Spójność, dopracowanie, oryginalność, kontekst, słuchacz
"Dobra muzyka" przede wszystkim powinna być Spójna. Mam na myśli spójność koncepcji, kompozycji, aranżacji, partii instrumentów, wykonania, produkcji, realizacji, aż do efektu końcowego.
Powinna być dopracowana, ale nie koniecznie perfekcyjna. Nie musi być też wcale wirtuozerska.
Za to każdy utwór powinien mieć w sobie coś charakterystycznego, oryginalnego, odróżniającego od innych kompozycji.
W rezultacie słuchacz powinien mieć poczucie, że słucha czegoś kompletnego, gdzie poszczególne elementy się uzupełniają, ścierają ze sobą, opowiadają jakąś historię, z jednej strony konsekwentnie budują nastrój, ale też zaskakują, a przez to wywołują emocje.
Trzeba pamiętać, że utwór muzyczny jest wykonywany lub odtwarzany w czasie, w przestrzeni, dla danej grupy słuchaczy, w określonych warunkach kulturowych, cywilizacyjnych, społecznych, politycznych, technicznych, technologicznych, pokoleniowych, itd... Te warunki określają jak utwór zostanie odbierany.
Do tego dochodzi jeszcze przygotowanie muzyczne słuchacza. Im więcej różnorodnej muzyki słuchacz usłyszał w życiu, tym bardziej będzie wymagający wobec muzyki. Nie da się tych czynników odizolować od samej muzyki, chyba, że zaczniemy analizować kompozycje od strony doskonałości matematycznej bez udziału słuchacza.
"Dobra muzyka" przede wszystkim powinna być Spójna. Mam na myśli spójność koncepcji, kompozycji, aranżacji, partii instrumentów, wykonania, produkcji, realizacji, aż do efektu końcowego.
Powinna być dopracowana, ale nie koniecznie perfekcyjna. Nie musi być też wcale wirtuozerska.
Za to każdy utwór powinien mieć w sobie coś charakterystycznego, oryginalnego, odróżniającego od innych kompozycji.
W rezultacie słuchacz powinien mieć poczucie, że słucha czegoś kompletnego, gdzie poszczególne elementy się uzupełniają, ścierają ze sobą, opowiadają jakąś historię, z jednej strony konsekwentnie budują nastrój, ale też zaskakują, a przez to wywołują emocje.
Trzeba pamiętać, że utwór muzyczny jest wykonywany lub odtwarzany w czasie, w przestrzeni, dla danej grupy słuchaczy, w określonych warunkach kulturowych, cywilizacyjnych, społecznych, politycznych, technicznych, technologicznych, pokoleniowych, itd... Te warunki określają jak utwór zostanie odbierany.
Do tego dochodzi jeszcze przygotowanie muzyczne słuchacza. Im więcej różnorodnej muzyki słuchacz usłyszał w życiu, tym bardziej będzie wymagający wobec muzyki. Nie da się tych czynników odizolować od samej muzyki, chyba, że zaczniemy analizować kompozycje od strony doskonałości matematycznej bez udziału słuchacza.