Dobrze jest znać zasady działania podstawowych procesorów jakich używa się w produkcji a są nimi:
- filtry - czyli taki procesor którym podbijesz lub odejmiesz/utniesz konkretne zakresy częstotliwości sygnału (tony niskie, średnie, wysokie) Jest kilka rodzajów filtrów i kilka parametrów które określają to jaki rodzaj filtra wybierzesz do uzyskania potrzebnego efektu.
- kompresory i limitery - procesory dynamiczne odpowiadające za uzyskanie odpowiedniego poziomu dynamiki (głośności) sygnału, poprzez przyciszenie/odjęcie najgłośniejszych warstw lub odwrotnie poprzez zgłośnienie najcichszych. Istnieją też rozbudowane kompresory szerokopasmowe (multiband compressor) które dzielą sygnał na 3 lub więcej pasm, zazwyczaj tonów niskich, średnich i wysokich i dają możliwość wykonania odrębnej kompresji w zakresie każdego z tych pasm - to już taki procesor którego używa się najczęściej do masteringu ale nie tylko.
- pogłosy (reverb) - tłumaczyć na czym polega pogłos chyba nie muszę, nie mniej procesory które odpowiadają za ten element, dają możliwość nie tylko ustalania długości czy głośności pogłosu ale również jego barwy.
- delay - czyli odbicie, echo (nie mylić z pogłosem) - narzędzie zwielokratniające sygnał z ustalonym opóźnieniem.
- flangery, phase invertery, stereo enhancery, - procesory polegające na odwracaniu fazy sygnału, pomagają uzyskać szerszą panoramę - czyli mówiąc w prostych słowach "zrobić większe stereło" ale nie tylko. Flangery przy okazji robią jeszcze niesamowite efekty z barwą dźwięku a ich zachowanie określa się ustawiając częstotliwość i zakres uruchamiania flangera.
- enhancery, emulatory wzmacniaczy no lampowych ("tube") - sygnał stworzony na komputerze to sygnał cyfrowy. Czasami brakuje mu takiego analogowego pazura jaki dają np wzmacniacze gitarowe - tego typu procesory działają najczęściej na zasadzie filtra i kompresora ale potrafią wydobyć np z wokalu czy z gitarowego sampla dużo ciepła.
Powyżej zdawkowo opisałem nazwy i sposoby działania najbardziej podstawowych narzędzi, z których każdy producent korzysta niemal codziennie w swojej pracy. Sposób ich działania oraz jak odpowiednio używać tych narzędzi znajdziesz bez problemu w internecie. Warto przejrzeć sobie kilka filmów na youtube.com na których widać i słychać w czasie rzeczywistym sposób ich działania, choć nie opierałbym wiedzy na tego typu materiałach bo jest pełno byków wrzucanych przez gówniarzy którzy po miesiącu układania klocków w FLu postanawiają pisać tutoriale
Ja jestem dużym entuzjastą czasopisma Estrada i Studio (w grudniowym np. numerze był tutorial pt "Tajemnice dobrego mixu"). Każdy numer jest ukierunkowany w konkretnym temacie, np styczniowy mówi o syntezie modularnej czyli o syntezatorach analogowych oraz ich wirtualnych emulatorach. Do każdego numeru jest dołączona płyta DVD z ogromną ilością sampli oraz wtyczek darmowych efektów i instrumentów - szczerze mówiąc korzystam ostatnio niemal wyłącznie z wtyczek z EiS.
- filtry - czyli taki procesor którym podbijesz lub odejmiesz/utniesz konkretne zakresy częstotliwości sygnału (tony niskie, średnie, wysokie) Jest kilka rodzajów filtrów i kilka parametrów które określają to jaki rodzaj filtra wybierzesz do uzyskania potrzebnego efektu.
- kompresory i limitery - procesory dynamiczne odpowiadające za uzyskanie odpowiedniego poziomu dynamiki (głośności) sygnału, poprzez przyciszenie/odjęcie najgłośniejszych warstw lub odwrotnie poprzez zgłośnienie najcichszych. Istnieją też rozbudowane kompresory szerokopasmowe (multiband compressor) które dzielą sygnał na 3 lub więcej pasm, zazwyczaj tonów niskich, średnich i wysokich i dają możliwość wykonania odrębnej kompresji w zakresie każdego z tych pasm - to już taki procesor którego używa się najczęściej do masteringu ale nie tylko.
- pogłosy (reverb) - tłumaczyć na czym polega pogłos chyba nie muszę, nie mniej procesory które odpowiadają za ten element, dają możliwość nie tylko ustalania długości czy głośności pogłosu ale również jego barwy.
- delay - czyli odbicie, echo (nie mylić z pogłosem) - narzędzie zwielokratniające sygnał z ustalonym opóźnieniem.
- flangery, phase invertery, stereo enhancery, - procesory polegające na odwracaniu fazy sygnału, pomagają uzyskać szerszą panoramę - czyli mówiąc w prostych słowach "zrobić większe stereło" ale nie tylko. Flangery przy okazji robią jeszcze niesamowite efekty z barwą dźwięku a ich zachowanie określa się ustawiając częstotliwość i zakres uruchamiania flangera.
- enhancery, emulatory wzmacniaczy no lampowych ("tube") - sygnał stworzony na komputerze to sygnał cyfrowy. Czasami brakuje mu takiego analogowego pazura jaki dają np wzmacniacze gitarowe - tego typu procesory działają najczęściej na zasadzie filtra i kompresora ale potrafią wydobyć np z wokalu czy z gitarowego sampla dużo ciepła.
Powyżej zdawkowo opisałem nazwy i sposoby działania najbardziej podstawowych narzędzi, z których każdy producent korzysta niemal codziennie w swojej pracy. Sposób ich działania oraz jak odpowiednio używać tych narzędzi znajdziesz bez problemu w internecie. Warto przejrzeć sobie kilka filmów na youtube.com na których widać i słychać w czasie rzeczywistym sposób ich działania, choć nie opierałbym wiedzy na tego typu materiałach bo jest pełno byków wrzucanych przez gówniarzy którzy po miesiącu układania klocków w FLu postanawiają pisać tutoriale
Ja jestem dużym entuzjastą czasopisma Estrada i Studio (w grudniowym np. numerze był tutorial pt "Tajemnice dobrego mixu"). Każdy numer jest ukierunkowany w konkretnym temacie, np styczniowy mówi o syntezie modularnej czyli o syntezatorach analogowych oraz ich wirtualnych emulatorach. Do każdego numeru jest dołączona płyta DVD z ogromną ilością sampli oraz wtyczek darmowych efektów i instrumentów - szczerze mówiąc korzystam ostatnio niemal wyłącznie z wtyczek z EiS.