Tak jak byś zapytał ile masz posolić potrawe. Zależy jak kto lubi. A jeśli chodzi o progresje, to zauważ ze np. masz akordy, oznaczy je akord 1, 2, 3 i 4.
1, 2, 3, naleza do skali A
2, 3, 4 należą do skali B
Czyli 2 i 3 należą do jednej i drugiej skali.
W ten sposób możesz przechodzić pomiędzy skalami i będzie to brzmialo dobrze. Więc jeśli coś brzmi aż za dobrze, to tak naprawdę nie grasz poza skalą, tylko na ogół grasz w innej skali, nieświadomie.
A poza skale jak wyjdziesz to masz dysonanse, ale i one mogą się czasami przydać, jak np. chcesz zbudować napięcie (wykorzystuje sie to w soundtrackach do horrorów chociażby)
1, 2, 3, naleza do skali A
2, 3, 4 należą do skali B
Czyli 2 i 3 należą do jednej i drugiej skali.
W ten sposób możesz przechodzić pomiędzy skalami i będzie to brzmialo dobrze. Więc jeśli coś brzmi aż za dobrze, to tak naprawdę nie grasz poza skalą, tylko na ogół grasz w innej skali, nieświadomie.
A poza skale jak wyjdziesz to masz dysonanse, ale i one mogą się czasami przydać, jak np. chcesz zbudować napięcie (wykorzystuje sie to w soundtrackach do horrorów chociażby)