(9.04.2014, 7:44)Elnanter napisał(a): @ZetZet
Nie do końca się z Tobą zgodzę, Twój przedmówca - efg1 ujął to moim zdaniem trafniej.
Obecnie mastering dotyczy również pojedynczych nagrań. Zapinasz wtyczkę na kanał master i jedziesz.
No właśnie, że jednak chyba jest jakaś różnica pomiędzy Miksem, a Masteringiem.
http://www.trzecieucho.com.pl/ napisał(a):Mix / miks (ang. mixing) to ustalanie/dobieranie brzmień oraz poziomów głośności poszczególnych instrumentów, tak aby utwór tworzył jedną czytelną, zwartą całość. Podczas miksu edytuje się pliki audio, wycina się z nich niepotrzebne trzaski i przydźwięki, skraca jeśli trzeba, w niektórych partiach instrumentów usuwa się ciszę. Podczas miksowania utwór można aranżować poprzez dodawanie efektów, zmianę niektórych partii, dodanie zmodyfikowanych ścieżek – na tym etapie wskazana jest kreatywność, ale z umiarem żeby nie powstał remix. W trakcie miksowania nadaje się czytelności poszczególnym instrumentom, umiejscawia się je w przestrzeni oraz organizuje między sobą. Wszystkie te czynności wykonywane są na odseparowanych śladach – każdy instrument na osobnej ścieżce, a nawet na kilku ścieżkach – na przykład taka perkusja, każdy bęben ma swój mikrofon i osobny track. Gitary, zarówno elektryczne, basowe jak i akustyczne, zazwyczaj nagrywane są na kilka różnych mikrofonów, aby po połączeniu ścieżek cieszyć się wystarczającą ilością harmonicznych, lub wybrać ten najlepiej brzmiący i pasujący do całego utworu ślad. Jeden mikrofon nie jest w stanie wiernie oddać tego co słyszymy podczas grania, zawsze będzie nadawał swój specyficzny charakter.
De facto mix następuje już podczas nagrywania i komponowania utworu, gdyż na tym etapie zostają ustalone brzmienia instrumentów poprzez dobranie odpowiednich mikrofonów, wzmacniaczy, gitar, talerzy, syntezatorów, efektów, sampli. Wpływ na brzmienie ma również to jak nastroimy gitary oraz perkusję, jakich kabli użyjemy, jakiego zestawu sampli i wtyczek, platformy do nagrywania (np. cyfrowego DAW, czy analogowego magnetofonu wielośladowego). Przedwzmacniacze jakie wybierzemy również pozostawią po sobie swój niepowtarzalny znak.
Mastering następuje po zmiksowaniu i zgraniu całego utworu do jednej, łączącej wszystkie instrumenty ścieżki (najczęściej stereo – na potrzeby radia, CD, mp3, oraz formaty dookolne/wielokanałowe na potrzeby DVD, kina czy telewizji). Głównym aspektem masteringu jest dostosowanie gotowego materiału do aktualnych standardów brzmieniowych oraz przygotowanie do nagrania na nośnik, na jakim będzie odtwarzany (CD, DVD, mp3, ogg, wav albo na format analogowy płyta winylowa, kaseta MC, ). Mastering to również ostatni szlif brzmienia utworu, eksponujący jego szlachetność i tuszujący niedociągnięcia. Podczas masteringu zwraca się uwagę na aspekty takie jak: brzmienie całości i spójność utworu, wyrównanie głośności i ustalenie proporcji częstotliwości, balans stereo, szerokość sceny, pogłos, dynamika. Oprócz walorów artystycznych, na które wpływ mają upodobania realizatora dźwięku, bardzo ważne są sprawy techniczne, czyli usunięcie składowej DC, ograniczenie pasma częstotliwościowego, normalizacja, ustalenie przerw pomiędzy utworami, odpowiednie nazwanie i ponumerowanie, ewentualne wyciszenie końcówek lub początków utworów. Wszystko to prowadzi do uzyskania zrównoważonego, odpowiednio głośnego, klarownego, dynamicznego nagrania, brzmiącego dobrze w każdych warunkach odsłuchowych.
Mastering separowany łączy w sobie cechy miksu i masteringu. Pracuje się na kilku ścieżkach (a nie na jednej, jak w przypadku zwykłego masteringu), podczas zgrania miksu grupuje się instrumenty, na przykład: 1 ślad perkusja i bas, 2 ślad wszystkie gitary, 3 ślad wokale, 4 ślad syntezatory i klawisze. Tak przygotowany materiał daje większe możliwości ingerencji.
Miks jest to łączenie ze sobą ścieżek/tracków, dopasowanie głośności (limitery, kompresja, korekcja) względem innych ścieżek w utworze tak jak to jest opisane powyżej.
Mastering tak jak napisałem w poprzednim poście odnosi się praktycznie w ten sam sposób do tego co jest napisane w cytacie.