Cytat:ARANŻACJA
Każdy, kto już trochę obraca się w tym temacie, prędzej czy później zdał sobie sprawę z tego, że problemem numer jeden w uzyskaniu dobrego miksu jest zwykle nieodpowiednia aranżacja. Dziś, w czasach pracy w DAW-ach, gdzie mamy nieograniczoną liczbę ścieżek, brzmień, niezliczone barwy instrumentów wirtualnych i efektów – łatwo dać się ponieść i skumulować więcej elementów w piosence, niż naprawdę nam potrzeba. Zbyt często chcemy wszystko dublować (czy nawet potrajać), kłaść po osiem warstw brzmienia stopy, czy wciskać w każdym punkcie sześć brzmień klawiszy, etc… Później kończymy z 85 śladami przeróżności, które walczą o swoje miejsce, bo bardzo trudno połączyć je w jedną, sensowną całość. Zamiast czytelnego i porządnego miksu, uzyskujemy wielką i niewyraźną plamę dźwięku, z której ciężko tak naprawdę wyłapać jakikolwiek sens.
To tylko dowodzi temu, że chcąc komponować muzykę, musimy być świadomi pewnych zasad aranżacji.
Jak się tutaj z tym nie zgodzić ? Podpisuję się tu jak najbardziej, gdyż moimi zasadami są oszczędność w środkach wyrazu właśnie i rozsądne korzystanie z efektów, bo nikt nie chce słuchać całego nagrania zrobionego na fx'ach lub nagrań przeżartych innymi udziwnieniami, (tak zwane "sztuczne fajerwerki") które tylko mają zapychać i zasłaniać brak warsztatu twórcy. Jak wspomniano w artykule to ważne aby utwór podtrzymywał zainteresowanie słuchacza. Bardzo ciekawy i ważny artykuł, bardzo dobrze opisano elementy procesu aranżacji, mądrze wspomniano o zachowaniu balansu gdzie to konieczne i kontrastu gdzie to potrzebne.