(25.11.2023, 13:15)hudson462 napisał(a): To ciekawe co piszecie, bo wszytkie interfejsy o których do tej pory czytałem miały niemalże idealnie płaską charakterystykę.Hej, mam podobne wrażenie gdy dokonuję odsłuchu na różnych interfejsach - obawiam się, że interfejs nie gra tu zbyt kluczowej roli jeżeli chodzi o jakość odsłuchu. Większość dzisiejszych interfejsów oferuje parametry odsłuchu, które są więcej niż wystarczające przy produkcji muzyki. Klucz to 24 bit, 44,1kHz - wystarcza w zupełności. Możesz produkować w wyższych parametrach, ale uzysk jest niewielki a na słabej jakości głośnikach/monitorach/słuchawkach - nie do wykrycia przy pomocy uszu - polecam tu ślepe testy, są zaprzeczeniem marketingowego bełkotu w naszych "sypialnianych realiach".
Interfejs
To czym dzisiejsze interfejsy się wyróżniają głównie w półce cenowej 400 - 4000zł to najczęściej parametry, które nie będą miały wpływu na to na czym Ci zależ:
Cytat:(uzyskać odsłuch na lepszym poziomie (w sensie, więcej detali itd.))1. Będą się różniły ilością wejść i wyjść - jeżeli tworzysz tylko przy pomocy kompa, a nie nagrywasz nic z zewnątrz (instrumenty, wokale) to wystarczy Ci jedno wyjście L/R balanced na monitory, jedno wyjście słuchawkowe i styka. A i tak będziesz miał w takim interfejsie przynajmniej jedną parę wejść L/R do wprowadzenia dźwięku. Warto się także zastanowić, czy chcesz w interfejsie mieć parę klasycznych wejść MIDI 5din, które przydadzą Ci się gdy podłączasz syntezatory lub klawiatury sterujące z takim złączem. Gdy korzystasz jedynie z USB - bez znaczenia czy będą te 5din MIDI czy nie.
2. Będą się różniły jakością przetworników A/C - C/A, ale jak bardzo trzeba mieć wytrenowany słuch, zaadaptowane pomieszczenie i dobrej jakości monitory aby to usłyszeć - tego żaden marketingowiec nie wspomni. A przy nagrywaniu będziesz potrzebował dobry mikrofon i znajomość technik nagrywania różnych instrumentów. Co innego, jeżeli instrumenty nagrywasz line-in (np syntezatory) - wtedy jakość przetworników A/C będzie miała znaczenie.
3. Bedą się różniły marką a co za tym idzie wszystkim co z tym związane (wsparcie, sterowniki, dodawany soft).
4.Itd - generalnie nie przedłużając, jeżeli pracujesz w 32bit/44,1kHz a chcesz polepszyć jakość dźwięku to możesz się zawieść zmieniając interfejs.
Słuchawki
Tu na pewno odczujesz różnicę i tym sposobem na pewno zadbasz o jakość dźwięku, ilość detali itp. Oczywiście dobierając konkretny model, który zapewni Ci lepszy odsłuch niż obecne słuchawki. Skrócę tu wypowiedź do minimum - słuchawki najlepiej gdybyś sam posłuchał w sklepie na utworach ulubionych - takich, które bardzo dobrze znasz. Możesz też wziąć swój kawałek do odsłuchu - to również ciekawe doświadczenie, tym bardziej, że także go dobrze znasz. Każdy będzie Ci polecał wg własnego uznania - ja również tak jak Abigail Noises korzystam z Bayerdynamic DT 990 Pro i również jestem z nich zadowolony. Pytanie jaki efekt chcesz uzyskać, jakie masz aktualnie słuchawki i ile jesteś w stanie wydać na "tjunink". Polecam zacząć od porównania Musoneo, które pojawiło się kilka dni temu na YT. Maciek testuje tam i porównuje słuchawki z różnych przedziałów cenowych. Wybierz, które Ci się podobają, jedź do sklepu i dokonaj odsłuchu. Omawia tam również ciekawy model Slate VSX, który dostarczany jest z softem pozwalającym na emulację car audio, klubu, studia, itd.
Adaptacja
Nie tak tania jak nowe monitory (zwykle) i nie tak fajna jak nowy sprzęt dlatego często pomijana, ale zwykle to tego najbardziej brakuje w naszych domowych pracowniach bo sprzęt w dzisiejszych czasach mamy najzwyczajniej wystarczający. Sam ubolewam nad faktem, że aktualnie wynajmuję i nie mam jak przeprowadzić adaptacji bo jest to u mnie to co kuleje najbardziej. Można jednak prostymi domowymi sposobami nieco poprawić akustykę pomieszczenia (dywany, regał z książkami, kanapa, itd). Tu jeżeli masz możliwość to zgłębienie tematu może dać Ci największe zyski w jakości dźwięku (a dokładniej w jego płaskiej charakterystyce). Można ewentualnie ratować się całymi systemami jak np monitory od IK Multimedia (nie pamiętam nazwy) wraz z ich wtyczką ARC, które kompensują niedobory na stanowisku odsłuchowym - ale to piszę jedynie jako ciekawostkę, ponieważ nie miałem okazji z nich korzystać.
Monitory
I one mogą Ci poprawić detaliczność dźwięku jak i ogólną jakość. Jednak tu duży wpływ będzie miała adaptacja akustyczna pomieszczenia. I poza tym powyższym zdaniem, cała reszta jest jak w akapicie o słuchawkach, wszystko zależy jakie masz obecnie monitory, jaki efekt chcesz uzyskać i ile masz do wydania.