W poprzednim odcinku przedstawiłem swój sposób na uzyskanie przyzwoitego miksu basu i stopy perkusji. Tym razem mały opis efektu dla twórców poruszających się w rozmaitych gatunkach + ciekawy tip na koniec.
Wyobraź sobie, że układasz linię basu ale chciałbyś ją urozmaicić. Co zrobić? Opcja "Slide" brzmi dobrze ? Jak widać na grafice - żółte nutki to właśnie te z efektem "slide" (płynne przejścia do określonego tonu). "slide note" powoduje, że nuty powyżej lub poniżej, przesuwają się do wysokości tonu "slide note" . To pole, ten żółty trapez w górnym lewym roku - tam są symbole slide i portamento, klikamy "slide" i kładziemy taką nutkę. Pod nią albo nad nią musi być zwykła nutka.
Efekt:
Gdybyś zechciał dodać do tego podkład to zabrzmi to wtedy tak:
Opiszę tylko stopę perkusji bo ustawienia basu pozostały bez zmian od ostatniego artykułu
- Zawsze w mono 100 % - dźwięk będzie zbity i solidny (ale tym razem próbka o mniejszym natężeniu)
- Parametric EQ2 - usuwanie niepotrzebnych skrajnych częstotliwości (poniżej 40Hz i powyżej 18 kHz )
- Parametric EQ2 - usuwanie wąskiego zakresu niepasujących do aktualnego projektu przydźwięków, głównie ze środkowych częstotliwości.
- "Kick Fixer" - jeśli nie radzisz sobie i potrzebujesz pomocy możesz użyć takiego presetu z wtyczki FabFilter Pro Q.
- Moi Drodzy, sprawdzajcie sobie swoje miksy w mono, nie tylko w pozycji 100% merged w programie do tworzenia muzyki ale odsłuchaj sobie na przykład w GoldWave lub Audacity kanał lewy albo kanał prawy. To pozwoli ustalić czy coś nam nie zanika albo coś nie drażni nazbyt. Brainworx bx_solo to darmowa wtyczka, która pozwala kontrolować każdy z kanałów w trybie solo. Pobierzesz ja stąd: https://www.plugin-alliance.com/en/produ..._solo.html Takie wtyczki jak bezpłatna Blue Cat Triple EQ pozwalają na niezależną korekcję lewego i prawego kanału. Pobierzesz ją stąd: https://www.bluecataudio.com/Products/Product_TripleEQ/
- Niektórzy też twierdzą, że pogłos musi być ten sam (najlepiej z wysyłki) na każdym elemencie, bo miks wówczas wydaje się być spójny. Moim zdaniem robi się monotonnie i przeładujesz swój miks takim działaniem. Każdy element potrzebuje odrobiny dostosowania do swojego brzmienia. Twój miks powinien zabrzmieć dobrze w mono, a także zabrzmieć dobrze po zamianie kanałów.