane solo ale wkładając je do miksu zdominowałyby całą aranżację. Musisz użyć filtru górnoprzepustowego, a to może powodować przesterowania, bo taka jest charakterystyka tych filtrów i gdy miernik działa w trybie nadpróbkowania to wykaże taki przester. Nie wszystkie mierniki uwzględniają wskazania True Peak, a gdy dodamy do tego konwersję stratną i różnego typu manipulacje odbywające się podczas strumieniowania to może się wydarzyć naprawdę wiele niepożądanych rzeczy.
Jeszcze na koniec zapraszam do tematu: Miks a dynamika nagrania i tajemnica Equalizera
Jeszcze na koniec zapraszam do tematu: Miks a dynamika nagrania i tajemnica Equalizera
Cytat:Zapas i zakres dynamiki, cz. 1
Zapas i zakres dynamiki, cz. 2