Jak odczytywać dźwięki z tego koła? Nie mam pojęcia jak to działa, przez co nie umiem dobrać odp. tonacji a co za tym idzie tworzyć melodii tak, żeby dźwięki się nie gryzły. Generalnie nie umiem tego czytać, nie wiem o co w tym chodzi.
Jak działa koło kwintowe? |
Trochę dawno temu się o tym uczyłem więc nie wiem na 100% czy moje rozumowanie jest dobre, ale chodzi głównie o następowanie po sobie akordów w dur-moll w odległości kwinty czystej - lol nawet nie pamiętam już co to znaczy, ale ta odległość sprawia że akordy następują po sobie bardzo spójnie (tak właściwie to można usłyszeć to koło w akcji w wielu piosenkach ogniskowych, no bo zawsze C,G,D,A xD). Odczytywanie jest wg. ruchu wskazówek zegara a dźwięki podpisane pod spodem to skale tych akordów.
Ufff.. Mam nadzieje że nie namieszałem. Łopatologia ftw. Pozdrawiam (29.07.2014, 19:35)Koepaard napisał(a): Trochę już chyba zaczynam rozumieć jak to działa, ale nadal nie wiem co to są za dźwięki (as, es, fis, cis itd.) i jak ich używać i czy można razem z białymi klawiszami? Podejrzewam, że to są te czarne. To są czarne klawisze, do nazwy nuty podwyższonej dodaje się „is” a do obniżonej „es” CZyli: C + 1 półton= Cis Poczytaj sobie o tonacjach np. C-dur wygląda tak: CDEFGAHC Czyli odległości gammy durowej (C to cały ton, p to półton) CCpCCCp i minorowej CpCCpCC http://classic.musictheory.net/translations#pl
Mam 6 letnie "wykształcenie" w szkole muzycznej, więc już ci mówię:
To niebieskie kółeczko to wszystkie tonacje durowe. Zaczynając od C- dur idzie się o kwinte w dół lub w górę i jest nowa tonacja z większą ilością znaków przykluczowych (w dół bemoli, w górę krzyżyków) Idąc do środka widzisz po kolei wszystkie następne dźwięki w gamie czyli wszystkie w tonacji Każda tonacja durowa ma swoją molową, która ma takie same dźwięki, te same znaki przykluczowe. Gama molowa jest zbudowana zawsze na 6 stopniu gamy durowej. Jest ona w żółtym kółeczku. Dźwięki kończące się na -as to te z bemolami a te z -is to te z krzyżykami. Tak można je używać zależy w jakiej tonacji jest utwór np. jesteś w D to możesz używać Fis i Cis, a nie ktrórych białych zamiast tego nie. W sumie to w niektórych gatunkach można wszystkich używać, ale w tych bardziej melodyjnych już raczej nie Ogólnie wierz mi to ma duży sens Jak coś chcesz wiedzieć to pytaj ja to ogarniam. Aha, każdy utwór można przenieść do każdej tonacji Czyli te tonacje durowe, które zaznaczyłem na czerwono można używać w każdą stronę, a nie zgodnie ze wskazówkami zegara? Tak samo z tymi gamami, które zaznaczyłem na zielono, one też działają w każdą stronę? I np. jak jest tonacja C to wszystkie do środka to są gamy, które są przypisane do tej tonacji?
Jeśli o chodzi ci o transponowanie(przenoszenie) to tak można w każdą stronę. Po prostu każdy dźwięk przenosić o tę samą wysokość w dół lub w góre.
Jak jest tonacja C to wszystkie do środka to są po prostu składniki gamy czyli dźwięki. Dzięki temu jak np układasz bas do melodii w tonacji C to szukasz tylko po dźwiękach w tonacji, bo inne nie będą pasować. W sumie to żeby układać melodie nie musisz o tym cały czas myśleć, ale jeśli cały czas ci nie idzie no to weź se np tonacje C, improwizuj na dźwiękach Cdefgahc no i tyle. Jak chcesz w np. E to masz Efisgisahcisdis. Ja zazwyczaj po ułożeniu melodii sprawdzam tonajce żeby łatwiej było akordy podłożyć jakieś arpy itd. Pozdro
http://www.beatport.com/track/waves-tomo...ix/5641343
To ma np. klucz a mol, czyli najprostszy bo to bliźniacza gama C dur. To oznacza że melodia jest zbudowana na dźwiękach gamy a moll. I składniki akordów są też dźwiękami z gamy a moll. Nie wiem jak w FL ale w Abletonie pliki Audio można zrobić w midi. No i na przykład https://soundcloud.com/nonstop2k/midi-pr...morrowland tu ktoś zrobił midi z tego utworu to jak przeniesiesz to zobaczysz że wszystki dźwięki są z gamy a moll. Jak robisz remix to zależy możesz mieć te same akordy po prostu robisz z tego np. wersje hardstylową. albo bierzesz jakąś część np. wokal. I do tego podkładasz nowe akordy i robisz inną melodię, która musi być w tej tonacji. No chyba że sobie sztucznie podwyższysz np. wokal o jeden stopień.
Dupa, nie mogę tego zrozumieć. O ile tonację C-dur w miarę rozumiem to nie wiem co znaczą te krzyżyki i bemole no i jak łączyć te wszystkie czarne klawisze z białymi, aby nie było denerwującego fałszu (No i dlaczego w fl'u w piano roll nie ma klawisza np. H, a w tym kole kwintowym jest?). Generalnie chyba musiałbym obejrzeć jakiś wideotutorial, aby zrozumieć jak to działa.
Kolego ogranij sobie najpierw podstawy i podstawy podstaw od początku, a potem myśl o kołach kwintowych! :P
Ja trochę teorii łyknąłem ale za koło kwintowe jeszcze się nie brałem xd Pisałem ci jak wygląda tonacja, jak trzymasz się tonacji to nie ma fałszu. Klawisz H to klawisz B. Krzyżyki oznaczają obniżenie i podwyższenie dźwięku o półton itp. (Google nie boli http://pl.wikipedia.org/wiki/Bemol) W Fl studio użyj opcji w piano roll: Helpers -> Detect score scale Poszukaj jakieś książki z teorią muzyki, nawet tutaj był taki temat, dałem ci wcześniej link. |
|